skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk fylder 20 År

Om denne sektion.

(Læst 2505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Velkommen til denne nye sektion på forummet. Her vil blive beskrevet og anmeldt Star Wars bøger, som ikke er fiktion. Der vil både være anmeldelser af bøger der foregår i Star Wars universet (f.eks. forskellige guides til karakter, planeter, fartøjer osv) og bøger der foregår i vores verden men omhandler Star Wars, det kan være bag om kameraet, bøger om Star Wars kunst, samler guides eller noget helt fjerde.

Jeg har valgt at opdele i nedenstående genrer. Det er nu ikke min egen opdeling, men en, som jeg har nuppet fra  bogen ” Gus and Duncan’s Comprehensive Guide to Star Wars Collectibles.”, som er en stor samlerguide på næsten 1000 sider.

Art and portfolios:
Dette er bøger om Star Wars kunst, det kan være produktionstegninger, skitser, storyboards og sågar tatoveringer.

Collecting guides:
Som navnet antyder, er dette samlerbøger. Det kan være generelle bøger om Star Wars merchandise eller bøger om et specifikt emne, f.eks. vintage figurer, LEGO, kort osv. Nogle samlerbøger er næsten kun en opremsning og prisguide, andre beskriver nøje det pågældende emne i dybden og går meget i detaljer med hensyn til variationer o. lign.

Non-fiction:
Dette er en større gruppe bøger, hvor blandt andet bag om kameraet, making of.. osv hører til. Også bøger, som beskriver Star Wars i et kulturelt lys hører til her samt bøger som f.eks. The Star Wars Vault og From Concept to Screen to Collectible. De sidste to er ikke collecting guides, selvom de beskriver en del merchandise, men de omhandler også meget andet og er fyldt med spændende facts og anekdoter fra tilblivelsen af filmene mv.  En collcting guide omhandler specifikt merchandise og det at samle, hvilket ikke er tilfældet for de to nævnte bøger, dog bør de stå på enhver samlers hylder efter min mening. Så mange forskellige type bøger, kan puttes i denne kategori, fælles er dog, at de alle ser på Star Wars i vores verden og ikke ”in universe”.

Star Wars Reference:
Dette er bøger om Star Wars, som foregår in universe, altså beskriver karakterer, fartøjer, lokaliteter, begivenheder osv. Det er her man finder Guide to the Star Wars Universe, Essential Guides osv. De ser ikke på filmene fra vores verden, men er skrevet som et leksikon, som om man er en del af universet.

Nogle bøger, kan være svære at rubricere, men jeg har gjort det efdter bedste overbevisning og ellers lagt mig op ad Gus og Duncan’s klassificering.
Senest Redigeret: 27-12-2009, 15:07:47 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.