skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Ulovlig Krigsførelse

(Læst 3421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

plokoon

• Forsvunden jedi i en anden galakse
  • Jedi Ridder
  • Køn: Mand
  • "A Great Jedi"
På Jorden er der jo vise regler om krig. Fk.s at man ikke på bruge våben som flammekaster og granatkaster. Det synes jeg ikke er i SW. Fk.s er ville en droidhær på jorden være ulovlig. Den kan masseproduceres massere steder, og der kan laves millioner uden stop. Også klonhæren ville være ulovlig. Det er også noget der kan masseproduceres. Men klonhæren er lavet til at man ikke skulle bruge "rigtige" menneskeliv, og så er de toptræned. Der skulle nok sættes en streg hvor vidt man må føre krig i SW verden. Men det er der vil ingen der vil have :-D å Så bliver SW kedeligt. :wink:
"As Allways, May The Force Be With You"

Jævnligt forfatter til Trold-O-Pedia

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Nu er det jo meget sjovt, at lige netop de eksempler, bliver ikke generelt opfattet som ulovlig krigsførelse. Granatkasteren bliver stadig brugt flittigt i langt de fleste hære. Principielt er ammunitionen jo ikke anderledes end en almindelig håndbåren granat. Granatkasteren øger kun rækkevidden betydeligt. Så vidt jeg ved, er der ikke lavet nogen deklaration om brugen af flammekastere, selvom den for langt de fleste hæres vedkommende er udgået. Det skyldes dog primært at den teknologiske fremskridt har overhalet effektiviteten af flammekasterens brug. Konflikter foregår på langt større afstande og kampstillinger kan nemmere uskadeliggøres med guidede raketter. Brugen af flammekastere er dog stadig kontroversiel.

Principielt ville en droidehær heller ikke være ulovlig. Den eneste grund til at der ikke findes en endnu på jorden, skyldes kun manglende teknologi. Faktisk bliver der foretaget en stor udvikling indenfor militærudstyr, som sikrer at soldater ikke personligt bliver involveret i krigen. Specielt indenfor et område som ubemandede fly er der allerede sket store fremskridt og er allerede blevet implementeret i mange landes militærsystemer. Faktisk vil en moderne krig nu faktisk kunne blive udkæmpet med langt færre mennesketab end tidligere, da fokus er drejet meget mere over på nedkæmpelse af logistik og kommunikation. Kosovokrigen og den anden Irakkrig er tydelige eksempler på dette. Med hensyn til brug af kloner, så er der pt. heller ikke noget regelsæt om brug af kloner i krig, da teknologien ikke er kommet langt nok til at være aktuelt. Klonteknologien i sig selv er dog noget kontroversiel, og generelt ville det nok opfattes som uetisk at udvikle klonsoldater, men som sagt er det ikke ulovligt. Masseproduktionen i sig selv er dog ikke noget argument for, at det skulle være ulovligt. Ellers skulle geværer jo også være ulovlige, da de også masseproduceres.

Derimod er kemisk og biologisk krigsførelse blandt ulovlige krigsmetoder. Så vidt jeg husker ser man dog ikke nogle eksempler på dette i filmene. Der er dog flere eksempler inden for EU.
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

plokoon

• Jedi Ridder
  • "A Great Jedi"
Nu er der forskel på et robotkontrolede fly og en droidika.
Hvis man brugte battledroids og kloner på jorden ville man have så store og stærke hære at jorden vil gå under. Man vil simpelhent destruere jorden hvis 500.000 battle kæmper mod 250.000 kloner. Og der vil sikkert altid laves flere. Til sidst er der ikke flere kamppladser. Granater og eksplosioner vil smadrer byer og marker, så kun kratere, røg og lig er tilbage.

Drannion

• Tidlige kendt som "StarWarsDKYT"
  • Jedi Ridder
  • Drannion Entertainment på YouTube
Nu er der forskel på et robotkontrolede fly og en droidika.
Hvis man brugte battledroids og kloner på jorden ville man have så store og stærke hære at jorden vil gå under. Man vil simpelhent destruere jorden hvis 500.000 battle kæmper mod 250.000 kloner. Og der vil sikkert altid laves flere. Til sidst er der ikke flere kamppladser. Granater og eksplosioner vil smadrer byer og marker, så kun kratere, røg og lig er tilbage.

Men vi er slet ikke nået så langt i vores teknologi, at der er lavet nogle regler om det endnu. :-P

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Fordi der bliver spillet efter andre regler i virkeligheden, behøver det ikke betyde, at de skal gøre det på samme måde i SW verdenen.

Og helt ærligt, jeg tror ikke, at der skal et enkelt slag med 750.000 individer kæmpende til for, at Jorden går under. Det er at overdrive den. Slag har fundet sted før i tiden, menlangt flere kæmpende, måske mindre udviklet teknologi, but still og det er Jorden ikke gået under af. Og planeterne i SW universet er heller ikke gået under af det. De er gået under af andre årsager, såsom Dødsstjernens fremstilling, der ødelagde en planets atmosfære, den skød en planet til atomer, Yuzuzhan Vongerne brugte deres organiske metoder på, at destruere flere planeter. Men et slag har endnu ikke kostet en hel planet livet, ved at det blev kæmpet med teknologi, bomber og andre former for våben.

At jorden en dag går under, er mere af kosmiske eller problemer med kernen vejene. Jorden har overlevet meteornedslag, istid, jordskælv, flere tusind år med krige, vulkanudbrud etc. At det kan have konsekvenser for befolkningen, er en anden sag. Men de overlevede også førnævnte hændelser. Hvis teknologien en dag udvikler sig til, SW's standard (hvilket nok ikke sker i vores levetid), så tager de sig de forholdsregler der er nødvendigt til den tid. Og hvis alle ikke "spiller efter reglerne", ved de sikkert alligevel, hvordan sådanne situationer skal håndteres.

Generelt kan vores virkelige krigsførelse og SW's krigsførelse ikke sammenlignes, da det på mange punkter ikke er ens.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Hvis vi nu alligevel skulle drage sammenligningen til den virkelige verden...

Under 1. verdenskrig døde over omkring 8 mio. mennesker bare på slagmarken. Derudover døde en del på grund af sygdom. Under hele krigen kæmpede over 60 mio. soldater i krigen. På den vestlige front kunne der være udstationeret over en 1 mio. soldater på begge sider på samme tid. Ud fra de tal, så fylder en halv million droider og en kvart million kloner ikke meget. Faktisk omfatter bare de amerikanske væbnede styrker 1,5 mio. aktive soldater samt yderligere 1,5 mio. i reserven. Selvfølgelig er teknologien anderledes, men stadig så er det ikke så stor destruktiv magt, de besidder, at jorden umiddelbart ville gå under ved en direkte konfrontation.

Derudover så har den moderne krigsførelse et helt andet fokus, end hvad man tidligere har set under bl.a. verdenskrigene. Som nævnt tidligere så er den primære fokus ved moderne krigsførelse at fjerne fjendens kommunikationsmuligheder. Hvis kommunikationsnettet er væk vil den moderne hær stort set ikke kunne fungere. Det betyder også, at der kommer langt færre direkte kamphandlinger, da guidede raketter og missiler nemt kan fjerne kommunikationen på stor afstand. Hvis det bliver overført til SW-universet så vil en droidhær jo relativt nemt kunne uskadeliggøres ved moderne metoder ved at fjerne kontrolstationen, hvilket også ses i TPM.

Et andet aspekt ved en f.eks. en droide- og klonhær er det økonomiske. Det ville være rasende dyrt at udvikle og producere. Herudover ville der specielt for en droidehær være en stor økonomisk byrde med hensyn til vedligeholdelse af droiderne. Det ville kræve en stor gruppe af støttepersonel at kunne varetage den opgave. Reelt set kunne jeg forestille mig, at det ville føre langt de fleste lande til falittens rand at udvikle og vedligeholde sådan en hær.

"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."

plokoon

• Jedi Ridder
  • "A Great Jedi"
Fordi der bliver spillet efter andre regler i virkeligheden, behøver det ikke betyde, at de skal gøre det på samme måde i SW verdenen.

Og helt ærligt, jeg tror ikke, at der skal et enkelt slag med 750.000 individer kæmpende til for, at Jorden går under. Det er at overdrive den. Slag har fundet sted før i tiden, menlangt flere kæmpende, måske mindre udviklet teknologi, but still og det er Jorden ikke gået under af. Og planeterne i SW universet er heller ikke gået under af det. De er gået under af andre årsager, såsom Dødsstjernens fremstilling, der ødelagde en planets atmosfære, den skød en planet til atomer, Yuzuzhan Vongerne brugte deres organiske metoder på, at destruere flere planeter. Men et slag har endnu ikke kostet en hel planet livet, ved at det blev kæmpet med teknologi, bomber og andre former for våben.

Men nu tænker jeg på flere krige, med millioner af soldater. Hvis man bliver ved og ved med at producere soldater til krig da ud og dag ind, bliver der milliader.

Droider kræver af jordens råstoffer, som metal og stål. Til sidst ville der ikke være mere. Desuden er der mange planeter med råstoffer i SW verden. Og mere plads til at kæmpe med så mange planeter. Hvis jorden snart kan hente råstoffer fra andre planeter ville det være fedt. Men de kan vi ikke. Tænk også på hvor meget droidsne udrydder byer og store arealer i SW verden.

Det jeg siger er det er dumt med en droid eller klonhær på jorden. Både for jorden selv og pengepungen.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Ja, men hvem siger at det sker. Helt ærligt, verden består trods alt ikke af kun soldater. Hvis der skulle være milliarder af soldater, skulle det være hele Jordens befolkning.

Og som modstander af virkelighedens kloning, håber jeg at det ikke kommer så vidt, at der skal klones soldater.

Og jeg tvivler på, at nogen som helst i deres rette sind, vil bruge droider som soldater. De er ikke så praktiske til det formål, hvilket de fleste burde indse.

For mig lyder det som om, at du tager sorgerne ALT for meget på forskud. Vores teknologi er ikke nær udviddet nok til, at vi kan klone en stor hær eller bygge robotter der kan kæmpe vores kampe.

Og for at være ærlig, jeg bekymre mig mere om, hvad vores miljøproblemer, kan føre til, end at der engang MEGET langt ude i fremtiden (garanteret MANGE år efter min levetid), kan være teknologi der kan skabe en hær af droider og robotter.

plokoon

• Jedi Ridder
  • "A Great Jedi"
Jeg siger ikke det kommer til at ske. Jeg skriver fakstisk grunde til at det ikke kan ske. Jeg er også modstander af kloning. Men mennesket vil altid finde maskiner til at gøre livet lettere.
Senest Redigeret: 14-04-2010, 07:42:50 af plokoon

Darth Benja

• Uberørt af Kraften
Lige præcis miljøet er grunden til at det ikke vil kunne ske her på jorden. De massive mængder ressourcer der vil være nødvendige til sådan et projekt, vil ikke kunne samles uden at samle meget opmærksomhed. Jeg tror slet ikke de "kæmpende" (i mangel af bedre beskrivelse) parter eller andre udenforstående lande vil tillade skabelsen af sådan en hær uden seriøse sanktioner mod de pågældende "skabere". I SW er det ikke rigtig et problem da det ikke er lande men planeter der der vil stå for produktionen: som f.eks. Geonosis eller Kamino der kan gøre det uden at blive opdaget. Det vil være svært her på jorden med alle de satellitter der er rettet imod "os". Jeg tror det relativt hurtigt vil blive opdaget at der foregår noget underligt.

Undskyld hvis det lyder lidt politisk :P

Sig endelig hvis der er noget af det her der ikke giver mening :D

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Jeg må indrømme, at jeg har tabt lidt tråden om hvor du vil hen med det her emne. Er det sammenligninger med krigsførelse IRL og i SW du leder efter eller hvad? Umiddelbart synes jeg lige nu det virker lidt formålsløst lige nu at diskutere, hvordan en klonhær og en droidehær ville udkæmpe et slag på jorden, når vi snakker om teknologier, der ligger så langt ude i fremtiden...

plokoon

• Jedi Ridder
  • "A Great Jedi"
Det som jeg prøver at sige er at en driod eller klonhær på jorden er så dum og så vanskelig at lave, og dårligt for jordens resourcer og klima, at det nærmest skulle være ulovligt at lave sådanne en hær.

Dust

• Den Ærværdige
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Sanity is for the weak
Som det vist allerede er nævnt, så ville en hær af den størrelse være så dyr i anskaffelse og vedligeholdelse, at der næppe er nogen der har økonomien til det. Jeg er dog uenig med dig, Jaina, i det du siger om at det er dumt at bruge droider/robotter. Vi er ikke nået til det teknologiske stadie endnu, men der bliver smidt mange penge i forskning til udvikling af ikke bemandede krigsmaskiner. Og sådan set kan jeg sagtens se det fornuftige i det. I stedet for at sende landets stærkeste del af befolkningen i døden, kan man sende fjernstyrede fly, raketter og hvad der ellers bruges.

Og så til det med kloning... det lyder som om I er enige om, at kloner er en slags 'uægte mennesker'. Nogen, man kynisk kan lave og sende i døden. Det synes jeg ærligt talt lyder ret ondt :| Er man ikke et menneske, bare fordi man som foster ikke befandt sig i en levende kvindes livmoder? Hvad med kunstig befrugtning, hvor et æg bliver befrugtet på et laboratorie, og derefter placeret i kvindens livmoder? Jeg skal ikke sige, at jeg er hverken for eller imod kloning, men jeg er imod ideen om at kloner ikke er mennesker.
Jeg tror aldrig kloner kommer til at blive brugt i virkelighedens krigsførelse. Det ville simpelt hen være imod menneskerettighederne. Man kan måske klone mennesker (hvis vi engang pludselig synes vi er underbefolkede i stedet for overbefolkede), og nogle af disse vil så måske melde sig til hæren når de vokser op. Men at 'gro' kloner som kvæg til en hær, det tror jeg aldrig sker.

Chaos. Panic. Disorder. My work here is done...
Doody & Blust - RULERS OF THE GALAXY!

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Jeg har kun sagt at jeg er imod kloning, ikke hvorfor eller andet derom.

Men, nu hvor du bringer det på banen: selvfølgelig er kloner mennesker. Jeg tror bare, at i dette tilfælde, tænker vi på, hvordan klonerne er i SW og tænker, hvad hvis de er lige sådan i virkeligheden, hvis kloningsprocessen engang kommer dertil (forhåbentligt ikke efter min mening). Fordi i SW, er de (for det meste) skabt som soldater, der kun er skabt til at gøre deres pligt og udkæmpe andres krige.

Vi glemmer dog, at der i SW universet, også var kloner som skabte et andet liv for sig selv og levede et normalt familieliv. Og nej, jeg taler ikke kun om den klon soldat i CW, der deserterede og giftede sig med en twi'lek. Hvis at kloningsprocessen engang bliver til noget i virkeligheden, bør de selvfølgelig også betragtes som mennesker og have rettigheder derefter.

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Nu skal vi selvfølgelig passe på med at dreje væk fra topic her. Kloning og det etiske dilemma, der følger med er et spændende diskussionsemne. Det kunne være en ide at oprette en tråd om det i ME. Kloning er et højaktuelt emne og det er ikke et spørgsmål om hvis mennesker bliver klonet, men når. Den teoretiske forskel på at klone et får og et menneske er umådelig lille.