skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Undervisning i at duelere?

(Læst 13636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Darth Malgus

• Dark Lord Of The Sith
  • Youngling
  • **
  • *
  • Køn: Mand
  • Run jedi run you've only prolonged the inevitable
Hej jeg har gået længe og tænkt over om det muligt at lære at fægte med lyssværd. Med alle de holdbare sværd på markedet som parksaber, ultrsabers osv. Er det jo muligt at gå virkelig til den uden fare for de smadre som master replicas ville gøre.

Så er der nogen der kender et sted hvor man kan lære det? der ligger jo masser af film på nettet med folk der virkelig kan svinge et sværd hvis i forstår hvad jeg mener. Man kan også læse om alle de forskellige kampstile - ataru, soresu, djem so osv. Men ja, nogen der kender til noget hvor man kan komme og lære at fægte? Kan også bare være nogle som mødes for at duelere uden at det som sådan er en slags skole.

Kunne godt nok være fedt at fyre en vild kamp af på hovedbanegården en aften :lol:
The unsuspecting fools, know not what awaits..

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Holdbar vil jeg måske ikke kalde Parksabers, men ultrasabers er nok en god en. Parksabers kan revne, har jeg i hvert fald set på nogen.

Jeg har selv ment, at fægtning med lyssværd, er meget lig med at fægte med almindelige sværd, blot med lidt mere kunstfærdige svingen rundt og den slags. Så hvis man har the basic fægtekunskaber på plads, er man i forvejen godt på vej.

Tror dog ikke at der er et officielt sted, hvor man kan signe up til at lære at fægte med dem. Det er nok noget man må gøre i det private. Vi her fra forummet, har i hvert fald indtil videre haft fire lyssværdsweekender, hvor vi træner i koreografier og andre lyssværdsting :-)

Men hvis du vil lære at fægte, så findes der forskellige fægteklubber rundt om i landet. Nu nævnte du hovedbanegården, så jeg gætter på at du bor i KBH området. Jeg kan anbefale dig den der ligger i Hellerup. Den er god :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat

Kunne godt nok være fedt at fyre en vild kamp af på hovedbanegården en aften :lol:

He he Tyrion. Gad godt se hvor længe du fik lov at slås med lyssværd på hovedbanegården inden du lå på maven med to høkere på ryggen og en dåse peberspray i fjæset  :lol:

Om der findes deciderede fægte skoler ved jeg ikke lige men ved der er flere former for kampsport der benytter sig af "våben" Men mit råd vil da være at du fandt en makker og f.eks satte jer ned og så lad os sige Anakins og Obi's kamp på mustafa. Og så prøv at efterligne en sekvens af tre-fire slag i meget langsomt tempo og langsomt øg tempoet indtil i mener det ser godt ud. Man kan faktisk lære sådan en kamp ret hurtigt. Har brugt samme teknik til en skole komedie hvor jeg skulle spille Spartacus. Til at øve med ville jeg bruge et kosteskaft eller lign.
I reject your reality and substitute my own!!

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Kosteskaft er meget, meget hårde ved fingrene, hvis (når) man rammer hinanden. Og jeg mener virkelig hårde. Når vi træner bruger vi gerne ganske almindelige grene fra træer (Mange af os har pinde, der før tjente som snobrødspinde ved en vis spejderhytte i Ødsted ;) )
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Darth Malgus

• Dark Lord Of The Sith
  • Youngling
  • **
  • *
Hmm ja okay.

Nu gider jeg ikke ligefrem begynde til rigtig fægtning, for jeg kan godt være foruden alt det der med regler osv.

Synes heller ikke ligefrem det særlig sejt at fægte med en kårde så tynd som en regnorm.

Men lyder da fedt med de der weekender, hvor tit afholdes de?

Ja, kan godt se det ville være fedest at øve med en ven. Ville os ønske jeg havde en ven der var ligeså vild med SW som jeg, men mine venner er mere sådan "almindelige" de går mere op i biler eller sådan noget. De fleste synes jeg ret wierd at være så vild med et fantasi univers.

Kunne godt tænke mig en måned med undervisning af Jay Park. Må være noget alla "learning from Achillies himself, kings would kill for the honor" som Odysseus siger i Troy:D Jay Park er f.. sindssyg, det der butterfly jump han laver i episode I er for mega sith style :roll:

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
Hmm synes da ikke kosteskafter er så hårde, jeg bruger stort set ikke andet når jeg fægter med min svoger. Vi har en lille leg hvor vi finder en fægte sekvens fra en fed film og så skal den bare øves. det har snart kostet en hel del skafter (da de tit knækker når vi bliver lidt for vilde  :lol:) Et par handsker så går det fint. Hvis du ikke har nogen at fægte mod kan du lave en hurtig modstander af lidt brædder. Den kæmper ikke imod og den brokker sig ikke når du rammer den over fingrene  :-P

Har bygget en af et hjul fra en trailer et par kuglelejer, en bjælke på 175cm og fire brædder der peger ud i hver deres retning, højde og vinkel fra bjælken. Når man slår på det ene bræt drejer det hele rundt og et bræt i en ny højde angriber og sådan kan jeg blive ved til jeg ikke kan løfte armene mere.
Senest Redigeret: 18-02-2010, 00:19:25 af Nemo

trager

• Clone nine, lieutenant and third-in-command of Clone Squadron
  • Jedi Mester
Kosteskafte kan sagten bruges vil jeg også mene. Gina og jeg bruger gamle kosteskafter når vi fægter. Vi har tapet "klingen" ind i gaffatape, for at forlænge levetiden. Oprindelig satte vi tape på det ene for vi kom til at flække det, og vi ik lige havde et nyt og ikke havde lyst til at stoppe den dag. Og så fandt vi ud af at tapen også holder på splinter og at kosteskaftet stadig kan bruges på trods af flængen. Vi har ladet hver med at tape "håndtagene" til, så det er let at se hvor det er meningen man skal holde.

Der findes også fægteklubber der fægter med historiske sværd, i hvert fald ved jeg der ligger en i kbh. Og principperene de bruger er ret ens med principperene bag lyssværd kamp, i hvert fald som de bliver beskrevet af Luke i en af bøgerne, jeg tror det er Jedi Academy trilogien, men er ik sikker.
"The Empire or Us - there is no compromise. Biggs Darklighter, Wedge Antilles, Jek Porkins." I Jedi

We're Clone Squadron. FanFic is our stock in trade and insanity is what we deliver.

Darth Malgus

• Dark Lord Of The Sith
  • Youngling
  • **
  • *
Kosteskafte kan sagten bruges vil jeg også mene. Gina og jeg bruger gamle kosteskafter når vi fægter. Vi har tapet "klingen" ind i gaffatape, for at forlænge levetiden. Oprindelig satte vi tape på det ene for vi kom til at flække det, og vi ik lige havde et nyt og ikke havde lyst til at stoppe den dag. Og så fandt vi ud af at tapen også holder på splinter og at kosteskaftet stadig kan bruges på trods af flængen. Vi har ladet hver med at tape "håndtagene" til, så det er let at se hvor det er meningen man skal holde.

Der findes også fægteklubber der fægter med historiske sværd, i hvert fald ved jeg der ligger en i kbh. Og principperene de bruger er ret ens med principperene bag lyssværd kamp, i hvert fald som de bliver beskrevet af Luke i en af bøgerne, jeg tror det er Jedi Academy trilogien, men er ik sikker.

Nu var planen jo at jeg ville fægte med mit lyssværd og ikke kosteskafter. Mit kan holde til mere end et kosteskaft det helt laser sikkert:D

Hvad er det for en fægteklub? har de en website?

Har desværre ikke læst så mange af bøgerne. Synes det er meget rodet, lidt ligesom Dragonlance bøgerne. Ikke sådan nogen rigtig rækkefølge i dem.

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
Jeg vil næsten med sikkerhed sige at hvis du giver et lyssværd så mange tæsk som jeg giver de skafter jeg fægter med så står du med et ubrugeligt lyssværd ret hurtigt.

Og min ide med at bruge kosteskafter til at fægte med har den fordel at de ikke koster 1000kr+ som lyssværd gør så mens man øver sig er de en god erstatning. Når man så er rigtig god kan man tage sin saber og gå i krig, det kræver faktisk en del timing med sin modstander i en ordentlig kamp for ikke at udøve vold på sine sabers uden at det ser forkert ud.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Ja, lige præcis. Nu er det for eksempel også, at jeg normalt ikke bruger mit Mace Windu Master Replicas lyssværd til så meget improviseret duellering, fordi klingens dioder går alt for nemt i stykker. Og især fordi jeg ikke kan få et nyt lyssværd, fordi MR ikke laver dem længere og at jeg har betalt 1200 kr. for det og at jeg er meget glad for det betyder, at hvis jeg har trænet en duel koreografi godt nok, er det det eneste tidspunkt jeg vil fægte med det, hvis jeg skal optræde med det.

Det er det samme med Parksabers. De er dyre og de er ikke til så forfærdelig meget improviseret lyssværdsduellering og det er derfor, at til træning, er kosteskafter MEGET mere nyttige. Træning, er i mange tilfælde improviseret kamp (det er i hvert fald min erfaring da jeg tog et fægtekursus engang). Hvis du har stuntsabers fx. kan du måske godt bruge det. Men jeg vil anbefale dig, ikke at bruge Parksabers til træning. Ellers bliver det en dyr og kort fornøjelse.

Skal siges jeg ikke kender til Ultrasabers, hvilket er derfor jeg ikke taler om dem.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

trager

• Clone nine, lieutenant and third-in-command of Clone Squadron
  • Jedi Mester
Hvad er det for en fægteklub? har de en website?

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg kender en der er medlem og har lært et par trick af ham, men ved ik mere om klubben end at den eksistere...
"The Empire or Us - there is no compromise. Biggs Darklighter, Wedge Antilles, Jek Porkins." I Jedi

We're Clone Squadron. FanFic is our stock in trade and insanity is what we deliver.

Darth Malgus

• Dark Lord Of The Sith
  • Youngling
  • **
  • *
Jeg vil næsten med sikkerhed sige at hvis du giver et lyssværd så mange tæsk som jeg giver de skafter jeg fægter med så står du med et ubrugeligt lyssværd ret hurtigt.

Og min ide med at bruge kosteskafter til at fægte med har den fordel at de ikke koster 1000kr+ som lyssværd gør så mens man øver sig er de en god erstatning. Når man så er rigtig god kan man tage sin saber og gå i krig, det kræver faktisk en del timing med sin modstander i en ordentlig kamp for ikke at udøve vold på sine sabers uden at det ser forkert ud.

Ja, men jeg har fået mit sværd lavet hos saberforge og det er efter min mening det bedste der bliver lavet. Klingen kan tages af, soundboardet er bedre og har en højere volume end dem i fra Master replicas. Bladet er lavet af de kraftigste LED rør der findes og de er meget mere holdbare end parksabers. Ultrasabers og Saberforge ligger meget tæt i holdbarhed. Hvis du tager et kosteskaft og jeg mit saber ville jeg kunne knække dit skaft på under 10 slag. Men du har ret i at hvis man har nogle af de mindre holdbare modeller så er det meget bedre at øve med kosteskaft:)

Citér
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg kender en der er medlem og har lært et par trick af ham, men ved ik mere om klubben end at den eksistere

Hmm nej okay - trist.

BufDaemon

• Gæst
Jeg har tidligere været til sværdkampundervisning og -lejr hos SCA;
http://en.wikipedia.org/wiki/Society_for_Creative_Anachronism
Det er først med træsværd, og så med (ikke skarpe) metalsværd efterfølgende.

Der var dog enormt lille interesse for det i Danmark, men noget blev det da til.
Hvis det stadig har din interesse, kan jeg høre ad om vi skal forsøge at stable det på benene igen.