skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Thrawn Trilogy

(Læst 5674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mentook

• Uberørt af Kraften
  • Køn: Mand

Jeg har forstået at disse bøger er nogen man nærmest SKAL læse.
MEN... tænkte på om det SKAL være på engelsk? eller er den danske oversættelse helt okay?  :roll:
Keh lee chalya chulkah in ting cooing koosooah.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Den danske oversættelse er god, men hvis man vil have den måde med, som Zahn skrev dem så er det jo bedst at læse dem som de blev skrevet originalt. En oversætter har det med at lave om på visse ting.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Eddie

• Det eneste normale menneske i miles omkreds.
  • Padawan
  • **
  • F#¤* 'em if they can't take a joke!
Den danske oversættelse er god, men hvis man vil have den måde med, som Zahn skrev dem så er det jo bedst at læse dem som de blev skrevet originalt. En oversætter har det med at lave om på visse ting.

Der er mange situationer, hvor oversætteren simpelthen ikke har andet valg på grund af sprog- og kulturforskelle og andre komplikationer. Jeg vil dog også til hver tid anbefale, at man læser værker på originalsproget såfremt man kan originalsproget selvfølgelig.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
De kan dog sagtens læses på dansk :) Da jeg første gang kastede mig ud i, at læse SW bøger, var jeg kun lige fyldt 11, og engelsk var simpelthen ikke en mulighed for mig. Jeg havde dog stor fornøjelse af dem på dansk. Selvfølgelig er der visse ting, der går tabt, men jeg er stadig meget glad for mine danske bøger, og kunne ikke drømme om, at skille mig af med dem :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Ja, jeg har det på samme måde. :-) Startede også med de danske, som jeg lånte på bib, og senere købte(dem jeg kunne finde). De engelske vil altid ha' lige lidt mere, men de danske er rigtig gode.
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Mentook

• Uberørt af Kraften
Regnede også med at de orginale var bedre (som altid), men det lyder da til at de Danske også er værd at læse. :)

Har siddet og søgt lidt på om de har den på biblioteket hjemme i Skive, og mærkeligt nok har de KUN den tredje bog i trilogien :D ..
håbede lidt på at kunne låne dem på bib. i første omgang, specielt da Julen jo også nærmer sig og derfor kommer der til at se ret tyndt ud på kistebunden.
Men ellers må jeg jo bare vente lidt endnu ;) ..

tak for jeres svar  :-D

Keh lee chalya chulkah in ting cooing koosooah.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Du kan sagtens låne dem på bib, selvom dit lokale bib ikke har den i samlingen.
Fjernlån. 8-) Tjek selv www.bibliotek.dk eller få bibliotekaren på dit lokale bib til at bestille den hjem for dig. :wink: Der vil altid være mindst to eksemplarer i DK, og da jeg tjekkede var der da stadig en del bib der havde bøgerne til at ligge.
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Djinn Altis

• Padawan
  • **
Har kun læst dem på engelsk, så jeg ved ikke om de danske er lige så gode eller dårligere, men jeg er også af den holdning at, bøger og film skal læses og ses på det orginale sprog, hvis man da kan forstå det.
De sw bøger jeg har læst, har også været på et passende niveau. Fulgte man bare nogenlunde med i engelsktimerne, vil man ikke have problemer med at læse sw på engelsk.
"Every student is obliged to make one-thousand-eighty major mistakes. The sooner you make them, the sooner you will not have to make them anymore. Thinking there's a list of mistakes is mistake number four."
Djinn Altis

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat
Så nu har jeg læst denne skønne række af bøger først på dansk og dernæst på engelsk da jeg ikke kunne få fat på den engelske udgave da jeg ville i gang med den.

Jeg vil sige at Zahn er en skøn forfatter, jeg er helt vild med hans skrive stil. Jeg vil også med det samme sige at efter min mening bør denne trilogi læses på engelsk hvis man har muligheden. Den har en anden sjæl og fremtoning end den danske som dog på ingen måde er dårlig.

Jeg kan varmt anbefale denne trilogi til alle der vil læse en god historie.

Til jer der er endnu mere inde i EU bøgerne har jeg et spørgsmål. Hvornår møder man egentlig Mara Jade første gang og er hun Zahn´s opfindelse?
I reject your reality and substitute my own!!

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Mara er Zahn's opfindelse. Faktisk er Zahn den første forfatter, der fik lov til at udvide EU universet efter en længere pause på over 10 år. Efter ewok filmene var der meget stille i SW universet, men franchisen blev genoplivet, da Zahn fik licens til at skrive nogle nye SW bøger.

Fra et kronologisk synspunkt, så mener jeg, at Mara Jade første gang optræder i Allegiance, som også er skrevet af Zahn. Jeg er dog ikke helt sikker på dette, så ret mig hvis jeg tager fejl.
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Ja, Mara Jade optrådte første gang i en bog i Thrawn trilogien og var derefter også med i nogle af de efterfølgende bøger, indtil Luke og hun blev gift, hvor hun blev et "fast inventar" i bøgerne.

Og du har ret, Sindhøj. Allegiance, er kronologisk set den første bog hun er med i.

Jeg kan forresten fortælle, at for et par måneder siden læste jeg, at Zahn arbejder på fortsættelsen til Allegiance der står til at blive udgivet næste år :wink:

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat
Ej bliver de gift?   :-o så langt er jeg ikke nået i eu. har lige hentet Thrawns hævn bøgerne på biblioteket idag så har jeg lidt at hygge med over weekenden. :lol: Er de blevet gift der i mellemtiden?
I reject your reality and substitute my own!!

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Nej, det sker først senere. Begivenheden er i tegneserien Union.
Senest Redigeret: 15-02-2010, 19:27:16 af Sindhøj
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Du har noget at glæde dig til, Nemo.  Vision of the Future var i lang tid min yndlings SW bog. Indtil jeg læste "Survivors Quest", også en Zahn bog :wink: