skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Guide til jedi tøj

(Læst 4410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
Jeg har tænkt på, at det kunne være godt med nogle flere guides til hvordan man laver de forskellige kostumer, da stort set alle de guides, der er på nettet er på engelsk. :-)
Her vil jeg så starte med noget hjælp til at lave en tunika med obi.

Først en arbejdsskitse:(bemærk målene er mine, ikke generelle)

Lav din egen arbejsskitse; så er det lettere at holde styr på processen.

Første skitse er den samlede kostumedel, farvekodet og resten er så de enkelte dele med tilhørende farvekoder. (Desværre er ikke alle farverne lige lette at se).
Der skal bruges en hel del mål til en tunika, og det er bedst hvis du har en til at tage målene for dig og skrive dem ned efterhånden. Det er ikke strengt nødvendigt med talje mål til tunikaen; jeg har taljemål, fordi jeg ønskede en mere figursyet tunika, men det er også en mulighed, at lave en lige streg fra armhulen/brystmålet til hoftemålet og ned.
Hvis ikke du vil ha' din tunika så figursyet, så læg nogle centimeter til brystmål og hoftemål. Et par ekstra centimeter giver også mere bevægelsesfrihed(vigtig, hvis dit stof er groft/stift) og plads til indertunikaer.
Denne tunika er åben foran, men man kan også godt sy den sammen hele vejen rundt.

Mål:
Til tunika(for og bag):
-Skulderbredde
-Skulder til ??(det sted du ønsker den skal gå til i længden)*
-Skulderkant til armhule(ikke for stramt; det er her ærmet skal sidde fast)*
-Brystvidde
-Taljevidde(Skal også bruges til obi)
-Hoftevidde
-evt. vidde nederst i tunikaen
-Skulderkant til hals(skal bruges til halsåbningen)
-*Armhule til nedre kant(ren matematik)
Og så skal man bestemme om der skal være fuldt overlap mellem forside stykkerne eller ej.

Til ærme:
-Dobbelt op på skulder til armhule målet
-Armlængde
-Ønsket vidde ved håndled
Læg mellem 3 og 10 cm til armlængden, alt efter hvor meget du ønsker at lægge den op, om du skal kunne forlænge den senere(vokse i den), og om du vil ha' en tydelig syet kant lidt fra folden ved hånden.

Kant:
-Ønsket bredde (et sted mellem 4 og 6 cm. Læg dobbelt)
-Længde (mål hvor lang din kant rundt langs halsen og forstykkerne skal være. Lav helst i ét stykke og læg et par ekstra cm til)

Obi:
-Taljemål + lidt ekstra til lukning. Husk at der også skal være plads til tøjet!
-Ønsket bredde (læg dobbelt så syningen kan laves bagpå)
Til lukningen bagpå obien kan der bruges velcro, knapper eller hooks and eyes.

Bemærk: Det er også en god idé at sy velcro eller lignende fast i forstykkerne/kanten af tunikaen, så den holder sig bedre lukket. Ellers kan man også bruge små snore, som skal bindes i begge sider af tunikaen på indersiden.

Start med at lave et mønster af tunika bagside og forside. Der skal leges med en hel del mål, så centimeterinddelt mønsterpapir vil være en god idé. Når du har lavet dit mønster, så tjek om det ser nogenlunde rigtigt ud, som du havde tænkt dig det. Hvis ikke, så ret det til.
Herefter så lav en prøveversion af mønsterne i reststof eller andet billigt stof(f.eks. lagenlærred). Dette giver dig mulighed for at prøve mønsteret på, og rette det til indtil det er helt rigtigt.
Samme process med ærme og obi, omend lidt nemmere. Her tjekkes mest om længden er passende.

NB:
-Det meste stof har en tendens til at trævle i kanten, så efter du har klippet dine stykker ud, så sik-sak dem. Hvis du har overlock på maskinen kan dette springes over, og du kan i stedet bruge overlock, når stykkerne skal syes sammen.
-Husk at ligge stoffet ret mod ret, inden du syer, så syningerne kommer til at være på vrangsiden.
-Hæft når du starter og når du slutter. (Der hæftes ved at køre frem og tilbage det samme sted).
-Læg 1 cm sømrum til alle mål.

Tunika:
-Når stykkerne er blevet kantet, så start med at sy tunika bagstykke og forstykkerne fast i skulderen.
-Sy herefter siderne sammen.
-Nu kan du enten sy kanten på eller ærmer.
-Kanten ligges dobbelt(kan evt. syes sammen først) og den dobbelte kant sættes fast langs forside stykkernes kant og nakken. Det gøres ved at finde midten i nakken og midten af kanten og så arbejde sig ud derfra til hver side. Dette er for at undgå skævvridning. Hvis kanten ikke passer i længden, så tjek om du har fået vredet stoffet eller om dine mål er forkerte. En enkelt centimeter for lidt/for meget for neden gør ikke noget; den nederste kant skal også lægges op.
-Når kanten langs halsen er syet fast kan den nederste kant lægges op. Den lægges enten op med standart 1 cm sømrum eller ekstra sømrum, som man nu synes ser godt ud.(Det er en smagssag, og man kan jo lave ekstra kant på både ærmer og tunika så det matcher).
-Ærmet syes sammen på undersiden. Herefter sættes skulderkanten fast i tunikaens ærmegab og der syes rundt langs kanten. Den nederste kant ved hånden lægges op og syes, og så er man faktisk færdig med tunikaen. :)

Obi:
-Stoffet lægges dobbelt ret mod ret, og syes langs den lange kant, så man får en lang tube. Herefter vendes det hele, syningen flyttes ind midtpå og enderne syes sammen helt ude ved kanten. Hvis man vælger velcro til at lukke, så kan man sy velcroen fast før man lukker begge ender og skjule syningerne, ved kun at sy gennem det ene lag stof.
Så er obien færdig, og man har nu et stk tunika og obi.
Senest Redigeret: 27-12-2010, 17:01:54 af Leia Skywalker

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
Jeg tænkte, at lidt inspiration heller ikke vil være af vejen, så her kommer nogle skitser til tunikaer. Disse er alle kortærmede, men de samme principper gælder for kortærmede og langærmede tunikaer. Det er ment som et eksempel på hvordan man kan lave sin tunika individuel og fremgangsmåden er stort set den samme, som jeg har skrevet i post zero.

Forskellen ved disse er, at de er lukkede hele vejen rundt. Dvs. at man ved en sådan model, skal sy kanten på før man syer den sammen i siderne. Ellers er fremgangsmåden ikke ændret.

Udover det så mangler vi nogle tabards til at færdiggøre 'looket'. Jeg har scannet min arbejdsskitse ind. Målene er som altid mine, men ved tabards er de samtidig ret generelle.

Det skal siges, at det ikke er alle, der vælger, at dele forstykkerne, men det hjælper til at få dem til at hænge lige ned, især for barmfavre folk. :wink: Generelt gælder det, at jo mere barm, jo større skal vinklen være.
En anden metode er, at lave en kurve på forstykkerne, hvilket jeg har set brugt med succes.

Mål:
-Bredde
-Længde
-Skulder til talje(syningen skal gemmes under obien)

Mht. bredden, så gælder det om, at tilpasse bredden så tabs hverken ser for små eller for store ud på en. En normalt bygget voksen kvinde vil nok falde i 15-20 cm bredden. Find ud af hvad der passer til dig.
Mht. længden, så er det en smagssag. Tabs går som minimum ned til lårene, og næsten altid ned forbi tunikaen.

NB:
-Husk 1 cm sømrum hele vejen rundt!
-Kant, hvis det kan trævle.
Læs de råd, der ellers står i post zero.

Fremgangsmåde:
-Tegn og klip dine stykker. Det er et simpelt mønster, så det er ikke nødvendigt med mønsterpapir her. Man kan godt lave en prøve version(også kaldet mock-up eller muslin), hvis man ikke er sikker på længde og bredde.
-Kant eller spring over og brug i stedet overlock når der skal syes.
-Start med at sy stykkerne sammen to og to, sådan at hver af de tre forskelle panelers fire dele, bliver til to dele. To nedre forstykker, to øvre forstykker og to bagstykker. Stykkerne syes ret mod ret fra den ene langside, rundt langs den ene kant og ned den anden langside. De øvre forstykker syes kun langs langsiderne og lukkes ikke i nogen ender, da de er midterstykker i de færdige tabards.
-Herefter vendes alle stykkerne, så retsiderne kommer udaf, og syningerne gemmes indeni. (Tip: klip lidt af det overskydende stof af hjørnerne inden stykkerne vendes. Så er det lettere at få dem 'firkantet' frem for afrundende hjørner).
-Sy nu de to forstykker sammen på hver tabard.
-Find og klip velcro stykker til skulderen. Dette er for at dine tabards ikke skal glide ned af skulderen, når du går eller kæmper. Sæt det ene stykke fast i toppen af bagstykkerne af tabards, et par centimeter fra kanten.(Der skal jo stadig være plads til at sy den sammen med forstykket). Sæt stykket ca. midt i, så det ikke kan ses på det ene stykke stof og sy fast. På den måde kommer der ikke nogen synlig syning, når dine tabards er færdige.
-Sy forstykke og bagstykke sammen, så syningen (og velcro) kommer til at vende ind mod dig.
-Sy den anden halvdel af velcro fast på tunikaen, lige bag skulder syningen.
Du kan nu sætte dine tabards fast på skulderne og holde dem inde med obien, så de ikke løber nogen steder. :-) Hvis du ikke synes det er nok, kan du også bruge velcro eller lignende under obien til at sikre dem ekstra godt.
Senest Redigeret: 25-01-2010, 01:38:27 af Leia Skywalker

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"