skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Portfolios

(Læst 4026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
For dem, som ikke ved hvad en portfolio er, så er der tale om ark med produktions-tegninger i et papomslag. Her en lille beskrivelse af portfolios til de tre gamle film.

-----

Titel: The Star Wars Portfolio
Kunstner: Ralph McQuarrie
Forlag: Ballantine Books
Udgivelses år: 1977
Format: 35,3 * 27,3 cm, heraf billedet ca 33,3 * 15,3 cm
Antal billeder: 21
Genre: art and portfolio

Som det fremgår af ovenstående fylder billederne kun ca halvdelen af siden, nedenfor er så en beskrivelse af det pågældende billede. Inde i pap omslaget er yderlige et omslag af tyndt papir med Star Wars logoet i rødt og øvrig skrift i sort og på indersiden en beskrivelse / biografi af Ralph McQuarrie. Billederne er flotte, men det trækker ned, at de fylder så lille en del af arket, havde været bedre, hvis de fyldte det mere ud.  

-----

Titel: The Empire Strikes Back Portfolio
Udgivelses år: 1980
Format: 53,3 * 24,7 cm, heraf billedet ca 50,0 * 22,0 cm
Antal billeder: 24

Som det kan ses af overstående, er dimensionerne fuldstændig ændret på disse billeder. Billedet fylder stort set arket helt ud og væk er det store hvide felt med tekst, i stedet er der et ark med en kort biografi af Ralph McQuarrie og en beskrivelse af de 24 billeder. Billederne er nu nummererede, hvilket ikke er tilfældet med Star Wars portfolioen. Dette er klart den flotteste og mest interessante af de tre gamle portfolios.

-----

Titel: The Star Wars Portfolio
Udgivelses år: 1983
Format: 39,0 * 28,0 cm, heraf billedet ca 37,0 * 17,0 cm
Antal billeder: 20

Ballantine Books have valgt gå tilbage til et format lig Star Wars portfolioen. Billedet er denne centreret gang midt på arket, som er nummereret, men uden teksten, der som ved ESB portfolioen er på et selvstændigt ark. Sammenlignet med de store flotte billeder fra ESB portfolioen, skuffer det lidt ,at de gik tilbage til de mindre format på billederne.

-----

Hvis man er interesseret i Star Wars kunst og ellers kan lide Ralph McQuarrie’s tegnestil bør disse næsten være i ens Star Wars samling. Jeg fik ESB portfolioen i julegave i slutningen af 1980’erne (overraskende at man stadig kunne finde den så sent og inde i den mørke tid), og har købt de andre to på nettet i 2009.

Senest Redigeret: 10-07-2010, 09:32:22 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

G.Madine

• Padawan
  • **
De sælgs ofte på Ebay og ses nogle gange til Conventions.

Hvordan ser om det er en original Portfolio man har fingre i eller en genoptryk? Og er der overhoved nogle originale?
Har nemlig tit overvejet at købe nogle af dem.

Har alle 7 bøger med koncept tegninger til Filmene. Doug Chiang arbejde med Prequels er skam også fantastisk.

Havde lige lyst til at uploade uploade Concept art.

Ralph McQuarrie(E4-6):

Doug Chiang (E1-2):

Warren Fu (E1-3):

Ryan Church (E2-3):

Iain McCaig (E1-3): (billedet er tidlig version af Sio Bibble)

Ukendt (E1-2?)
Senest Redigeret: 04-01-2010, 04:19:00 af G.Madine
Tag et kig forbi min by: http://madine.myminicity.com/sec

Samler på morgenmads produkter eller andre mad relaterende ting fra Star Wars (vist lidt specifikt). Altid klar på at bytte eller købe.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
Det er nogle rigtig flotte tegninger.

Kan godt lide bylandskaberne, og den fine togruta. :-) Hun ligner en mere traditionel klædt togruta, men ikke Shaak Ti.
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
De sælgs ofte på Ebay og ses nogle gange til Conventions.

Hvordan ser om det er en original Portfolio man har fingre i eller en genoptryk? Og er der overhoved nogle originale?
Har nemlig tit overvejet at købe nogle af dem.

Mener ikke de er kommet i genoptryk, og de er ikke så dyre på eBay, men til conventions er prisen selvfølgelig højere. Synes bestemt, at du skal købe dem på et tidspunkt.

Fine billeder du har lagt ud iøvrigt. Er helt enig i, at kunstnerne på de nye film (Episode I - III) bestemt også er dygtige, og kan godt lide, at flere af dem følger samme tegnestil som Ralph McQuarrie. Synes rigtig godt om den tidlige tegning af C-3PO hvor han jo er en tro kopi af Maria fra Metropolis, men kan dog bedre lide hans endelig design.
Senest Redigeret: 05-01-2010, 19:42:55 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

G.Madine

• Padawan
  • **
Okay, så næste gang jeg falder over nogle billige køber de købt. Ebay er billigt men omvendt kan jeg også stadig godt lide at købe noget jeg står med i hænderne.

Doug Chiang har udtalt ved flere lejligheder at som barn var et af hans store forbilleder Ralph McQuarrie. Bl.a. arbejdet omkring Star Wars var med til at inspirer hans tegninger.

Første tegning af C-3PO er jo legendarisk. Jeg har skam overvejet hvilke billeder der blev uploadet :) Padme af Warren Fu er heller ikke værst.

Leia: Ja det er vist den første tegning af en Togruta. Tror nu aligevel det er den der senere blev Shaak Ti
Tag et kig forbi min by: http://madine.myminicity.com/sec

Samler på morgenmads produkter eller andre mad relaterende ting fra Star Wars (vist lidt specifikt). Altid klar på at bytte eller købe.