skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

The Star Wars Album

(Læst 2322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector

Titel: The Star Wars Album
Genre: Non-fiction
Udgivelses år:  1977
Format: 27,6 * 20,6 cm (softcover)
Sidetal: 76

Første gang jeg stødte på denne titel var i et af de gamle Star Wars Marvel blade, hvor der var en liste over Star Wars bøger. Har aldrig rigtigt vidst, hvad det var for noget, så jeg købte den på eBay tidligere på året for at se nærmere på den, tænkte, at jeg kunne jo altid sælge den videre her, hvis det ikke var noget ved den, men det var det og den kommer ikke til salg.

Bogen starter med at beskrive baggrunden for science fiction, helt tilbage til H. G. Wells, Jules Verne og Edgar Alan Poe. Derefter beskrives nogle af George Lucas’ inspirationskilder, såsom Jens Lyn, robotter fra tidlig science fiction og fantasy (Wizard of Oz, Metropolis, The Day the Earth Stood Still, Forbidden Planet), monstre, komiker duo, fægte film og westerns. Der drages her paralleller mellem udvalgte film og eller karakterer og Star Wars. Efter disse indledende afsnit kommer nogle beskrivelser af handlingsforløbet i filmen, skrevet som mindre artikler. Derefter går vi bag om kameraet og hører om personer som, Ralph McQuarrie, John Dykstra og John Williams samt lidt af det obligatoriske bag kameraet facts. Bagest i bogen er et lille leksikon over de vigtigste personer, steder, racer, fartøjer osv.

Har ikke læst hele bogen endnu, men læst en del i den hist og her, og det er klart en af de bøger, som skal læses fra ende til anden på et tidspunkt. Jeg synes som sagt, at den er rigtig interessant, men man skal nok interessere sig for baggrunden bag Lucas’ idéer og den slags, for at kunne lide den. Det er en bog, som selv garvede og erfarne Star Wars fans kan lære nyt af. 
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.