skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Hvilken rækkefølge?

(Læst 2489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Master

• Gæst
Har aldrig rigtigt set Star Wars, men har så besluttet at give dem en chance, men ved som sagt stort set intet om filmenes univers. Så når jeg nu skal igennem sagaen for allerførste gang, i hvilken rækkefølge bør jeg da se dem? Skal jeg tage dem i kronologisk rækkefølge og se I, II og III først og derefter IV, V og VI, eller skal jeg starte med den "originale" trilogi og altså se dem i rækkefølgen IV, V, VI, I, II, III?

Hvad mener I?

AlusCWM

• Jedi Ridder
  • Køn: Mand
  • Cuy'Val Dar
Tja personligt vil jeg fortrække at se dem i kronologisk rækkefølge... Med dette skal man selvfølgelig acceptere at episode 4-6 er jo 30 år gamle og derfor ikke med alle de moderne special effects som de tre første så har været. Men alligevel den måde jeg altid ser dem på, så får man jo også hele Anakins historie som jo faktisk er det som star wars filmene handler om ^^
Alex Kingston stole my heart <3

They call me Tauntaun ;)

Star wars is a 30 plus year old movie, it is a marriage not a one night stand.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Jeg er enig med Alus. Historie mæssigt, kan det på sin vis være bedre at se den kronologisk for at have den information som man egentlig ikke helt har, hvis man ser 4-6 først.

Men hvis du vil have mystikken bag Vader, Kejseren og Imperiet med og om Kraften, kan du jo se de gamle film først.

I hvert fald må du have god fornøjelse. Du har i hvert fald noget at glæde dig til :wink:

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat
Fedt en ny SW fan på vej, Hvis du er ny i Sw universet vil jeg klart råde dig til at starte i kronologisk rækkefølge. Da de nye film giver en langt lettere indgang i alt det med kraften, sith og jedi. Jeg har selv haft stor held til at omvælte tre anti SW personer til hardcore fans ved at tage dem step by step gennem alle 6 film. Hvor de fik lov at stille spørgsmål mellem film og hvis der var noget de ikke forstod. Helt klart min mening at filmene skal ses 1,2,3,4,5 og 6.

Og velkommen til
I reject your reality and substitute my own!!

lukelee

• Dr.
  • Padawan
  • **
  • sama
Du skal se 4-5-6 og så venter du 30 år med at se 1-2-3
Så får du set den ligesom vi andre  :wink:

Drannion

• Tidlige kendt som "StarWarsDKYT"
  • Jedi Ridder
  • Drannion Entertainment på YouTube
Du skal se 4-5-6 og så venter du 30 år med at se 1-2-3
Så får du set den ligesom vi andre  :wink:
Haha, lukelee.  :lol:

Men jeg synes det kommer an på, hvilke versioner du ser. Der er nemlig lavet 'bedre' versioner af de tre gamle film. Og jeg hvis du ser det med de nye udgaver, så skal du se dem kronologisk, da der er sat ekstra ting ind, så de passer 100 % med de nye.
Men ser du det med de gamle versioner, så skal du måske se det ligesom de kom ud.

Og jeg skal lige sige, at de 'bedre' versioner stadig er med de originale optagelser og skuespillere. Det er bare redigeret lidt. :-D

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
Nu ved jeg ikke om det bare er mig. Det kan da godt være at filmene kom ud som 4,5,6 og 1,2,3 men er der nogen andre der starter midt inde i en bog og læser slutningen først og så læser starten bagefter, bare fordi det var sådan at forfatteren skrev bogen? Nææ det tror jeg da ikke.

Ja Ot kom først og de har en tendens til at miste glansen lidt ang action scener og effekterne, men kan du se bort fra at slutningen af sagaen er lidt mindre avanceret så er du godt på vej.

Så skal du have den fulde oplevelse og formentlig også den fulde forståelse, mener jeg bestemt man bør starte fra nr. 1

MTFBWY

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Altså, det der med, at man får bedre forståelse og den slags - at slutningen skulle være mindre avanceret, hvis man ser dem kronologisk, det kan jeg ikke helt følge? Er der nogle af jer andre, der har set 4,5 og 6 først, der fandt det for avanceret? Ikke kunne følge med?

For mig er 4,5 og 6 fuldt ud brugelige som selvstændig historie - jeg behøver ikke forhistorien til, og synes egentlig, man som "ny fan" bør se de gamle først - ellers mister de deres glans, synes jeg.

Når jeg ser alle film nu om dage ser jeg dem kronologisk - men nu kender jeg jo også historien ;)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Nej, jeg er enig med Mara. Jeg synes heller ikke, at det ikke er mindre avanceret.

Og jeg siger mig også enig i, at hvis man skal fange det, som de fleste fans fangede dengang, før PT kom frem, bør man se 4-6 først, Man kan altid se dem kronologisk senere.

Jeg skal så sige, at jeg lagde ud med, at se episode 6 som den første, og selvom jeg måske manglede en smule forklaring, synes jeg, at jeg kom godt ind i handlingen, jo længere ind i filmen jeg kom. Men det vil være bedst at se 4 før du ser de to andre :wink:

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
Ok lige en hurtig på falderebet inden bilen tager turen over vandet, Mara og Jaina jeg tror i har misforstået mig. Jeg mener ikke at OT er sværere at forstå men bare at jeg har oplevet flere der sad og så ot og sad med en masse spørgsmål om kraften, jedi og sith bagefter, en del af de spørgsmål blev besvaret ved at vise dem PT.

Og i må da give mig ret i at teknologien er gået lidt ned af bakke fra Aotc og til Rotj. Jeg siger ikke dette for at nedgøre OT jeg elsker ligesom de fleste herinde Ot højere end Pt. Men på grund af Special effects muligheder dengang ikke var så store som idag synes jeg bare at PT er meget mere avanceret og derved virker de gamle film lidt "sløve" 

Ja man kan sagtens sidde og se 4-6 først og så se 1-3 men jeg mener stadig at man bør starte fra begyndelsen når det nu er muligt. Jeg elskede OT længe før PT overhovedet var skrevet færdig men, jeg råder stadig alle dem jeg kender der spørger om SW til at se dem kronologisk.

Men ja vi har jo alle ret til vores meninger og jeg forstår udemærket hvad det er i siger. 8-)

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Jeg synes netop charmen ved eventuelt at starte ved 4,5 og 6 er, at man sidder tilbage med alle de spørgsmål - det var det, der oprindeligt gjorde filmene så fantastiske. At man ikke behøvede en forklaring på alt :) Jeg er lidt modstander af alle de "svar" man får i PT :)

Men som du selv siger, så er vi forskellige :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Hans Ole

• nerf- and border collie herder
  • Jedi Ridder
  • There is another Skywalker!
nemmerlig mara.

Mit råd må være glem 1-2-3 og koncenter dig om 4-5-6  :wink:

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Helt enig med Mara og HansOle, se 4,5 og 6 først. Risikoen er dog så, at du ville finde historien i 1, 2 og 3 temmelig tynd sammenlignet med den originale trilogi. De har udemærkede effekter, men historien i dem er langt fra de mesterværker som den gamle trillogi (specielt 4 og 5) er.
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.