skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Star Wars set i et kristent lys.

(Læst 3960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Har lige fået en bog ind ad døren idag, ved navn "The Force of Star Wars" som ser på Star Wars i et kristent perspektiv, og drager paraleller mellem historien i Star Wars og i biblen.

Bogen er gammel, faktisk helt fra 1977, så Star Wars universet var lille dengang, og man vidste jo f.eks. ikke, at Darth Vader er Luke Skywalker's far. Har kun skimmet gennem den endnu, og må siges, at den nok skal læses lidt med et smil på læben, nogle af de paraleller, der opstilles er ret...hmmm....jaah...specielle. F.eks. skulle Obi-Wan Kenobi være Jesus Kristus, Grand Moff Tarkin = Antikrist, Empeor Palpatine= Satan og Darth Vader = en falsk profet eller Judas Iskariot.

Hvad der er lidt interessant er, at Kejseren omtales som Emperor Palpatine, og omtales som en tidligere senator og at Darth Vader omtales, som Dark Lord of the Sith. Det beviser jo, at navnene Palpatine og Sith Lord allerede optrådte dengang. Faktisk stamme begge disse navne fra romanversionen af Star Wars, der jo allerede udkom før filmen (selvom Geoge Lucas står som forfatter, er Star Wars romanen skrevet af Alan Dean foster på baggrund af Lucas' film manuskript).  

Skal siges, at jeg bestemt ikke er religiøs, men synes bogen virker interessant, specialt fordi, den er skrevet på så tidligt et tidspunkt, der er ikke meget litteratur om Star Wars, som er så gammelt.
Senest Redigeret: 01-08-2009, 17:41:25 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Køn: Kvinde
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Altså, jeg synes nu ikke de paralleler, du nævner er så specielle igen - særligt Obi-Wan som kristus og Palpatine som satan, kan jeg ikke se noget forkert i.   
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Jeg ville nærmere mene, at Luke er symbolet på Jesus Kristus og ikke Ben Kenobi.

Her er en lille liste over flere paraleller.

Det er nu også mere alle relationerne til Babylon, jeg trækker lidt på smilebåndet over, eller måske er det bare min kristendomsviden, som er blevet for rusten.
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Jeg synes nok nærmere de er spøjse set i lyset af hvordan historien senere hen har udviklet sig. Idag vil de fleste drage Kristus paralleller til Anakin, ikke Obi-Wan. :wink:
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Mr. Mundi

• C4 Deltager
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Are Too in the making...
Programmet The Mythology of Star Wars, som er optager kort før premieren på Episode 1 og sendt kort efter berører lidt det samme emne - jeg kan dog ikke huske i hvor stor grad, da det er længe siden jeg har set det.

Det vil være interessant at læse bogen og så se programmet for at se hvilke fælles træk og forskelligheder der er i opfattelsen af dette emne.
Jeg ved ikke om bogen har George Lucas som kilde/forfatter, men programmet er jo et interview med ham og bør i hvert fald afspejle hans opfattelse og intentioner med filmenes religiøse aspekter.
Men selv hvis bogen også i større eller mindre grad stammer fra hans hånd, så kan han jo sagtens have ændret mening i de mellemliggende 22 år. Det med at ændre mening og have dårlig hukommelse med hensyn til ting han tidligere har sagt er jo før set/hørt.

Good judgment comes from experience
Experience comes from (surviving) bad judgment

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Men nu gik jeg jo også netop ud fra, at bogen byggede på A New Hope, eftersom Wulff skriver, den er fra 77 - så det kan godt være, at de fleste i dag ville se Anakin som Jesus, men dengang, hvor der kun var en film, er Obi-Wan da den oplagte. Han dør og genopstår (Nej, man ser det ikke, men man hører tydeligt han taler til Luke). Obi-Wan ofrede sig altså for de andre, ligesom Jesus døde for menneskeheden.
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Pingu

• I ét med Kraften
  • Pingu the Biker
heh fedt, jeg er en Demon fordi jeg er en Stormtrooper :D

sorry ser meget Charmet for tiden og den serie er fyldt med dæmoner :)

men sjovt nok og se hvordan de stiller det op egentlig.

den med emperor kan jeg godt se en parellel med, han ter sig som en satan ihvertfald, ond magtsyg og alt det der er værre.
Darth Pingu Awakens

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Hmm, lyder som en interessant bog at gå i gang med. Der er dog nogle ting som jeg undrer mig lidt over, men det er nok fordi jeg sidder med tanker i hovedet, omkring ting man ved, fra efter 77.

Hvis det kun havde været ud fra ANH, så ville jeg give Mara ret i, at det må være Obi-Wan, der står som værende den der afbilleder Jesus mest. Han er den der er den rådgivende, måske bedstefar agtige, vise mand, som ofrer sig og genopstår. Og han er den der (uden bedre måde at sige det på) "taler" med Kraften, som Jesus talte med Gud. Hvad jeg SLET ikke forstår ved disse sammenligninger omkring ham, er: "Obi-Wans diciple". Hvilke diciple er det lige vi snakker om? Han har da ikke nogen :-?

Med Tarkin ... well, nej, jeg vil ikke kalde ham Anti-Christ. Set fra ANH's synspunkt, vil det være Vader jeg ville give den rolle, især når han er den der slår Obi-Wan ihjel og står som den der er den største fjemde af personerne i filmen. Men jeg kan nu også godt se Vader værende som en Judas. Men nu, efter PT, er det mest Anakin/Vader der står som en mellemting mellem Jesus og Antichrist. Han står som den der skal skabe balancen og fred, men ender med at gå imod alt det han stod for i Jedi-Ordenen og vende det på hovedet, for til sidst at ofre sig selv, for at stoppe Kejseren i at slå Luke ihjel.

Mht. ting som der egentlig først bliver kendt senere hen: det kan godt være at forfatteren til bogen, har snakket med Lucas om det. Lucas vidste sikkert allerede dengang da han lavede ANH, at Palpatine hed Palpatine, at han var Kejseren og at han var tidligere senator engang. Vaders familiebånd til Luke var allerede planlagt dengang, når man tænker på hvordan historien var oprindeligt med Starkiller og alt det, så det er muligt også med Sith og at Palpatines navn var kendt :-)

Jeg tror faktisk jeg så den program du nævnte, Mundi. Det var meget interessant at se, ja.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Navnene Palpatine og Sith optræder, som tidligere skrevet, første gang i romanen til Star Wars, som faktisk udkom før filmen. Romanen er skrevet af Alan Dean Foster (ghostforatter, da Lucas står nævnt som forfatter) på baggrund af Lucas' manuskript. Så jo, Emperor Palpatine hed sådan allerede dengang.

George Lucas har ikke noget med denne religiøse bog, som iøvrigt heder "The Force of Star Wars",  at gøre. Bogen er skrevet af Frank Allnutt og udgivet af Bible Voice, Inc. Forfatteren har dog hentet oplysninger hos 20th Century Fox og der er billeder fra filmen i bogen.