skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Lyssværd - hvornår?

(Læst 3227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Darth Krellan

• The Great
  • Jedi Ridder
  • Køn: Mand
hej.

Jeg har i noget tid, tænkt på og været i tvivl om, hvornår en jedi bygger sit lyssværd. Så mit spørgsmål er om det er under sin tid, som padawan eller youngling. Har jo læst at (nogle) jedi lærlinges lyssværd er bygget, så de ligner lidt deres mestres. Så tænker jeg lidt at det er under padawan tiden. Men så er der jo også nogle, som har lyssværd, før de bliver padawan lærer. Fx Ahsoka. Så er lidt usikker på det. Er der nogle, som kan besvare mit spørgsmål.

Vh Krellan.

Anakin Skywalker

• The Chosen One
  • C4 Deltager
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • All I did, I did it for you... To protect you
altså så vidt jeg ved, så bygger de fleste deres lyssværd når de er padawans, men Ashoka er så et uden forstående tilfælde, men hvis man ser efter kan man se at hendes lyssværd er bygges efter hendes "mestre" Obi-wan og Anakin, så for mig slår det tvivl om hvor længe hun har vidst hvem hun skulle hører til. Anakin eller Obi-Wan.

Forgiveness Doesn't Change The Past, But It Enlanges The Future
http://www.aniscosplay.proboards.com/index.cgi

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Kald mig Lora :-D
Nogen bygger også mere end et lyssværd fra de er younglings til de bliver knighted.
Og de har som regel et fast træningssværd som younglings.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Darth Krellan

• The Great
  • Jedi Ridder
  • Køn: Mand
Nogen bygger også mere end et lyssværd fra de er younglings til de bliver knighted.
Og de har som regel et fast træningssværd som younglings.

Ok, er det et de selv får på et tidspunkt og hvornår, noget bestemt tidspunkt?
Senest Redigeret: 08-01-2009, 18:53:18 af Darth Krellan

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Trænings sværdene er noget de får fra akademiet og bruger til de er klar til at bygge deres eget Lyssværd. Så vidt jeg har forstået er det forskelligt hver jedi i mellem hvornår de bygger deres Lyssværd men jeg vil gætte i det tidlige stadie af deres padawan tid.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Lord Revan

• Gæst
Det passer ikke helt Jaina Solo! :wink:

En youngling bruger kun lyssværdet når de har træning, og det er bygget sådan, at det ikke kan skade så volsomt som et "rigtigt" lysværd kan.

Når de så bliver valgt af en Mester stiger de til padawan learner, og "modtager" så et låne-lyssværd fra jedi templet (Ahsokas uanmeldte ankomst til anakin, er bare endnu en fejl, som lucasfilm har lavet). Under en padawan learners træning med sin mester, beholder de deres "lånelyssværd", eller i anakins tilfælde endnu et nyt lånelyssværd.

I omkring slutningen bliver padawan learneren udsat for nogen prøver, hvor en af disse prøver er at konstruere sit eget lyssværd. Her sker det tit, at det nye lyssværd minder om deres mesters lyssværd. En Padawan skal nemlig bestå hver og en af de prøver for at blive "knighted" som Leia Skywalker så pænt siger det. Hvis de ikke består alle prøver, forbliver de med at være padawan learner, entil deres mester giver dem en ny chance. (en form for eksamen om man vil kalde det)

Håber dette hjalp Darth Krellan!

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Det kan ikke være helt rigtigt.

Du siger at det er en af de prøver som de skal igennem, i tiden inden de bliver knighted, men hvis man ser på både Anakin og Obi-Wan i filmene, har de begge deres rigtige lyssværd. Ingen af dem er (rigtigt) på vej til at skulle igennem the trials, da de ses som Padawans i filmene. Qui-Gon lufter for første gang tanken om at Obi-Wan er klar til det, men bliver nedstemt af Rådet. Anakin er 20 år, har sit rigtige lyssværd, men er endnu ikke på vej til at blive knighted selvom han mener han selv er klar til det. Kan ikke huske hvornår han bygger sit lyssværd, ifølge Wookieepedia var det i 28 BBY, da han og Obi-Wan besøgte Illum.

Hvad jeg ved af jedier når de bygger deres lyssværd, så er det når de er klar til at bygge deres lyssværd at de bygger de rigtige og det er ikke imod slutningen af deres træning, men midt i den. Måske ikke i det tidlige som jeg sagde før. Men når man ser på andre Padawans, så har de deres rigtige lyssværd før de skal igennem trials nok fordi det er en del af deres træning, at de skal lære at respektere våbnet og lære at fægte ordentligt med det. Med et træningslyssværd som ikke gør andet end at give en brændmærker, kan det for en teenager måske være svært at tage det alvorligt,

Under den Gamle Republik (Jedier som Nomi Sunrider og co.) havde også rigtige lyssværd før de blev knighted og det var meningen de skulle igennem trials. Og hvis man vender det på hovedet og ser på Stih-Fyrsterne, Darth Maul var heller ikke på vej til at blive færdigudlært og se hvad slags lyssværd han havde,

Senere hen i EU, da Luke tager over, er lederen af Ordenen, læser man nogen gange om at han ikke er videre begejstret for at oplære sine elever i lyssværdsteknik. I starten blev hver enkelt elev heller ikke sat på en Mester, fordi der var det kun Luke. Men for eksempel da det kom til Jaina, Jacen og deres venner, som senere blev udlært af en Mester for sig, var det da de stadig var i træning på Akademiet, de byggede deres lyssværd. Men selvfølgelg var de også under trussel fra Skyggernes Akademi, så Desperate times call for desperate measures. Det kan være at det samme skete med Ahsoka da hun fik et rigtigt lyssværd. Hun var jo nødt til at skulle kunne forsvare sig, når hun blev kastet ud i krigens hede som Anakins lærling.

Jeg er egentlig lidt nysgerrig efter at vide hvor du har den information fra?
Senest Redigeret: 10-04-2009, 10:20:51 af Jaina Solo

Lord Revan

• Gæst
Ked af at sige det jaina søde, men jeg fatter ikke hvor du har dine infomationer fra så, og mange af dine forklaringer giver ikke mening.

Jeg har mine fra flere års læsning i star wars bøger, PLUS en af mine bedste bøger, som hedder: Star Wars: Jedi Vs Sith: The Essential Guide to the Force, som er en del af et større leksikon, der forklare alt lige fra racer til Kraften, forklare netop det jeg lige har skrevet. Disse leksikoner er udgivet af lucasart, så ved at modsige dig disse bøger, er det samme som at modsige dig selveste george lucas. Alt hvad der står i de bøger er canon!  :-(

Nu skal dette jo ikke ende med et forum-slagsmål, så jeg vil MEGET meget meget gerne snakke mere med dig om dette den 30. maj, hvis du er frisk...

Håber ikke der er bad feelings herinde nu...

Leia Skywalker

• Global Moderator
De forskellige holdninger kommer af de mangeartede oplysninger, som gennem årene er kommet ud fra Lucas Books og Lucas Licesing. De har (desværre) ikke altid været lige gode til at få det hele til at passe sammen, og derfor kommer der ind i mellem lidt modstridende oplysninger frem, som leder til forskellige fortolkninger.

Dette er en skam, da det har gjort mange ting uklare, og de har på forskellige måder prøvet at fikse dette problem.
Jeg forholder mig blot til den del af det jeg har læst, hvilket typisk vil sige EU bøger.

Og vi må også erkende, at alt efter hvilken era vi snakker om, så vil der være forskelle i hvordan tingene bliver gjort. Krige og konflikter har generelt ændret på ting, bl.a. hvornår og hvordan en padawan fik et lyssværd.

Nogle padawans fik deres lyssværd tidligt. Nogle fik deres som noget af det sidste inden de blev riddere. Nogle byggede endda mere end et gennem deres oplæring og efter.
Synes det svinger en del for padawans og younglins.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Nu skal dette jo ikke ende med et forum-slagsmål, så jeg vil MEGET meget meget gerne snakke mere med dig om dette den 30. maj, hvis du er frisk...

Håber ikke der er bad feelings herinde nu...

Der er no hard feelings, Revan :-) og jeg vil meget gerne tale med dig om SW og EU til SW dagen :wink:

Jeg kender skam godt Jedi vs. Sith bogen. Har den stående i min reol, så det burde jeg gøre :-P Har dog ikke haft den store mulighed for at få den læst endnu, men har tænkt mig at sætte mig ned og få den læst når jeg får tiden.

Til gengæld, har jeg i næsten 14 år nu læst EU bøger, så jeg har informationer derfra, samt fra min New Essential Chronology bog som jeg, i modsætning til min Jedi vs. Sith bog, har læst igennem og så selvfølgelig også fra filmene. Du kan ikke komme udenom at det er virkelige lyssværd som både Anakin og Obi-Wan samt den lille Padawan, jeg aldrig kan huske hvad hedder, som nedsabler et par klontropper, i scenen hvor Bail Organa kommer til templet, da det bliver raseret, at de har ægte og farlige lyssværd. Så nej, jeg modsiger ikke George Lucas. Det kunne jeg aldrig drømme om, eftersom det er ham der har skabt SW og det er hans ord der gælder. Jeg udtaler det som jeg kender til. Men som Lora skriver, så er der nok tale om lidt sammenblandinger af hvordan det bliver tacklet og hvornår de forskellige bygger deres egne sværd. Når det kommer til alt, er det i sidste ende nok først og fremmest, når padawans'ene er klar til at bygge deres eget, og ikke et øjeblik for tidligt.

Det med at Anakin bygger sit lyssværd i 28 BBY har jeg fra Wookieepedia. Ved godt at det er fans der skriver de oplysninger, men et sted må det være kommet fra. Og WP bliver rettet til, hvis ting der ikke er blevet publiceret på den ene eller den anden måde, er havnet derinde. Her er hvad der står om det.

In 28 BBY, Anakin constructed his first lightsaber in the caves of Ilum. While he was constructing it, however, he had a dark vision of Darth Maul, the Sith who had killed Qui-Gon. After Anakin managed to defeat this specter, he awoke to find he had finished construction on his lightsaber, its blade a shining blue.

Selve Anakins artikel, hvor citatet er fra, kan læses her: http://starwars.wikia.com/wiki/Anakin_Skywalker

Lord Revan

• Gæst
Jeg har fuldt tiltro til denne "Jedi vs Sith" bog, da den udkom som en del af Star Wars 30 års jubileum. De skriver nemlig i den, at det er al materiale gennem de 30 år, som er samlet sammen til denne bog.

Giver dig dog ret med hensyn til at de forskellige æraer, da krige og konflikter har ændret på ting i Jedi Ordnen. For eks, havde The jedi high Counsel ingen ret til at bestemme over resten af jediordnen i the the sith wars - Jedi civil war. Dette er EN af grundene til at Revan kunne gå mod Ordnens love...

Ps. Nu har jeg hørt ordet EU så mange gang. (eks EU bøger)... Hvad F**K betyder EU? Da ikke europa!?... Europa bøger???.... næhhh!

Og jo jaina! de lyssværd som obi bruger i nr. 1 og anakin bruger i nr. 2 samt den der padawan fra nr. 3 - det er alle sammen "ægte lyssværd" Obi og anakin, er i slutningen af deres træning på de tidspunkter vi ser dem. Og hvad angår den mystiske padawan... hehe! Det er et ægte lyssværd, men jeg mener det er et "låne" lysværd, da han må være i starten af sin træning...

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
EU - Expanded Universe :-P det der Europa Union vil jeg ikke have noget at gøre med :wink:

EU er generelt alt hvad der har med SW at gøre, spillene, bøgerne, filmene etc. som har noget at gøre med den officielle historielinje, så du kan godt se Jedi vs. Sith bogen også værende som EU :wink:

Der der dog aldersforskel fra hvornår man ser Anakin og Obi-Wan. På Anakin lyder det ikke ligefrem som om at Obi-Wan har tænkt sig at afslutte hans træning med det samme, hvilket krigen jo lige ændrede på, da han blev knighted. Anakin var 20 år i AOTC og Obi-Wan var 25.

Tror ikke at vi bliver enige lige med det samme om det her. Jeg tror jeg vender tilbage og udtrykker min mening om dens indhold mht. dette emne når jeg har læst Jedi vs. Sith bogen :-)

Leia Skywalker

• Global Moderator
Lige mht. EU og andre forkortelser, så har vi denne hjælpsomme tråd: http://www.skywalker.dk/forum/index.php?topic=1114.0  :-)

Hmm, hvis jeg husker rigtigt er der en del unge padawans, som har 'rigtige' lyssværd under klon krigene. Om det er deres egne eller låne sværd melder historien dog ikke noget om. :wink: