skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Star Wars fans selvbiografi

(Læst 3646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
En amerikansk Star Wars fan har skrevet en selvbiografi om sit liv med Star Wars.

Forfatteren hedder John Booth og er uddannet journalist og har desuden skrevet en roman med titlen "Crossing December", som jeg intet kender til. Selvbiografien hedder "Collect All 21! Memories of a Star Wars Geek - The First 30 Years.

For en 1. generations Star Wars fan som mig (1. gen fan = personer der var børn i perioden 1977 - 1983), er den yderst interessant, da der er mange paralleler til mit eget liv. Hvilken fan husker ikke når man legede med figurerne, fik sin første figur, sit første rumskib mv. Jagten på fede nye figurer, længslen efter de store skibe og playsets og ikke mindst at se Empire i biografen. lte dette er beskrevet og at læse det vækker minder fra min egen barndom. 

Bogen forstsætter til den tid hvor Star Wars var på vej yt, men hvor hardcore fans holdt ved og op gennem den såkaldte "mørke tid". I dette kapitel fortæller han åbent om en mørk persiode i sit eget liv, hvor han blev kæreste med en rigtig bitch (omtales kun som "that girl" i bogen) og selv blev et dumt svin (pga blind kærlighed) og mistede kontakten til familie og gamle venner og hvor hans far døde af kræft. Endelig beskriver han hvordan det er at opleve PT som voksen og se EPIII med sin egen datter (ikke med "that girl" men med en sød pige han efterfølgende mødte på sit arbejde), dette kan jeg så desværre ikke reflektere til mig selv, det ville ellers have været cool at dele passionen for SW med sine egne børn, men den tid kommer forhbentigt.

Alt i alt kan den varmt anbefales til alle Star Wars fans, men man får nok mst ud af den, hvis man har oplevet den tid, der beskrives og voksede op i 1980'erne. Bogen kan nu købes på Amazon. Jeg bestilte dog min direkte fra forfatteren allerede inden den var udkommet og har dermed et signeret eksemplar. Alle der havde forudbestil fik lige et takkebrev fra John Booth sidste weekend, den slags varmer selvfølgelig, at forfatteren viser taknemmelighed.
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Eddie

• Det eneste normale menneske i miles omkreds.
  • Padawan
  • **
  • F#¤* 'em if they can't take a joke!
Det lyder som spændende læsning, som jeg tror mange - SW fans eller ej - kan relatere til på den ene eller den anden måde.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
Jeg var godt nok ikke barn da SW kom i biograferne, men det lyder stadig rigtig interessant, især set fra et (kultur)historisk perspektiv.

Jeg blev fan i 'den mørke tid' hvilket har været en udfordring i sig selv, da sw ikke rigtigt var fremme der, og det har derfor været en hel anden oplevelse end den der beskrives i bogen.
Må hellere holde øje med hvornår den kommer i DK. :-)
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Uha, jeg ved hvad du taler om, Lora, når du siger, du blev fan i den mørke periode. Det kan godt være, det var en udfordring at holde ved, men det var det sørme også at begynde at interessere sig for noget, som alle andre anså for at være yt :) Som du siger vil vores oplevelser være meget anderledes, men det ændrer ikke ved, at jeg rigtig gerne vil læse bogen - og jeg vil uendeligt gerne også ende med at dele min glæde ved Star Wars med mine egne børn :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Tja, godt nok blev jeg født præcis et år efter ROTJ fik premiere, blev jeg også først fan i den mørke periode, så jeg er enig med jer to andre. Bortset fra, at da jeg blev fan, blev jeg mødt af rynkede pander og løftede øjenbryn, fordi de fleste fra min klasse ikke kendte til SW åbenbart. De lærte det i hvert fald at kende, da jeg dukkede op med "Heir to the Empire" i skoletasken, som frilæsning :lol:

Men det vil da helt klart være interessant at læse en fans selvbiografi. Især når det er en der var med fra starten.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Denne bog er fornylig kommet i en ny udgave med nyt cover (men indholdet skulle være det samme) og kan bestilles på bl.a. Amazon, hvis nogle skulle være interesseret. Jeg kan som sagt varmt anbefale bogen, specielt, hvis man er 1. generation Star Wars fan, vil man kunne drage flere paraleller til ens egen opvækst.
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.