skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Får man nyt navn, når man bliver jedi?

(Læst 6024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Hmm, tja, de har jo gjort nogle enkelte exceptions, i visse tilfælde, hvas familier angår. Jeg kender så ikke til nogen med navneændringer, men jeg ved at Ki-Adi Mundi havde tilladelse til at stifte familie på hans hjemplanet, fordi hans race var tæt på at uddø.

Kan godt være jeg har taget fejl omkring det, fordi jeg kun er faldet over det et sted. Men jeg har heller ikke gjort det store for at tjekke yderligere op på det :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Hm, hvad har det, at Ki-Adi-Mundi har fået lov til at stifte familie at gøre med, hvorvidt man får nyt navn, når man optages som Jedi? Tror ikke helt jeg kan følge dig her :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Hmm, ikke noget :-P det var for at komme med et eksempel at der i nogle tilfælde kan være tale om exceptions, at lave lidt om på reglerne mht. familieforhold, lige som Sindhøj kom med. Det kan jo også ske i andre tilfælde, med andre navne.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Sindhøj har allerede nævnt Whie, som trods alt har et ret særpræget navn og hende den anden padawan(hvis navn jeg ikke lige kan huske) har også hendes families navn.

Så er der Ki-Adi-Mundi, som traditionen tro bære sin families navne(på fader siden).

Mace Windu er også et godt eksempel; han er en af de sidste af Windu slægten på Haruun Kal, og han blev taget til Coruscant som spæd.

Endnu et eksempel er Lorana Jinzler, hvis familie arbejdede for jedierne indtil hun blev taget ind som spæd. Hun møder senere en af sine brødre ved et tilfælde.

Generelt så skifter de ikke navnene på børnene. De eneste tidspunkter jeg har hørt om at jedierne navngiver børnene, er hvis de ikke kender deres navn. Og det er trods alt ret sjældent.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
Det virker bare...utrolig dumt.

"Ahem, du må ikke opsøge din familie - jeg ved godt, at du bare kan slå dem op, men altså...lad være med det!" nej, vel? ;)

Men kan godt se, at min fine teori er manet i jorden. Hm, altså, endnu en ting, som godt kunne have været gjort mere...graciøst. Eller mere logisk, i hvert fald

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Nu går jedierne jo meget i op selvdisciplin. :wink: Og det gælder altså også at være tro mod deres jedi ed og ikke ha' forbindelse til deres familie eller stifte en selv.(Men vi ved jo alle der var nogle stykker, som gik imod den lille regel med at ha' familie).

En anden ting er, at galaksen er et stort sted at søge efter ens familie. I hvert fald hvis man ikke ved hvor man er fra. Og det kræver jo også man har et mere specielt navn; Antilles er jo et ret normalt navn, mens Skywalker er enestående. Lidt ligesom Andersen og Valour.(Bare tilfældige eksempler).

Jedierne har et arkiv hvor de har alle de kendte oplysninger om de enkelte jedier og deres familier, men padawanerne har ikke adgang til det. Mange er eller bliver senere klar over forskellige ting hvad angår deres familie, men de føler sjældent et behov for lære dem at kende.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Eddie

• Det eneste normale menneske i miles omkreds.
  • Padawan
  • **
  • Køn: Mand
  • F#¤* 'em if they can't take a joke!
Der var en anden. En Tusken raider jedi som kom til templet ikke længe efter Anakin, som vist var en voksen mand. Har kun læst om ham i New Essential chronology så min tiden om ham er begrænset. Men lige som Anakin, skiftede han heller ikke navn. Kan ikke lige komme på hvad det var han hed.

Det skulle vel ikke være A'Sharad Hett? A'Sharad Hett introduceredes i den udmærkede tegneserie kaldet Outlander som søn af Sharad Hett, en tidligere Jedi, der har slået sig ned sammen med en stamme Tuskens. Hett var en interessant karakter, men desværre er han jo bekendt blevet til Darth Krayt i Legacy-tegneserien, hvilket er en ret fjollet ide.

Et eksempel på en, der fik ændret navn er Ludi Bellane som Jedierne omdøbte til Aris Del-Wari.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Jo, det var lige præcis ham, kom i tanke om hvad han hed senere jeg vidste så ikke at han blev til Darth Krayt, men er nu heller ikke helt så begejstret efter at læse Legacy tegneserien lige nu :-)

Fessor

• Gæst
Der er også eksempler på Jedis som selv skifter navn.

F.eks. The Dark Woman, mener jeg hun blev kaldt, valgte at opgive sit oprindelige navn og blive kaldt Dark Woman. Mener at det er i Hunt for Aurra Sing tegnserien det bliver nævnt.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Hm, ja, det lader til at det sker, men var det ikke først efter the Purge at hun skiftede navn? Det ville jo være naturligt eftersom hun sikkert gerne ville holde holde lav profil. Og der er Obi-Wan jo også et godt eksempel, eftersom han jo også brugte et andet navn (Ben) efter Imperiet blev skabt :-)

Fessor

• Gæst
Jeg mener at det er under Hunt for Aurra Sing tegneserien hendes tidligere navn bliver nævt. Desuden er Dark Woman, under det navn, med i pre-clone wars serier. Den om A´shared Hett og hans far er hun med, og går gennem vægge og alt muligt.   :-o :wink:

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Det er korrekt, at hun kalder sig Dark Woman før Jedi Purge, så det har ikke noget med det at gøre. Mener det er noget med, at hun vil "begynde et nyt liv" eller sådan noget :P

Eddie, hende Aris, som du nævner, hvor hører vi om hende? :)

Eddie

• Det eneste normale menneske i miles omkreds.
  • Padawan
  • **
  • Køn: Mand
  • F#¤* 'em if they can't take a joke!
Eddie, hende Aris, som du nævner, hvor hører vi om hende? :)

I HoloNetNews (en ret genial IU kampagne for EPII) er der flere indslag om hende:

http://www.holonetnews.com/46/jediwatch/1337_1.html
http://www.holonetnews.com/47/jediwatch/13314_2.html
http://www.holonetnews.com/48/jediwatch/13321_2.html
http://www.holonetnews.com/49/life/13328_3.html
http://www.holonetnews.com/50/jediwatch/1344_1.html
http://www.holonetnews.com/51/jediwatch/13411_1.html
http://www.holonetnews.com/52/jediwatch/13418_1.html

Der er ikke mange herhjemme, der kender til HoloNetNews, men det var en slags onlinekampagne for EPII med materiale, der på mange måder var mere interessant end selve filmen, da den mindede lidt om de gamle HoloNetNews i SWAJ. Det er Pablo Hidalgos og Paul Ens' værk fra dengang, de var mere aktive i den kreative afdeling.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Nej, jeg må indrømme, at jeg ikke kendte til Holonetnew før, men efter at have læst alle links igennem, må jeg tilstå, at det ser ret spændende ud :)

Der var altså et tilfælde med en, der fik nyt navn. Selvom denne episode godt nok ikke stiller jedierne i et ret godt lys :)