skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Får man nyt navn, når man bliver jedi?

(Læst 6023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Køn: Kvinde
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Ja, titlen siger ligesom det hele. Jeg har været ved at skrive en del RPG karakterer, og kom i den forbindelse til at gruble lidt. Når man bliver slæbt med til Coruscant for at blive jedi, får man sig så et nyt navn? Jeg var ved at spekulere på, om min jedi kunne have lavet research og fundet ud af, hvem hendes forældre var. Men det ville jo kræve at de har samme navn. Er der nogle, der ved noget om dette? Rent logisk ville det give mening, hvis de fik et nyt navn, når man tænker på, at de ingen bånd må have. Ellers ville de jo være relativt let at finde sin familie...
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Hmm. Jeg har selv spekuleret over det, men jeg er aldrig faldet over noget der sagde om det. Jeg er selv overbevist om, at jedi børnene får deres navne i templet. De har måske været kaldt noget andet, men når de er i så ung en alder som de er når de kommer til Coruscant, så ... Ja så må man gå ud fra det er det navn som de får der, som de går under, så de rent faktisk ikke har mulighed for at kunne opsøge deres tidligere familier.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
Jeg kunne godt forestille mig, at de næsten alle har et navn med "hjemmfra", så at sige. Det er jo de færreste steder, hvor der står en jedi mester og banker på døren, lige efter fødslen. Det virker dog også logisk, at de så får et andet navn, når de begynder deres nye liv. Mon Jedierne så har et arkiv, hvor de holder skriver børnenes nye og gamle navn ned, så de stadig kan holde styr på, hvem der kommer hvorfra? (Giver det mening?)

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Det tror jeg på en måde at de gør. Når man tænker på tilfælde som Dooku, som forlod ordenen og tog tilbage til sin hjemplanet for at gøre krav på sin arv blandt aristokraterne der, og tog familie formuen til at finansiere Seperatist organisationen, må han jo have fået sine oprindelses oplysninger et eller andet sted fra. Og du arkiv kan være en udmærket måde.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Godt, det vil jeg vælge at gå ud fra så :D

der kan jo også være tilfælde, hvor det er vigtigt, hvem familien er (Dooku er et rigtig godt eksempel)

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
  • Køn: Mand
Jeg tror ikke de får et nyt navn. I Yoda: Dark Rendezvous mener jeg, at den kvindelige hovedperson tænker en del over sin rigtige familie. Hendes forældre arbejdede vist på Jedi templet og blev fyret, da hun viste sig at have Jedi-evner, netop så der ikke ville være nogle bånd til familien.
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

Hans Ole

• nerf- and border collie herder
  • Jedi Ridder
  • There is another Skywalker!
Det tror jeg ikke.

Anikan Skywalker fik ikke navne ændring da han blev padawan.

Kunne man så tænke sig at navne skiftet kom når en padawan bliver jedi knight. Det tror jeg heller ikke for obi var jo padawan i EP I og han skiftede mig bekendt heller ikke navn.

Så nej jeg tror ikke de ændre navn.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Det giver bare ikke umiddelbart mening. Så ville alle jo være i stand til at opspore deres familie. Hm...:S

Jeg kan godt huske, at have læst, at nogle blev fyret, da deres barn blev jedi, men...argh, jeg må tilstå jeg synes det giver meget mere mening at ændre navn :P Selvom jeg godt kan se på jeres eksempler, at det gør de vist ikke

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Nu er Anakin jo også lidt et specielt tilfælde. Han kom til templet som ni årig. Han havde et navn han var vant til. Andre kommer til templet i en alder hvor muligheden for at de slet ikke er blevet navngivet endnu, er der. 

Kan godt se hvad Sindhøj mener. Jeg har dog ikke læst den bog, men hvis det er sådan som han siger, så kunne det være, at de kun giver andre navne til de børn som slet ikke har fået noget navn endnu og måske stadig have et arkiv over familier og den slags.

Hans Ole

• Jedi Ridder
Nu er Anakin jo også lidt et specielt tilfælde. Han kom til templet som ni årig. Han havde et navn han var vant til. Andre kommer til templet i en alder hvor muligheden for at de slet ikke er blevet navngivet endnu, er der. 

Ny syntes jeg det er et lidt spændene emne.   :wink:

Så jeg vil høre om der er eksempler i EU på navne ændringer. Det er der jo ikke i filmene.

Mht Anikan så jo han var speciel men det den eneste som jeg kender til der blev padawan. Derfor tager jeg mit udgangspunkt i ham.

Selv om man kender et efternavn så kan man jo ikke bare finde forældrene. Det gælder vel både IRL og i den store Star Wars galaxe.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Der var en anden. En Tusken raider jedi som kom til templet ikke længe efter Anakin, som vist var en voksen mand. Har kun læst om ham i New Essential chronology så min tiden om ham er begrænset. Men lige som Anakin, skiftede han heller ikke navn. Kan ikke lige komme på hvad det var han hed.

Hans Ole

• Jedi Ridder
Der var en anden. En Tusken raider jedi som kom til templet ikke længe efter Anakin, som vist var en voksen mand. Har kun læst om ham i New Essential chronology så min tiden om ham er begrænset. Men lige som Anakin, skiftede han heller ikke navn. Kan ikke lige komme på hvad det var han hed.

Ok det er så to eksempler på at de IKKE skifter navn. ;-)

Men det er jo heller ikke små børn.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
nej, på den ene side kan man ikke bare finde sine forældre ud fra navnet - men hvis man har et lidt mere særpræget navn, skal der nok ikke så meget til, før man har sporet sig ind på det rigtige.

Det ville faktisk være meget interessant at vide noget mere om, hvad Jedierne gjorde for at "cutte" børnenes bånd til den biologiske familie.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Well, jeg vil i hvert fald gætte mig til, at det er derfor de vælger at jedi aspiranterne tages væk fra deres familier når de er så små som de nu en gang er. Så de rent faktisk ikke har nogle følelsesmæssige ties til deres familie og så de ikke (helt) ville vide hvad det vil sige at have følelser over for andre. Mødre for eksempel. Og at de ikke giver børnene det samme efternavn - evt. Finde på et andet - så de ikke kan sætte sig i nogen forbindelse med deres biologiske familier.

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Jeg har nu fulgt op på min research, og jeg må indrømme, at jeg ikke havde helt styr på historien i Yoda: Dark Rendezvous. Det ændrer dog ikke ved, at der er en Jedi med i bogen, som ikke har fået ændret sit navn under optagelsen som Jedi. Whie Malreaux er den sidste tilbageværende arving af Chateaux Malreaux på Vjun, som Dooku har overtaget. Whies far var en adelsmand på Vjun og eksperimenterede bl.a. uden succes med at øge midichlorian tallet i lokalbefolkningen.

Her er dog et eksempel på en Jedi, som er blevet optaget som barn, og som ikke har fået nyt, endda selvom hans familie er rimelig nem at opspore.
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor