skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Hvilket kamera bruger i til jeres Fan Film?

(Læst 4872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Darth Chfm

• Padawan
  • **
  • Køn: Mand
Hej.
Jeg er i gang med at lave en Star Wars Fan Film og jeg er stadig lidt i tvivl om hvilket kamera jeg vil bruge.
Så jeg ville bare høre hvad jer der er i gang med Fan Films vil bruge til jeres film. :-)

Give yourself to the dark side!

SilentD

• Gæst
Canon XL2

Master Morten

• Gæst
Et godt kamera der skal mindst kunne optage i DVD-opløsning. Og hvis du leder efter kvalitet, skal du mest kigge efter det kamera, som har den bedste linse. Du må ikke lade dig lokke af kameraer der praler med alle mulige andre smarte funktioner. Gå efter den bedste linse, for det er den der betyder mest for kvaliteten af dine optagelser. For ellers kan det meget godt se bøvet ud, uanset hvor meget kameraet ellers kan.

En Canon XL2, som SilentD nævner, indgår netop også indenfor denne kategori med en 3CCD linse, mener jeg, den sidder inde med. Jeg har selv prøvet at optage med nogenlunde samme type kamera af en ældre generation, og den producerer et fandens skarpt billede med god lyssætning.

Pingu

• I ét med Kraften
  • Pingu the Biker
hvad ligger prisen så i med sådan et uhyre ??

overvejer nemlig måske og købe nyt her til næste år når vi kommer over nytåret og sådan.
Darth Pingu Awakens

SilentD

• Gæst
Canon XL2 ligger på 33.000,- i Danmark

Hvis du skal handle kamera udstyr så køb det på Ebay i Tyskland, eller hvis du har bekendte i USA, kan du skære 30-40% af prisen. Det er billigst i USA, forudsat du kan få den fragtet uden om tolden. Men selv på det tyske marked får du en god pris, og du skal ikke betale told for import fra EU lande.

Et godt kamera skal rigtig nok have en god linse som Morten siger. Men kvaliteten af linsen handler ikke kun om glas skarphed. Du får næsten en ligeså god skarphed på en billig linse. Det der koster i en linse er bl.a. hvor hurtig den er. En hurtig linse har en lavere F-stop, som derfor tillader mere lys at trænge igennem ind til sensoren. Dermed kan du optage med højere shutter hastigheder som i sidste ende giver et skarpede billede.

Der er også andre vigtige ting i et kamera, hvis det skal bruges til andet end hjemmevideo.

3CCD sensor for optimal farve gengivelse.
Progressiv 25p eller 50p, for et mere filmisk look. I modsætning til Interlaced 50i.
Native 16:9 widescreen
Mulighed for manuel kontrol af focus, aperture, shutter og hvidebalance giver dig fuld kontrol over det du vil filme.
og skal man se lidt fremad så er HD også noget man bør overveje.

I øjeblikket har jeg et JVC GY-HD 201 på ønskelisten, som jeg anser for det ultimative kamera under 100.000,-

Check disse links ud, som giver en god forklaring på mange basale spørgsmål:

http://www.digitaljuice.com/djtv/segment_detail.asp?sid=153&sortby=&page=7&kwid=0&show=all_videos
http://www.digitaljuice.com/djtv/segment_detail.asp?sid=157&sortby=&page=7&kwid=0&show=all_videos
http://www.digitaljuice.com/djtv/segment_detail.asp?sid=107&sortby=&page=11&kwid=0&show=all_videos
http://www.digitaljuice.com/djtv/segment_detail.asp?sid=205&sortby=&page=2&kwid=0&show=all_videos
Senest Redigeret: 27-12-2007, 21:10:04 af SilentD

the Marster

• Bøflen Over Alle Bøfler = Dex! - ! Watto er under Boba's dragt!
  • Medlem af Jedi Rådet
oki.. der er ikke en pris på det vel?
ps. fik du min PB?
 i ved den der film jeg vil lave.. er der nogle som har noget udstyr som man kan låne..??

(jeg ved godt at det ikke har så meget at gøre med emnet..)
Senest Redigeret: 27-12-2007, 21:31:25 af the Marster

SilentD

• Gæst
En pris på hele setuppet?

Kameraet koster 33.000,-
eller 70.000,- i HD udgaven

Firestore FS4 Harddisk optager 6.000,-
Monitor alt efter kvalitet kan varriere mellem 5000 -15000,-
Zacuto Rig ophæng: 5.400,-
DV Studio followfocus: 7.500,-
frontskærm kan jeg ikke lige se hvad mærke er, men de ligger på 4-8000,-
Azden 320ULT trådløs mikrofon sender & modtager 5.000

Se e.v.t. denne side. De har det meste af de ting på billedet.
http://www.abelcine.com/store/home.php

the Marster

• Medlem af Jedi Rådet
det er skide dyrt.. menn.. vis man skal bruge det..hehe :wink:
 de har da rat mange ting der inde.. http://www.abelcine.com/store/home.php
Senest Redigeret: 27-12-2007, 21:37:35 af the Marster

Pingu

• I ét med Kraften
  • Pingu the Biker
Hehe jeg tror kun det lyder dyrt for os dødelige som ikke er så meget inde i kameraer Master :)

prisen er sikkert fair nok da man får et rigtig rigtig godt kamera :)

Taker SilentD for hjælpen :)

Det ligger nok lige over mit budget men det kunne være ret fedt og eje det må jeg indrømme hehe :)

og takker fordi du uddybede det rigtig godt, nu er jeg lidt mere med i hvad der er godt og sådan, da jeg ikke ellers har meget forstand på Kamera teknologi :)
Darth Pingu Awakens

the Marster

• Medlem af Jedi Rådet
hehe.. tjo.. men vis jeg lige vinder en mil. :roll: så vij jeg gerne have sådan et.. hehe :wink:

SilentD

• Gæst
skal lige skynde mig og sige, inden folk begynder at lede efter et kamera med denne finesse, at der sådan set ikke er noget der hedder DVD opløsning.

DVD er en komprimerings form, som laves efter filmen er klippet sammen.

Der findes kun 3 gængse opløsnings former på en kamera sensor.
DV: 720x576 pixels, som er standard TV opløsning, og kompatible med DVD komprimering.
HDV 720: 1280x720 pixels, som er den lille HighDef opløsning, og ses som værende den fremtidige standard for europa.
HDV 1080: 1440x1080 pixels, som er den store HighDef opløsning, og en fremtidig standard i USA.
HDV kan ikke gengives på DVD. Hvis du komprimerer en HD opløsning til DVD, får du standard DV opløsning. I stedet skal man bruge HD DVD eller BluRay

Derudover skal man være opmærksom på om der står P eller I efter tallet.. HDV 720 er som standard progressiv scan og derfor også kaldes HDV 720p. HDV 1080 er som standard Interlaced scan, og derfor også kaldet HDV 1080i. Der findes nu også HDV 1080p format som er det ypperste format (hvis man ser bort fra 2k og 4K opløsninger).

Progressiv scan betyder at kameraet optager hele billedet i et hug, hvorimod Interlaced kun fanger hver anden linje per billede.
For at komme tættest på det som et traditionelt "FILM Kamera" optager. (altså et kamera med film spole i) Bør man gå efter Progressive scan. Samtidigt skal man kunne optage med 24/25fps (frames per second), der svarer til den hastighed hvormed FILM blir optaget med (24). Interlaced scan optager med 50fps. Så kunne man spørge hvorfor det ville være en fordel at optage med en langsommere framerate. Det er det heller ikke altid... F.eks. til sports optagelser vil en højere frame rate på 50fps være en fordel, for at fange de hurtige bevægelser uden at det slører billedet for meget. Men FILM optager nu engang med 24fps, og den framerate forbinder vi med film i underbevidsheden, som gir den der særlige stemning vi har vænnet os til.

Nyere (og betydeligt dyrere) kameraer har så også en 50p mode.. der optager progressivt med 50fps.. Den funktion bruges primært til at skyde slowmotion scener med, hvorefter man halverer hastigheden ned til 25fps, og beholder det flydende billede uden hak. Hvis du optager med 25fps og derefter bruger det til slowmotion ved at halvere hastigheden, får du kun 12,5fps der tydeligt kan ses i form af hak (som om det lagger).
Senest Redigeret: 28-12-2007, 14:29:12 af SilentD

the Marster

• Medlem af Jedi Rådet
ja okay...? men nu er det jo ikke sådan at man fare ud efter sådan et kamera.. Silendt...

Pingu

• I ét med Kraften
  • Pingu the Biker
tjaa Master, det kommer vel an på om man har pengene, og vil lave noget lidt bedre tv af en eller anden slags.

Personligt ville jeg da såmænd ret gerne rende ud og købe sådan et kamera hvis jeg havde valutaen til det, hellere sådan et det end et til 3000 kroner.

somregel hænger kvalitet og pris sammen og især når det gælder elektronisk legetøj.
Darth Pingu Awakens