skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Palpatine hvor mægtig var han når alt kommer til alt.

(Læst 11240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Observer_DK

• Jedi Mester
  • Køn: Mand
  • I'll never join the dark side.
Der er en ting der altid har undret mig i forbindelse med kampen mod Windu.

Hvorfor bliver Palpatine ved med at sende force lightning ind i Windu's sværd, når det tydeligvis skader ham selv yderligere.

Jeg synes ikke ligefrem det signalerer uskyld eller svaghed, som han gerne vil overbevise Anakin om.

Så spørgsmålet er, kæmper han virkelig for livet, eller er der en grund til dette.

Jeg har altid syntes at Windu var vildt sej, og jeg synes det er kedeligt at Palpy ikke kan besejres af nogle Jedi's.

Men jeg er meget i tvivl om hvorvidt Windu reelt vandt, inderst inde håber jeg det, da det også viser svagheder hos Palpy og vigtigheden af at han får Anakin som lærling.
Star Wars er tilbage og jeg ligeså.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Han gør det jo kun mens Anakin er i rummet og får det til at se ud som om at Mace rent faktisk gør det imod ham for at overbevise Anakin bedre at det er jedierne der er skurkene i den her sammenhæng.

Hvis Palpatine havde kæmpet som han gjorde i kampen mod Yoda, ville han have vundet. Det er vist før blevet nævnt at han lagde en dæmper på sine anstrengelser i kampen mod Mace, fordi han havde forudset at Anakin ville dukke op. Og han ville derfor have Mace til at se ud som om at han angreb en svækling.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Observer_DK

• Jedi Mester
Nu er jeg desværre ikke inde i alt det tekniske, men kan en Jedi lave force Lightning.

For hvis ikke så burde Ani da være kvik nok til at se at Palpy var den der angreb.
Så jeg synes ikke helt jeg kan forstå hvordan Ani ser Plapy som svag.

Jeg ved ikke om jeg bare overanalyserer men lige den scene har altid generet mig lidt.

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
En Jedi kan sagtens lære at lave Force Lightning. En af medlemmerne i rådet i ep. I, var faktisk noget nær en mester i det. Jeg kan ikke helt huske hvem det var, men jeg mener det var Plo Koon
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Jeg tror at Anakin var lidt blændet af tanken om, at hvis Mace fik sin vilje, så kunne Palpatine ikke hjælpe ham med at redde Padmé. Han stod på en tærskel, mellem at vælge at acceptere at hans elskede skulle dø eller at han ville vælge "the easy way" og lade Palpatine leve og sagde Mace imod.

Darth Bane

• Gæst
Jeg ved ikke om Palpatine tabte med vilje. Og så vidt jeg kan se har det heller ikke noget at gøre om hvor mægtig han er. Magt har ikke noget at gøre med at fægte. Selvom at være ubesejrelig i kamp er magt. Den magt som jeg altid har set i Palpatine er ikke hans styrke i kampens hede., men måden han kan forudse hvad folk vil gøre. Det kræver ikke at kunne forudse fremtiden for at vide at Anakin ville redde Palpatine fra Mace Windu når Anakin er af den overbevisning at Palpatine er den eneste som kan redde Padme... Det kræver bare lidt eftertanke. Det kræver heller ikke eftertanke at kunne forudse at Mace, jedi-ordens tro kæmper, vil slå Palpatine ihjel hvis han fandt ud af at han var en Sith-fyrste. Fordi Jedi orden er af den overbevisning at Sith-fyrster er for farlige at lade være i live... Eller at vide hvis han nu lader imformation, om hvor dødstjernen opholder sig og hvordan man ødelægger den nemmest, til rebellerne at de så ville angrebe den. Det kræver heller ikke forudseelse.

Om hvor vidt at Palpatine lod sig tabe med vilje er ikke et spørgsmål om hvor magtfuld han er. Europas mest magtfulde mænd har ofte været nogle som ikke kunne kæmpe, men alligevel har kunne beordre ufattelige mængder folk rundt. f.eks. Paverne.

Det som gør Palpatine magfuld er hans evne til at forudse hvordan fokl vil reagere i forskellige situationer. om hvordan han lige så stille kan trænge dem op i en krog, hvor de kun kan følge en vej, HANS. Det er i sandhed magt og den eneste sande magt han virkelig hersker over og forstår at udnytte. Hvis han er en god sværd-kæmper. Så er det et plus til ham. men hvis han kun kan kæmpe og han selv er nød til at kæmpe for sig. Så ender han som Darth Maul. Hvis han kan få en hel hær til at kæmpe for sig og overbevise alle at dem som var gode er onde, så er han magtfuld især. Hvordan får man det? Ved at vide hvordan folk vil reagere på handlinger, og på ord. At kunne vælge sine handlinger og ord på de rigtige tidspunkter og steder uden at det er tilfælde. Så er man i mine øjne magtfuld.

det er min skiltring om hvorvidt Palpatine er magtfuld når alt kommer til alt. Magt handler ikke om sværdkamp eller force-kræfter. Det handler om at vælge sine tidspunker, ord og handlinger.

Jeg håber i forstod de pointer jeg skrev der... Jeg er ikke lige den bedste med ord nogle gange...

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Tja, der er jo mange forskellige tyder magt.
Der er den magt du omtaler, magten til at kunne manipulere med folk, den politiske(som Palpatine også har), magt i Kraften(endnu et flueben) og vel også en del andre jeg ikke lige kan tænke på ligenu. :roll:

Jo, jo, Palpatine/Sidious var en meget magtfuld/Kraftfuld Sith ingen tvivl om det.
Han lader med vilje Mace 'slå ham' og lader som om han er svag overfor Anakin for at styrke sine løgne. Og det virker jo fantastisk. Langt det meste går faktisk som han har planlagt det(ved hjælp af hans synske evner), og Jedi Ordenen forsvinder, Anakin bliver en Sith og Padmé bliver ryddet af vejen... Men desværre for Palpatine får hun lige to børn inden. Den havde han nok ikke lige set komme.
Da han så senere får kenskab til Luke(men ikke Leia) så laver han nye planer ud fra det. Han er jo den helt store planlægger.
Dog glemmer han som sagt Anakins stærke følelser for hans familie, og tror arrogant at de ikke eksistere mere. Det er hans store fejltagelse, og derfor taber han også til sidst.

Men jo, Sidious er en magtfuld person, men nok lige en tand mindre Kraftfuld end Anakin og for den sags skyld også Luke og Leia. I hvert fald rent potentiale mæssigt. Han har bare mere træning end dem alle.

Og hvor kommer det fra, at Palpatine havde seere til at forudsige tingene for sig? Vil godt ha' et belæg for påstanden, da jeg aldrig har læst om sådan noget. Hans rådgivere var jo politiske hjælpere, og havde ikke Kraften i sig.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Darth Bane

• Gæst
Jeg har heller aldrig læst det om seerne må jeg indrømme. Jeg synes heller ikke at se noget sted at han faktisk selv forudser noget. Javist han siger det i filmen, men hvis jeg skal være ærlig så tror jeg han lyver, som så mange andre steder. Han "syn" som han havde kunne man have sagt sig selv, da han siger i II til Anakin at han forudser ham en stor fremtid og at han bliver en stor jedi kriger. Er, iflg mig, klart! Folk ser Anakin som den udvalgte, han har vist at hans styrke i kraften er stor og hans fægtekunst er ligledes stor, om så hvilken vej han tog ville han havde blevet stor med tiden. Jeg kan ikke lige komme med andre udmiddelbart lige nu. Det er så maske mig som ikke er imponeret over hans... bedrifter. Men for mig synes han ganske enkel bare at være en god "menneskekender" han er god til at se hvad folk vil gøre og god til at udnytte det. Derfor er han også god til politik. Han har magten i ordet. Han har magten til at trænge folk op i kroge hvorfra folk kun kan gøre hvad han siger. Han færdigheder i kraften og sværdet giver ham også en hvis magt, men ikke noget i forhold til de to andre færdigheder.

Det er måske også fordi mange af de ting som folk siger kraften går ud på bare for mig er hverdagsting og folk/væsner som bare har nogle særlige evner som ikke behøver at være "the force" relateret. Hvad mener du mere præcist med magt i kraften Leia? at han kan finde ud af at bruge kraften til at vinde folk over på sin side eller mere praktisk? force lightning?

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Det er jo opbygget sådan at han er skyld i det hele. At han var med til at skabe anakin med medichlorianerne. Der har vist også været tale om at han plantede det syn om padme hos anakin. Selvom at man måske ikke ser så meget til de kræfter han har i filmene betyder det ikke at de ikke passer.

Det hele gik jo også efter hans planer i pt. Han fik magten som kansler, han fik den hær han havde været med til at finde så, han fik den næsten endegyldige magt i senatet og sørgede for at få det til at se ud som om at jedierne forsøgte at slå ham ihjel uden grund og han fik anakin med på sin side. Som han siger i aotc: 'everything is going as planned'

Darth Bane

• Gæst
Ret mig hvis jeg tager fejl.

Så vidt jeg har hørt er det ikke blevet bekræftet at han var med til at skabe Anakin.

Og hvis det endelig skal være at han var skyld i det, Hvorfor lod han så Anakin være på Tatooine? Overladt til at rådne op? Og hvis det var hans opringelige plan at lade ham blive fundet af Jedi orden så er Tatooine ikke det optimale sted at begynde med at lade hele ens fremtid være. Det ser ud for mig at Anakin bare var en tilfældig person som virker tilstrækkelig... brugbar til hans plan. Og jeg siger da ikke han har evner. Jeg siger bare jeg intet ser til hans forudseelser.

mht. Aotc: 'everything is going as planned'
 Jeg har for det første set i mange film hvor nogle siger det, for det andet er det sket mange steder i den virkelig verden hvor alt går efter planlagt. eksempelvis tysklands Adolf Hitler, Hans plan gik helt som planlagt, han havde planlagt en krig selvom han sagde alt andet til hele verden. Ved hjælp af løgn, ikke bare over for sine udenlandske fjender, men også for sit folk og sine rådgivere. Fik han alt til at gå efter sin plan, indtil vinteren i Rusland slog ind. Hannibal Barca sagde det også da han slog Den romerske hær som var halvanden gange større end hans egen og bedre trænet. Han vidste hvordan Romerne ville angribe og udnyttede det. Han forudså ikke fremtiden. Men på erfaringer med andre krigers historier om romerne.

Kejseren gør det samme. nogle gange ved hele hærer og folk reationer, enkle gange ved hele galaksens reaktion. men også ved enkle folks reaktion. Min Konklusion er han forudser ikke fremtiden. Han ser bare på den nuværende situation og forstår hvordan han kan udnytte den emst mulig med den viden han har. Han vælger de øjeblikke hvor han er helt sikker på at det vil gå efter sine planer. Jeg er overbevist om at han, som manden bag alle angrebne fra I til III var i fuld vished om at General greivius ikke ville overleve særlig lang tid da han sagde til Anakin at han var en sith lord.

Han har en plan ja. Han har lagt den i nutiden. Han har ikke kigget i fremtiden for at lægge den. Han lagde den allerede flere år inden den første film. Måske var hans opringelige plan ikke engang hans. men hans mesters plan. Han har ikke manipuleret med kraften for at opnår dette. Selvom jeg er klar til at indrømme at han kunne have plantet synene ved Anakin. Selvom Anakin, som den udvalgte, selv kunne havde fået synerne af kraften om den mulige fremtid

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Såvidt jeg husker, blev Anakin heller ikke født på Tatooine. Han sagde til Padmé i TPM, at han har været der siden han var ca. 3, da han blev solgt til Gardulla.

Visse ting kan gå galt. Der var garanteret nogle ting som han ikke havde forudset ville ske, måske ikke en gang det med at de blev gift. Men det hele endte stadig efter hans hoved gennem hele PT og så begyndte det at gå ned ad bakke for ham i OT. Især fordi han ikke lige havde forudset, at Anakins ufødte barn havde overlevet. Det havde Obi-Wan og Yoda skjult for godt og det var gået hans næse forbi.

Så ja, Palpatine har fejl, men han har nu stadig nogle rimelig store almægtige magter, hvor han kan forudsige fremtiden, som nogle jedier og Sith's jo kan og så udarbejde sine planer så det sker efter hans hoved.

Og der har vist været en der kom med en udtalelse fra Lucas om at han var med til at skabe Anakin. Det kan vist findes i et andet emne herinde på forummet.

Hans Ole

• nerf- and border collie herder
  • Jedi Ridder
  • There is another Skywalker!
Jo Jania du har ret Ani er ikke født på Tatooine.

Men jeg tror kke at Kejseren har kunne forusige alt. At han har kunne komme til magten i PT er efter min mening held, begivenhedernes udvikling og kejserens gode evne til at manipulerer med mennersker, især snothvalpen Anikan.

Jeg ser han lidt som en snu skakspiller som forudser modspillerens næste træk og ser mulighederne i begivenderens gang. Jo bevars han mestrer den mørke side af kraften, men samtidig er han stratetisk meget klog.

Alle de der replikker (så som alt går som jeg har forudsagt mf) kommer af kejserens hovmod. Han tror han er ufejlbarlig. Denne overdrevene selvsikkerhed bliver hans fald til sidst.

Desuden så tror jeg ikke at kejseren har skabt Ani. Det ville ikke passe ind i mit syn på Star Wars universet.
Senest Redigeret: 04-10-2007, 16:11:52 af Hans Ole

Darth Bane

• Gæst
Og der har vist været en der kom med en udtalelse fra Lucas om at han var med til at skabe Anakin. Det kan vist findes i et andet emne herinde på forummet.

Jeg har selv hørt om det rygte... og fulgt med i det. Jeg har aldrig set klippet, eller noget hvor Lucas har sagt noget om det. Derfor tror jeg på at Anakin ikke er blevet skabt af Palpatine, men af Kraften selv.
hvis han har lavet Anakin ved hjælp af kraften er han genial tilgengæld... okay bevares at Anakin blev født et sted hvor han ville blive opdaget. Hvorfor silvan sørgede han så ikke for at Anakin blev det samme sted? Det virker ulogisk at han ikke har styr på hvor Anakin er hvis han har brugt så mange krafter på at skabe ham.

Jeg ser han lidt som en snu skakspiller som forudser modspillerens næste træk og ser mulighederne i begivenderens gang. Jo bevars han mestrer den mørke side af kraften, men samtidig er han stratetisk meget klog.
enig

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Der kan ikke herske tvivl om, at Palpatine var mægtigt. Han havde en utrolig magt, om den så hovedsagelig var politisk eller styret af Kraften er så en anden sag, men den var der.
Hans evner som manipulator og til at skjule sin mørke tilstedeværelse for jedierne er jo mildest talt imponerende. Det er ikke en smal sag at være så tæt på en hel Orden af jedier uden at blive opdaget. :-P Og han manipulere Senatet på fornemmeste vis til at give ham mere og mere magt.
'Hvis du smider et insekt ned i kogende vand vil den reagere, men hvis du varmer det roligt op, så vil den ikke røre sig.' Øh, kan ikke huske hvor jeg har hørt det, men det illustrere min pointe; Han gjorde det stille og roligt, og derfor var der (næsten) ingen, som råbte op om det, og mente han havde fået for meget magt.

At kunne overtage en hel galakse på den måde, det er da magtfuldt.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Observer_DK

• Jedi Mester
Jeg synes klart at det er skuffende at Palpy uden problemer smadrer flere Jedimasters på få sekunder.
Den scene skulle simpelthen laves længere, jeg ved det ville går ud over længden af filmen, men det er altså lidt tyndt at det går så stærkt synes jeg.

Angående det med Mace vs. Palpy.
Lad os nu lige antage at Ani aldrig var kommet, at han havde overvundet sin trang til at hjælpe kejseren.

Vi har Mace mod Palpy, 1 mod 1, hvem vinder i dette tilfælde?
Jeg tror simpelthen ikke Palpy har kampformen til at besejre Mace i ren fight.
Også derfor var Palpy afhængig af Ani til stede, for jeg tror ikke at Mace var den eneste der kunne få Ani til at vende sig mod Jedi'erne.
Det var blot et spørgsmål om tid, for han havde allerede fået ind i hovedet at han ville miste Padme, men det var jo kun et syn som KUNNE være sand, ikke som helt sikkert var det.

Faktisk er denne scene det eneste jeg sådan er lidt utilfreds med i filmen, det er udelukkende ud fra det udgangspunkt at jeg synes at det ødelægger lidt det Yoda siger om at den mørke sider IKKE er stærkere, hvis tilfældet er at palpy var så overlegen i forhold til Mace.
Mace er vel i teorien på det tidspunkt den stærkste Jedi angående kamp, og at han skullle være helt chanceløs og i Palpys magt, synes jeg ikke holder helt.

Men det er bare min mening, og i sidste ende er det jo Lucas der har det afgørende ord.