skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

efterlysning, små starwars-dramatiseringer!

(Læst 4845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mallanikkelsen

• Gæst
Hejsa

Ja, jeg vidste ikke rigtigt, hvor jeg skulle skrive denne her, men siden der hørte en lille bog med til de omtalte dramatiseringer, mente jeg at det ville være fornuftigst her i dette forum. Hvis der er et andet sted der er mere egnet, så henvis mig venligst.

Ud over at starwars naturligvis er baseret meget på det vicuelle i form af special effects osv, er der nu alligevel gjort forsøg på at lave adskillige starwars-dramatiseringer, udelukkende ved brug af lyd. Resultaterne har været meget forskellige men uden tvivl var det bedste og mest vellykkede forsøg gjort i USA af NPR, national public radio, der producerede hele den klasiske trilogi som radiospil, virkeligt flot! nå men det er jo en helt anden historie, og er egentlig et lille sidespring.

Det jeg egentlig ville efterlyse her i forummet, er 3 små starwars-dramatiseringer som blev produceret af et lille bånd-bog forlag (select  video), i begyndelsen af 1980'erne. Hele den klasiske trilogi blev produceret som ultra små, men actionfyldte hørespil. Der medfulgte en lille bog sammen med båndet, så man selv kunne læse med. Af kendte danske skuespillere kunne man opleve, Poul Glargaard, Niss Bank-Mikkelsen, Lykke Nielsen, finn Nielsen mfl.

I disse dage har jeg fået lyst til at genhører disse dramatiseringer, der virkede meget stærkt på mig som barn. Desværre, var der ikke meget held med mig, da jeg for nogle uger siden var hjemme på mine forældres loft for at rode i de gamle kasettebånd. Jeg fandt den første dramatisering, (stjernekrigen), men ak og veg, intet spor af "imperiet slår igen" og "Jediridderen vender tilbage".

Jeg har forsøgt mig på diverse biblioteker, i forskellige foretninger, men ingen har hørt om disse dramatiseringer.

derfor dette indlæg i dette forum. Jeg håber virkelig at nogen her har mulighed for at hjælpe mig med en evt. kopi af de sidste 2 dramatiseringer, for de ville virkelig være herlige at genhører efter så lang tid!

Hvis nogen kan hjælpe, skriv da venligst en besked, enten her eller til min email-adresse.

de bedste hilsner fra Allan

Skysnakker

• Gæst
Jeg kender ikke til de små lydbøger, men det lyder meget interessant. Siger du, at de er danske?

De officielle radio-hørespil er for nylig blevet udgivet på cd, men de findes næppe i danske butikker. Jeg tror, de kan købes på www.amazon.com. Jeg ville selv gerne have dem, men de er ikke helt billige. Men det skal også tages i betragtning, at hver episode tager over 20 minutter, og filmene består af hhv. 13, 10 og 7 episoder, så vidt jeg ved.

mallanikkelsen

• Gæst
Hejsa

Ja, de små bånd (ja, for de kan næppe kaldes for lydbøger), er skam danske. De er en kende primitive og vare ikke mere en ca. 12. min hver, men de er ganske underholdende, og adskillige af skuespillerne er velvalgte til deres rolle som fx Nis bank mikkelsen som Darth Vaiter. Det ville nu være interessant at få fat i de sidste 2 i serien, for som nævnt i forrige besked lykkedes det mig faktisk at finde den første hjemme på mine forælres loft og det gav mig virkelig blod på tanden for at få fat i de sidste.

I øvrigt, var disse 3 dramatiseringer, en del af en lille "Action-serie", på 6 historier. De 3 andre i serien, var også små dramatiseringer af den tids store bluckbusters, (Jagten på den forsvundende skat, E.T. og Tron).

Hvad angår radiospilene, så har du ganske ret i at de ikke kan købes herhjemme, de kan kun erhverves fra uSA fra fx amazon. Jeg købte selv mit eksemplar der for et lille år siden. En enormt flot collectors box, med 16 cd'ere.

Ud over de 3 radiospil i trilogien (starwars 13 eps) (The empire strikes back 10 eps) og (return of the Jedi 6 eps), består boksen også af en mængde ekstramartriale, i form af interviews med cast members osv.

I øvrigt, kan jeg fortælle, i såfald du ikke ved det, at nogle af de originale skuespillere fra filmene også deltog i radioproduktionerne, hvilket jo gør det hele meget mere starwars-agtigt på en måde synes jeg. Jeg kan fx nævne marc Hammil, Anthony Daniels og Billy D Wiliams.

De bedste hilsner Allan

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Hej Allan.

Fra tid til anden kan man være heldig at finde bøgerne hos byttecentraler / antikvariater, men de er stort set altid uden båndene, der er temmeligt svære at finde idag.

Disse bånd og bøger et et af de bedste eksempler på Star Wars merchandise kan være sjælden, selvom det ikke har den store værdi blandt samlere.

M.v.h.
Henrik
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

mallanikkelsen

• Gæst
Citat fra: Darth-Wulff
Hej Allan.

Fra tid til anden kan man være heldig at finde bøgerne hos byttecentraler / antikvariater, men de er stort set altid uden båndene, der er temmeligt svære at finde idag.

Disse bånd og bøger et et af de bedste eksempler på Star Wars merchandise kan være sjælden, selvom det ikke har den store værdi blandt samlere.

M.v.h.
Henrik

Ja, de har i hvert fald været helt umulige for mig at finde, ærgerligt nok.

Men man kan jo altid håbe på at der på et tidspunkt vil dukke noget op her i forumet. det er i al fald pt min bedste mulighed.

Mvh.
Allan

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
tja, jeg har ikke hørt om nogen steder, hvor du kan få fat i dem, men jeg har set nogle andre af EU tegneserier. men det er jo ikke til meget hjælp.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Probeast

• Uberørt af Kraften
  • *
Jeg ved det er et gammelt emne, men jeg svarer alligevel. Jeg har netop fundet mit gamle "Imperiet Slår Igen" bånd frem, og jeg har konverteret det til MP3 så jeg kan spille det for min søn. Du skal være meget velkommen til at få en kopi, da jeg ikke tænker der er noget ulovligt i det når det er en analog->digital kopi.