skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Midichlorian?

(Læst 7743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

arberg27

• Gæst
http://www.killermovies.com/forums/archive/index.php/t-3822-midichlorian-count.html

http://da.wikipedia.org/wiki/Darth_Sidious

Anslås, at Anakin herefter har en potentiel styrke svarende til ca. 80% af Sidious', mod oprindelig ca. 160%.kilde: George Lucas

Anakin kunne havde vært langt den stærkeste

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Det er som man tager det. Det kommer ikke kun an på styrke og Midiclorian antal. Det kommer også an på hvem man har med at gøre, hvem de er og hvordan de er. Når det gælder Anakin har han det med at lade raseriet komme før fornuften hvilket ikke er en god ting i en kamp.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Ikke den liste igen. :-P Det ligner den liste SuperShadow lavede... og han er kendt for at sprede falske informationer, og påstå en masse ting uden at ha' nogen former for belæg for dem.
(Læg også lige mærke til de mange stavefejl og selvopfundne karakterer listen indeholder).

Mht. wikipedia, så er det ikke en særlig omfattende artikel, og den mangler ordentlige kildebetegnelser. Hvis du endelig vil bruge en wiki, så vil jeg foreslå dig at bruge wookieepedia i stedet. Langt mere omfattende. :-) Dog skal det lige huskes, at alle wikis er lavet af almindelige mennesker(typisk fans/fagnørder), og man kan derfor aldrig regne med de er helt korrekte. Ind i mellem bliver informationerne også ændret.

Nå, tilbage til emnet. Midichlorian... Hmm, den der kommentar med midi chlorian tilskudet gav mig altså nogle underlige billeder. :lol:

Den diskussion, der kørte på forrige side var rigtig interessant, så vil godt lige bringe den op igen med mine 25 øre.
Personligt kan jeg godt lide viden, og lide at lære noget. Men at vide en ting er ikke det samme, som at det er vigtigt for mig eller at det beriger mit liv, at ha' denne viden. Det ville da helt ærligt tage romantikken væk, hvis vi altid gik og tænkte 'nu sker der denne kemiske process i min krop', når vi faldt for nogen. Tror faktisk det kunne ødelægge forelskelsen helt. :-P
Det er vel lidt det samme med midi chlorians. Det er ikke en viden, der beriger SW for mig, da jeg altid godt har kunnet lide mystikken og aldrig har haft et behov for at få Kraften forklaret rent videnskabeligt. På samme tid overrasker det mig dog heller ikke, at de i OR skulle ha' fundet en videnskabelig forklaring, eftersom jedierne på dette tidspunkt altså har eksisteret i over 1000 generationer(i følge Obi-Wan, ANH) eller 25.000 år...! Og det er ikke så lidt. Man må vel forvente de har forsket lidt i sagerne i løbet af den tid.

Så for min skyld kunne de godt ha' ladet 'tryllenummeret' forblive et tryllenummer, men den videnskabelige forklaring generer mig heller ikke alt for meget. Kræver bare man ser på Kraften på en anden måde.
Senest Redigeret: 08-12-2008, 18:03:23 af Leia Skywalker

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Biggs

• Føler Kraften
  • *
  • Køn: Mand
Jeg har valgt at se bort fra det, nægter at godtage det. Når Midichlorians omtales i filmen hører jeg kun "bip-bip-bip!"

Sjovt, det er fuldstændig sådan jeg har det med det (samt en del andet, primært EU pladder)

Midichlorians er noget vås og ødelægger en masse af den mystik der er omkring kraften. Hvor meget kraften er med et enkelt individ skal ikke kunne måles, men sanses. Så for mig findes begrebet simpelt hen ikke.

Og til dem der så siger "jamen det er jo canon.." -alt jeg hører er "blabla blah bla bla blablah"

Det står ikke i min canon, det vælger jeg heldigvis selv!
I find your lack of pants disturbing!

Hans Ole

• nerf- and border collie herder
  • Jedi Ridder
  • There is another Skywalker!
Jeg syntes at begrebet Midichlorians stinker lige så gustent som de sokker jeg smider til vask når jeg har løbet 10km og tro mig det er ikke en duft man finder i Christian Diors collectioner.

Midichlorians øddelægger toltalt den mystik der var om kraften i OT. Desuden har jeg altid set kraften som en kraftfelt som bandt galaxen sammen og som de få udvalgte kunne føle og kontrolerer.

Men Lucas har nok læst lidt biokemi og har støt på Mitokonderier(omdanner sukker til energi) og hvis man blander det lidt sammen med kloroplaster (omdanner lysenergi til kemisk energi i kroppen) ja så har man faktisk noget der kunne minde lidt om fiktionens midichlorians.
Mitokonderier og kloroplaster lever også i vores celler og de har også deres eget genom fyldt med prioner og gener. De lever også i en slags symbiones med cellerne i vores krop. Der findes faktisk en evolutionsteori der beskriver det ganske godt prøv at slå endosymbiont teorien op.

Lord Revan

• Gæst
Må være HELT erlig! I don´t give a f**k!

Dog kan jeg godt lide at leje med tanken om at man lige kan tage blodprøve fra Yoda og skyde det ind i sig selv, og BANG! Du er super stærk i Kraften! Det kalder jeg seje steoider! Gi-mig! gi-mig! gi-mig!

Fås i det nærmeste galaktiske supermarket på hylden ved siden af deathsticks!

Aayla Secura

• - of Doom
  • Sleep is a lie, there is only coffee...
Tjah, ja hvorfor ikke?

Hvis jeg var forsker i SW-universet ville jeg dedikere mit liv til at forske i midichlorians, og eventuelt opfinde en måde hvorpå man kunne få dem til at formere sig selv, så alle væsner kunne blive så stærke i Kraften de ønskede det. Forestil jer det - Sikke en sindssyg verden det så ville blive.
Iøvrigt findes der i forvejen stoffer i Star Wars, der eftersigende kan påvirke eens evne til at bruge Kraften. Deathsticks, som Revan før nævnte som sidebemærkning, kan jo fx nedsætte evnen til at bruge Kraften. Ret ufedt, egentlig. Har aldrig helt forstået, hvordan Deathsticks overhovedet kan sælge så godt.
Kan ikke helt huske hvordan det forholder sig med de forskellige former for Spice i forhold til Kraften, men jeg mener at fx. Glitterstim kan give telepatiske evner. Det må da have noget at gøre med Kraften et eller andet sted, i hvert fald i mit hoved. :-P
- "I hate that he's dead for ONE particular reason:"
- "You wanted to kill him?"
- "Oh, well, TWO particular reasons then."

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Kald mig Lora :-D
Glitterstim giver dog også folk paranoia. :roll: Men ja det er kendt for i en periode at give folk skarpere sanser og især telepati.

Hmm, jeg har også tænkt tanken omkring hvorvidt det mon er muligt, at give folk en indsprøtning af midi chlorians og så give dem lidt Kraft følsomhed. Men tror nok det ville gøre alle Kraft følsomme til jaget vildt, og gøre galaksen til et sindsygt sted, så håber det ikke. :-P

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Lord Revan

• Gæst
Hahahahaha! det kunne sku være fedt at opleve... for en kort tid!

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Ja, det kunne være fedt. Men tror dog at det vil være en kortvarig affære. Det vil nok have samme effekt som epo for sportsfolk, men det er jo heller ikke noget der varer evigt.

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på biologi :-P

Djinn Altis

• Padawan
  • **
Ja, det kunne være fedt. Men tror dog at det vil være en kortvarig affære. Det vil nok have samme effekt som epo for sportsfolk, men det er jo heller ikke noget der varer evigt.

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på biologi :-P

Tror nu du har ret. Da man fødes med evnen til at bruge kraften, må det være noget genetisk. At give en indsprøjtning med medichlorians vil jeg tro kun har en kortvarig effekt, vis nogen overhovedet.
Der må være noget i ens genetiske sammensætning der gør kroppen i stand til at danne medichlorians. Måske kan man gen-manipulere, så kroppen danner disse medichlorians... :?
"Every student is obliged to make one-thousand-eighty major mistakes. The sooner you make them, the sooner you will not have to make them anymore. Thinking there's a list of mistakes is mistake number four."
Djinn Altis

Drannion

• Tidlige kendt som "StarWarsDKYT"
  • Jedi Ridder
  • Drannion Entertainment på YouTube
Ja, for hvis det var muligt, tror I så ikke Grievous havde gjort det? Såvidt jeg ved, ville han gøre alt, for at få kraften.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Det er nok lidt sværere for ham. Tror ikke han har så meget blodomløb at sprøjte det ind i eftersom hans krop mest består af maskindele. :-P

Dramono

• Uberørt af Kraften
  • *
What is the force?

Jeg synes personligt at midichlorians er godt for historien.
Den trækker Star Wars væk fra en almindelig fantasy, hvor at magi er noget fuldkommen enestående og guddommeligt,og trækker det over i en mere realistisk Sciencefiction fortælling, hvor at videnskaben er i højsædet, og hvor at der aldrig på noget tidspunkt bliver talt om religion.

Et glimrende eksempel på at der ikke er tale om noget overnaturligt, er at ifølge nogle af de officiel historier, så var den magi som for eksempel Sith-racen brugte, i virkeligheden Kraften. Hvis det ikke var magi men noget andet, hvorfor skulle der så ikke være en forklaring bag kraften.

Min egen teori er, at Kraften er en form for energibølger, der når de bliver udsat for ydre påvirkninger, kan resultere i besynderlige hændelser. Jeg forstiller mig også, at midichlorians er en form for organeller i vores krop (måske en videreudvikling af Mitokondrierne), som udsender stråling. når de organeller så bliver fokuseret i højt nok antal, kan de påvirke kraften.

Citér
jeg har det lidt som jer andre, efter min mening er det lidt noget vrøvl med de der mediclorianer, det fjerner som i også skriver noget af den magi som altid har været i kraften og Star Wars universet så jeg synes det er latterligt de pludselig skal til og prøve på og forklare hvad det er, hvorfor ik bare beholde magien og mystikken da det virker helt igennem.

Nogensinde hørt udtrykket. "Magi er blot viden vi endnu ikke forstår."
I snakker meget om det her med at det fjerner mystikken. Men hvad er det egentlig der er spændene og mystisk ved kraften?
Jeg mener ikke at mystikken ligger i kraften, men i de ordener og kulture der basere på den.
Der er jo ikke noget spændene ved, at magikerne i Harry Potter kan magi i sig selv. Men den verden og kultur der følger med, det er en anden sag.
Prøv bare lige at spørge jer selv, hvilken forskel ville det gøre, hvis J.K. Rowling forklarede hvordan magi fungerede i Harry Potter? Ikke en tøddel, fordi at det ikke er pointen.

Hvis i vil ha mystik, så kig ikke på naturfænomenerne, for de kan alle sammen forklares, tænk på de kulture der knytter sig til den. For jeg kan nævne både religiøse og magiske kulture, der hviler på kraften, og hvor det ikke ville gøre nogen forskel om Kraften kan forklares eller ej.

Dem der har gjort mest helligdom ud af Kraften, er helt klart Jedierne, som allerede er blevet beskrevet som folk der har helliget deres liv til overbevisningen om, at kræften styre alt. Lad os være ærlige, Jedierne er ikke demder har været mest åbne for forandringer, det var jo blandt andet dem der erklærede den mørke side for ond, selvom en ting ikke kan være ond.
Personligt synes jeg, at de minder lidt om en blanding af kristne og buddhistiske munke.

Hvis vi derimod skal se en anden kultur som bygger på kraften, kan vi jo bare se på Sith'ne.
Sith'ne ser jeg som troldmænd og alkymister. De bruger kraften som et redskab, og helliggøre den ikke.
Uanset om hvordan kraften fungere, og om de ved det. Så ville det stadigvæk være nødvendigt for dem at lave mystiske ritualer, udslynge indviklede formularer, og arbejde med de redskaber de bruger, Fordi at det er sådan at de manipulere kraften.

Der bliver ganske vist ikke rigtig stillet så mange spørgsmål til kraften hos dem. Men de var jo også mest af alt fokuseret på deres egne mål, frem for store spørgsmål.
Der er dog et eksempel, på en der stillede spørgsmål ved kraften. Darth Plaugis var en af de eneste der kombinerede videnskab og kraften, og han kom jo med fuldkommen revolutionerende ideer.
Blandt andet påstod han, at der er en forbindelse mellem liv og kraften, på en anden måde end der før var antaget.

Så blandt de to, er den der kunne ha interesse i det, for bundet til at kunne undersøge det, Og den der er fri til at undersøge det, er ligeglad.
Det er to kulture der er blevet skabt, ud fra konceptet med Kraften, og de ville stadigvæk være lige interessante, uanset hvad.

Så jeg mener at ideen med midichlorians: Sørger for at Star Wars bliver potentiel realistisk, ikke gør Jedis og Sith mindre mystiske og spændene, og at de faktisk gør historien bedre.

Noget at tilføje? Så skriv det.

The force is what I make of it. It is not a faith, it is a knowledge. It is not a god, it is a tool. It is not a mystery, it it is a power. A power I can use for my purpose.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Wow, først og fremmest vel skrevet og interessant indlæg. Virkelig gode teorier.

Jeg må dog indrømme, at jeg har lidt svært ved at se, at det gør det nær virkeligheden og mulig science fiction at man kan bruge Kraften. Godt nok er der forskere og hjerneeksperter der siger, at mennesket kun bruger ti procent af hjernens kapacitet - hjernen har i min optik også en del med Kraften at gøre, hvilket jo sådan set er bevist ved f.eks. mindtricks og det faktum at jediers psykiske evner udspringer af ens evne til at holde sit sind koncentreret. Men selvom der er diverse sci fi og fantasy film og historier der hentyder til, at hvis man brugte mere af hjernens kapacitet, ville man "låse op for" andre egenskaber. Men det er jo ikke bevist at det er muligt, lige så meget som det heller ikke er bevist at clairvoyantes evner til at kommunikere med den åndelige verden er bevist. Derfor vil jeg ikke mene, at det er sååå nær virkeligheden igen, og derfor er det en af grundene til at franchiset falder under fantasy kategorien. En anden er, at lige sci fi genren normalt betegnes som værende noget der er en "mulig" fremtid for vores planet. Star Wars foregår som bekendt ikke på Jorden og har heller ingen relation til den. Jeg plejer dog altid at være åben for at der er mere mellem himmel og jord end hvad øjet ser, så hvis du kan modbevise det, er jeg da klart interesseret i at høre mere :wink:

Din teori om jedierne og Siths er jeg enig i dog.