skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Ewoks filmene

(Læst 14877 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mystiske Mox

• Youngling
  • **
Ja, Ewoks havde nok været ganske sjove hvis de fik en MEGET lille rolle i filmen, men ikke når de skulle have så meget tid.

Det samme kan man (Jeg og en hel masse andre Star Wars fans) sige om Jar Jar Binks. Ham havde jeg også helst set havde en meget lille rolle.

Jeg kan ikke huske noget fra Ewoks filmen mere - ikke andet end at jeg syntes den var elendig.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Tja, det er jo hver sin mening. Ewoksene gav jo en et bredere indtryk af, at der kan findes alskens slags skabninger ude i universet. Og som sagt, det skal vedblive ved tanken omkring at det er en børnefilm. Da jeg så filmen (ROTJ) for første gang som 8 årig, syntes jeg at de var nuttede og rigtig sjove at have med og at humoren endnu ikke havde forladt filmene midt i alt det alvorlige. Der skulle jo på en eller anden måde blive skabt lidt lys omkring filmen, eftersom at filmen til dels er ret mørk, når man tænker på historielinjen med Kejseren, Vader og Luke.

Jar Jar er noget helt for sig selv. Det var nok på en måde for at aflaste humoren der var i de gamle film omkring Threepio og Artoo, selvom de vendte tilbage som "pauseklovne" i AOTC. Jeg vil så sige, at så stor en rolle havde Jar Jar egentlig ikke. Men han havde mere den humoristiske part at spille. Men det er nok også for at have en at lægge alt det fjollede over på. Lidt humor skal der jo være over sådan nogle film. Det kan jo ikke kun være en film der er fyldt med action, lyssværdskamp, "Luke I'm your father", "He's my brother", "You were the chosen one", rumkampe, romancer her og der og meget andet. Hvis der kun var alvor hele vejen igennem, ville det ikke være noget værd at se, fordi humoren er med til at lægge historien. Det samme gælder sådan for ewokerne. De er der for at børn kan mene de er sjove og nuttede, men de er der generelt for at være med til at hjælpe at vore helte kan komme igennem de prøvelser de nu en gang møder.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mystiske Mox

• Youngling
  • **
Igen uenig med dig Jaina.
En film behøver ikke at have en masse sjov for at være god. Det er næsten blevet en regel at de fleste Hollywood film skal have en masse sjov indflettet. Det er set i rigtig mange film. Synes dette er synd da filmene mange gange er bedre uden (fx i LOTR hvor dværgen skulle gøres lidt latterlig uden at være det i bogen). Andre gange er det fint at det indflettes. Synes at Han Solo, vores robotter m.fl. klarer fint den humor der skal ind og at Ewoks og Jar Jar trækker væsentlig ned. Mange gange foretrækker jeg en film som er alvorlig - især fordi vi i den grad mangler sådanne film fra Hollywood.

I øvrigt er filmen ikke henvendt til yngre børn. På min ep. 6 står fx. "tilladt for børn over 11 år" (dansk udg.) og jeg tvivler på at USA er mindre restriktive (kan være at Lucas har anden mening, men myndighederne har også en del at skulle have sagt her).

Det er de bedste film vi endnu har set, men det er synd at der laves sådanne "fejl" når de kunne have været bedre. Jeg er ikke helt klar over hvor mange, som synes de to er OK eller aldrig skulle have været i Star Wars eller kun meget lidt. De forums jeg ellers har set tyder på netop de to nævnte er noget størstedelen af Star Wars fans hader. Men jeg respekterer da andres meninger og nu er filmene engang lavet sådan og jeg elsker filmene alligevel (men siger altid ØV når jeg ser Ewoks og Jar Jar).

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Må indrømme jeg intet har mod ewoks eller jar jar(omend han vidst ikke hører til i denne diskussion).

Og med dit eksempel omkring aldersgrænse på episode et, jamen så er det fuldstændig korrekt den ikke er lavet til små børn, men derimod til de større og de unge. Men nu handler det her også om ewok filmene, og de er børnefilm.
De er U for universal og kan dermed ses af alle. :-) Det betyder ikke at voksne finder dem gode. Man skal passe på med ikke at dømme børnefilm efter en voksen standart, da de altid vil lægge vægten et andet sted og gerne være mere steriotype end voksenfilm.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Mystiske Mox

• Youngling
  • **
Nu ved jeg godt diskussionen handler om Ewoks filmene, men det var nu engang ikke det Jaina og jeg diskuterede.

Men skal vi tage Ewoks filmene (jeg har kun set den første):
Jeg var vel 14-15 år da jeg så Ewoks filmen og må derfor defineres som barn. Jeg har ikke set den siden og bedømte den derfor fra dengang.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Jeg tror vi skal passe lidt på, ikke at køre diskussionen ud i, hvorvidt ewoks hører hjemme i SW :) Selvom den diskussion på en måde er tæt forbundet med disse film, så ændrer det ikke ved, at Ewoks filmene som "selvstændige film" kan være udmærket underholdning for børn og familier. Man behøver ikke kende vildt til SW for at følge med i disse film :) Som hyggelige familiefilm er ewoks udmærkede.

Og hov, så kom Mox mig lidt i forkøbet ;)

Må dog sige, at du har været lige på grænsen. Som 15 årig er man godt nok et meget stort "barn" - ewoks filmene er gode til den lidt yngre generation, synes jeg. I hvert fald, hvis man som jeg var god til at læse, eller havde en far, der gad træde til og hjælpe undervejs :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Jonas

• Gæst
Jeg har altid opfattet Star wars filmene som noget alvorligt, altså selve historien og stemningen, og den humor som jeg sætter mest pris på, er den ufrivillige humor, og sarkasme. Threepio leverer dette i rimelige mængder gennem hele den originale trilogi. Humoren er til stede, men skal ikke være dominerende eller blive brugt alt for meget, som det blev det i Phantom Menace. Bib Fortuna siger faktisk også ret mange sindsygt sjove ting i ROTJ, alle hans fraser, og artikulering. Ewokkerne opfatter jeg seriøst i ROTJ, og de leverer også varen da de smadrer en af Kejserens "entire legion of my best troops". Jeg synes ikke engang det er komisk at de opfatter Threepio som deres gud, jo på en måde, men det er bare del af deres kultur og religion. Det er vel typisk for os at opfatte den slags som "sjovt" og langt ude, når konfronteret med anderledes religioner og kulturer.

Tilbage til sagen. Jeg synes ewok filmene er rigtig gode, også selvom man er voksen. Da jeg så ROTJ fik jeg virkelig lyst til at se mere af Endor, at det var en skam at man kun fik set en smule af hele den prægtige planet. I Ewok filmene får man udforsket planeten på nærmeste hold, og endnu bedre, oplever man også de mange spændende racer og arter der lever på Endor, udover Ewokkerne. Vil klart anbefale Ewok filmene til alle star wars fans som vil udvide deres horisont mht ROTJ og Endor.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
En film behøver ikke at have en masse sjov for at være god. Det er næsten blevet en regel at de fleste Hollywood film skal have en masse sjov indflettet. Det er set i rigtig mange film. Synes dette er synd da filmene mange gange er bedre uden (fx i LOTR hvor dværgen skulle gøres lidt latterlig uden at være det i bogen). Andre gange er det fint at det indflettes. Synes at Han Solo, vores robotter m.fl. klarer fint den humor der skal ind og at Ewoks og Jar Jar trækker væsentlig ned. Mange gange foretrækker jeg en film som er alvorlig - især fordi vi i den grad mangler sådanne film fra Hollywood.

Jeg må indrømme, at hvis en film kun er alvorlig, er der ikke meget ved den. Ja, det er fedt at med action, men hvis der ikke var humor i film, vil der mangle noget. Efter min mening går man i biografen for at få sig en god oplevelse med humor, action, geniale effekter (i tilfælde af Fantacy/sci fi/etc film selvfølgelig). Humor for kun oplevelsen til at blive bedre. Og hvis der ikke havde været figurer/handlinger som ewokerne og Jar Jar med i filmene ville i hvert fald jeg føle at der manglede noget og at filmene ville være alt for alvorlige.

Jeg ser ikke Ewoksene som en "fejl". Jeg ser dem som en kreativ tilføjelse, som til dels er lykkedes. Det er jo ikke alle der er utilfredse med dem :wink: men det er jo også hver sin mening som sagt.

At du så den første Ewok film som 15 årig, kan jeg måske godt se hvorfor du er utilfreds med den. Jeg mener i hvert fald, at man "holder op med" at være barn omkring den alder og måske "sætter pris" på det mere alvorlige frem for det humoristiske i film. I forhold til SW, er det mere en børnefilm. Heltene er børn. Den handler om bamser. Det burde sige sig selv. Den anden film: "Kampen om Endor" er en lidt mere alvorlig film, men ikke så alvorlig, at den går væk fra at henvende sig til børn. Jeg så den for første gang forrige år. Den er bedre end den første, men man kan også se, at det nok ikke lige er de bedste effekter fra 80erne, som der var i ROTJ, så det er nok ikke det man skal se den for.

Mystiske Mox

• Youngling
  • **
Jeg går også i biografen for at blive underholdt og sætter også pris på de ting du nævner. Det er bare ikke altid det skal være i en og samme film. Jeg er i hvert fald ked af at mange Hollywood film prøver at klemme så meget humor som muligt ind og nogle gange gøre dem væsentlig dårligere end hvis de havde ladet være. Der er sikkert mange der er uenige i dette: Men noget af det allerværste kammen-over ses i "Pirates of the Carribeans nr. 2" - den kammede fuldstændig over nogle gange og blev til falde på halen humor - ellers fin film selv om 1'eren var klart bedst. Ellers er min mening stadig som ovenstående indlæg - jeg ville ønske der var flere lidt mere alvorlige sci-fi og eventyr film - gerne krydret med lidt humor, men også kun med lidt.

Mht. børnefilm så elsker jeg mange børnefilm og kan stadig grine/se med når de sender Emil, Pippi, Anne fra Grønnebakken, Disney tegnefilm, teenage film m.fl. og kunne det også da jeg var 15 - så det var ikke der den var gal - jeg mener stadig at det var fordi filmen ikke holdt (jeg er lidt usikker på hvilken af de to film jeg så - men den jeg så var i hvert fald ringe).

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
emmet... Ewok filmene.

Jeg finder dem ikke videre interessante set fra et voksent synspunkt, men ganske gode børnefilm, og en fin måde for de helt små at blive introduceret til universet.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Så fik jeg lige genset Battle For Endor for første gang i over 20 år, spørgsmålet er så, om den stadig holder vand? Se nedenstående klip til ende og i har svaret.

http://www.youtube.com/watch?v=j_xjBAd5G84

Faktisk bedre en Attack of the Clones, hvilket jo heller ikke siger alverden (eneste der redder den er Kaminoo scenerne, Dexter Jettster og Tatooine scenerne).
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Jeg er skrup forvirret over, hvad en video med en mand der konstant råber "Yes yes yes!" Har med Ewok filmene at gøre. Med mindre at din pointe er, at det er møg irriterende at høre og se på. Seriøst, ti minutters loop med en mand og en folkemængde til noget der kunne ligne noget wrestling (går jeg ud fra med de logoer jeg fik øje på) der alle råber "Yes!" Værste video nogensinde.

Og så dårlig er AOTC altså heller ikke, Wulff. Den har sine dårlige sider ja, men også mange gode, udover dem du lige nævnte (på nær Dexter efter min mening. Han var ikke min kop te)
Senest Redigeret: 04-05-2013, 23:04:07 af Jaina Solo

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Ok linket er klart sjovest, hvis man ved hvem Bryan Danielson / Daniel Bryan er. Min pointe er, at spørger man om filmen stadig holder vand, er svaret klart ja (det skulle være klart når man har hørt "yes" blive råbt i 10 timer ;)).

Med hensyn til AotC, så opretter jeg lige en tråd til den diskussion på et tidspunkt.

Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Tror nok at din mening havde været slået fast allerede ved din forrige post :wink: og hvem der end lavede den bør nok have indset at et minut i stedet for ti, sikkert havde været mere end rigeligt :-P

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat
Ewok filmene er sjove, meen 10 timers Yes yes loop ?? arh det er nok lige i overkanten. Det er ikke noget der bliver sat på maskinen bare 1/10 i forhold til de originale film. Og yes i 10 timer ville også have samme effekt på mig som Jaina omtaler, netop at det er dræbende irriterende.

Så hellere være tvunget til at se jar jar fraklip i 10 timer end høre på Daniel Bryan i bare 10 min.  :-D
I reject your reality and substitute my own!!