skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Star Wars leksica og opslagsværker

(Læst 6412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Jeg vil her kort anmelde og opremse nogle Star Wars leksica.

A Guide to the Star Wars Universe.

1st. edition (1984): Af Raymond L Velasco.

Dette er en bog i samme format som amerikanske paprerback romaner, hvilket vil sig på størrelse med Star Wars romanerne.
Bogen er interessant fordi, den er helt tilbage fra 1984, og dermed omhandler de kaakterer, der var opfundet dengang, man kan således se hvad, der er kommet til sidenhen.

2nd. og 3rd. edition: AF Bill Slavisek.

Denen gang er bogen i større format, men stadig paperback, og der er kommet med meget mere til. Det er markant, hvor meget Star Wars universet er vokset siden midtfirserne. En smart ting er, at der anvendes forskelligt logo/avartar alt efter om beskrivelse er fra filmene eller EU.

Bogen giver en god beskrivelse af personer, rumskibe, planeter osv.

---

The Essential Guide to...

Der er kommet en del Essential Guides efterhånden, og de er af svingende kvalitet efter min mening.
Bøgerne af i A4 format og med softcover, og egentlig ganske pæne.

---

Star Wars Encyclopedia (1998): Af Steven Sansweet.

Dette er en virkelig flot bog, den er A4 format og på ca 350 siden, bogen er i hardback og med et flot smudsomslag.
Bogen minder en del om A Guide to the Star Wars Universe, men er væsetlig flottere, delt pga formater og dels pga de flottte billeder, der understørrer beskrivelserne. Den giver en god baggrundsviden om personer, rumskibe, planeter, organisatiooner, racer osv.

Forfatteren har iøvrigt en af verdens største samlinger af Star Wars marchandise, faktik har han ikke blot et rum til sin samling, men har bygget en hel fløj til sit hus for at kunne huse sin samling.

Det negative er så, at den efterhånden er 8 år gammel, og dermed ikke indeholder informationer om ting fra den nye trillogi og bøger der er kummet efter 1998, men kan man leve med det er det en god bog. Den var forholdsvis dyr som ny (30 £ = ca. kr. 450).

---

Star Wars Chronlcles (1997): Af Deborah Fine & Aeon Inc.

Denne bog udkom i anledningen af 20 års jubilæet for Star Wars. Det er en stor (37 * 26 cm, ca. 3,2 kg) flot indbuden bog på over 300 sider, som kommer i en flot æske med tryklås. Det er nok den mest gennemmførte og veludførte af alle Star Wars bøger. Det eneste negative, der kan siges om den er prisen, for det var en dyr bog da den udkom, hele 100 £  (ca kr. 1.100 - 1.200) kostede den.

Dette opvejes så rigeligt af de positvie ting. Bogen starter med nogle skemaer til at folde ud, hvor størreslen mellem forskellige characters og racer, ground vehicles, starfigters, capital ships (mindre), capital ships (større) og space facilities sammemlignes indbyrdes. Noge af disse skemaer er næsten 1 meter, når de er foldet ud. Derefter kommer så beskrivelser af mange forskellige ting og sager, som understøttes af superflotte billeder.

Det er ikke beskrivelser som i de ovennævnte bøger, man kan læse i denne bog. Den beskriver ting fra filmen, men har mest focus på "behind the scenes" og baggrunden for de enkelte personer, skibe osv. De andre bøger, som her er beskrevet foregår alle "in universe", hvor denne ser på Star Wars filmene set fra vores verden.

Det er egentligt lidt sværet at beskrive denne bog, den skal opleves, for der er en guldgrubbe af viden i den. På trods af den er snart 10 år gammel er den stadig alle pengene værd. Det er det ultimative Star Wars opslagsværk.

Senest Redigeret: 28-12-2009, 09:54:24 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

thrawn

• Storadmiral T
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • The name's T btw
jeg vil lige sige at The Complete visual guide er også rigtig god

det er alle på kryds og tværs og Universet samlet plus nogle
bonus sider med bla en oversigt over Sarlaccen :-D

den er rigtig god.....selvom den koster 400 kr.....det er det værd

eftersom alle de bøger er samlet til en står der rigtig meget godt i den....

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Køn: Kvinde
  • Kald mig Lora :-D
Har desværre kun 'The annotated screenplays', men det var et godt køb.
bogen er en blanding mellem roman og oplagsværk, da de tre originale manuskripter er i den, abrudt af forklaringer og baggrundshistorier, der fortæller og sammenligner med de tidligere udgaver af manuskripterne.
det kan godt være lidt svært at holde rede på de forskellige udgaver, som der bliver sprunget rundt referencerne. i et tekststykke kan der godt blive fortalt om tre forskellige udgaver, og at huske på hvad der sker i hvilken udgave er lidt svært. dog gør forfatteren meget for at minde læseren om, hvilken udgave han snakker om i et givet øjeblik.
bogen er tilbage fra 1997 og udkom omkring samtidig med SE. da den kun fortæller om de gamle film, gør alderen ikke noget, selvom det selvfølgelig betyder at 2004 udgavens forskelle ikke bliver beskrevet. dette ser jeg dog som lidt af et plus, da det nok kun ville forvirrer mere, hvis der skulle fortælles om tre udgaver af filmene på en gang. :roll:
det gode ved bogen er, at den er billig sammenlignet med andre oplagsværker. og hvis man gerne vil ha' manuskripterne i deres rene form, så er den helt rigtig. jeg kan ikke huske hvad jeg betalte for den, men mener det var omkring de 100 kr. købte den i London.
ved ikke hvor let den er at finde.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Wookiee

• Gæst
Jeg vil så sige, at alle de "New Essential Guides", jeg har er kanon gode. Der er enkelte faktuelle fejl hist og her, men bortset fra det, så er de både informative og spændende.... selvom, der desværre også er nogle Y-V og Kilik-ting i. Der ville jeg personlig foretrække nogle flere ting fra film-æraerne.

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Andre bøger, der nok bør nævnes er "Art of..." bøgerne, der indeholder masser af produktionstegninger, skitser og billeder fra filmen. Bøgerne findes både i hardcover og softcover udgaver fra henholdsvis 1979, 1980 og 1983, de er blevet genoptrykt i midten af 1990'erne, dog kun i softcover udgaver og med en ny forside. Art of Star Wars og Art of Return of the Jedi indeholder desuden det fulde manuskript, men af en eller anden årsag er der ikke manuskript i Art of The Empire Strikes Back.

Disse tre bøger kan også varmt anbefales, hvis man gerne vil vide lidt mere om produktionen af filmene.

Senest Redigeret: 11-12-2006, 00:04:29 af Darth-Wulff
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.

Wookiee

• Gæst
Så vil jeg da også lige slå et slag for "The Art of Star Wars Episode II Attack of the Clones". Jeg er ikke meget for filmen - det er vist ingen hemmelighed - ikke desto mindre er denne bog fuld af interessante concept-tegninger og masser af interessant baggrundsinformation, blandt andet om Kit Fisto og Asajj Ventress (ja, Asajj Ventress). Jeg købte den selv som souvenir, da jeg var inde at se "The Art of Star Wars"-udstillingen i Edinburgh i Skotland (øv bøv, jeg har set nogle af de ægte kostumer fra filmene, bl.a. Boba Fett, samt originale koncept-tegninger fra ANH).

Der er også nogle anbefalelsesværdige online leksika:

Der er starwars.com databanken. Den er officiel, men faktisk ikke voldsomt omfattende.
Wookieepedia er nok den mest omfattende Star Wars resource. Den er dog ikke en officielt kilde. Den er dog 99% pålidelig i og med, de har en streng politik om, at kun kanonisk indhold fra officielle kilder må tilføjes. Og fanon og spekulationer fjernes ret prompte og effektivt. Jeg har selv started omkring 600 artikler der og har et rimeligt godt indblik i Wookieepedia, jeg mener selv, det er en af de allerbedste og mest omfattende Star Wars resource på internettet.
Og så er der SuperShadow. det er den allermest pålidelige kilde, skrevet af George Lucas' bedste ven. GU' ER DEN EJ! SUPERSHADOW ER DET RENE LØGN!!!!!!! Det er IKKE en officielt kilde, og folk, der referer til SuperShadow som en kilde bliver tit gjort til grin og opfattet som enten noos eller fjolser. Så HOLD JER FRA SUPERSHADOW! OG I ER SELV OM; HVIS VI GRINER AF JER, HVIS I TROR SUPERSHADOW ER OFFICIEL!!!!! Læs mere om løgneren her: http://starwars.wikia.com/wiki/SuperShadow
Senest Redigeret: 11-12-2006, 00:11:14 af Wookiee

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
På en måde har de bøger, der omhandler personer, racer, rumskibe, lokaliteter osv (såsom A Guide to the Star Wars Universe, Star Wars Encyclopedia, The Esential Guide to...) mistet lidt af deres relavans nu vi har Databasen på den officielle side og Wookieepedia. Jeg vil dog stadig gerne have en fysisk bog at slå op i, da det har sin charme at sidde i en god stol og læse i den. En bog bliver jo hurtigere forældet end en hjemmeside og er vanskeligere at opdatere, da det jo kræver en ny udgave af bogen, og der sker jo en hurtig expansion af Star Wars univeret.

Derimod vil bøger, der gå behind the scenes (såsom The Art of.., Star Wars Cronicles, The Making of..) stadig have deres relavans, da de jo ikke omhandler de pågældende personer, racer, lokaliter mv. fra en fiktiv synsvinkel, men derimod beskriver baggrunden for dem, inspirationskilder, udviklingen af den enkelte karakter osv. Ok indrømmet, der er også en del hjemmesider om dette , men denne type bøger bliver ikke forældet på samme måde, da de oftes omhander ting fra filmene.

Så alt i alt mener jeg der stadig er brug for begge typer Star Wars opslagsværker som en fysisk bog, da en hjemmeside aldrig vil kunne erstate en bog, i hvert fald ikke efter min mening.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
En fysisk bog har jo også den fordel, at den kan tages med hen til steder, hvor der ikke er internet (ja, den slags steder findes stadig ;) ) Så man f.eks. kan fortsætte sit arbejde på FF eller rollespil, mens man er på ferie, og det er jo smart :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Kald mig Lora :-D
jep. og så er det jo heller ikke altid man kan sidde på nettet i timevis få at læse om noget. desuden bliver man helt skør i øjene hvis man gør det. :roll: :wink: kan godt lide at ha' nogle bøger at slå op i, især da jeg ofte ender med at skulle slå noget op på de underligste tidspunkter.
"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"

“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Wookiee

• Gæst
Helt enig med Wulff og jer andre der.

Essential Guides har ikke helt mistet relevansen i og med, at de er ved at bleve erstattet med opdaterede New Essential Guides, som er fysiske bøger. Jeg har selv et par stykker af dem, og de er ret gode.

Selvom "Star Wars Encyclopedia" unægteligt er uddateret, så kan jeg nu godt lide at læse i det nu og da alligevel. Det er jo nærmest en slags historisk dokument over Star Wars universet før PT.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
Jeg har godt set de nye essential guides - er der en helt ny opdatering på vej, for jeg synes efterhånden det er nogle år siden jeg så den første "nye" bog

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Ja, jeg så også der snart kom nogle nye. De seneste går kun til NJO og der er jo sket en hel del udvidelser både før og efter NJO i EU.

Men nej, jeg har ikke hørt der skulle være nogle nye på vej. Men det kan jo være de kommer.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Hm, du tabte mig lidt - du starter med at sige, at du så der snart kom nogle nye - men slutter med at sige, at du ikke har hørt, der er nye på vej? :| Hvad mener du? :)

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Okay, kan godt se det ikke gav mening. Sorry

Mente, jeg godt kunne tænke mig at der snart kom nogle nye opdaterede essential guides. Jeg sagde ikke jeg havde set nogen. Desværre. Men undskyld jeg sagde noget vrøvl :wink:

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Aha, på den måde. Fint, så er jeg med igen :)

Jeg er ikke engang hundrede procent sikker på, at de "nyeste" er opdaterede med ROTS, men kommer lidt i tvivl nu.