Hovedpersonerne fra filmenere optræder jo i en del forskellige kostumer i filmene, i hvert fald for heltenes vedkommende. Derfor er der også kommet en del forskellige figurer af hver. Den der kom flest af i vintage serien er Luke Skywalker, der kom i 7 forskellige figurer (Tatooine, X-Wing Pilot, Bespin, Hoth, Jedi Knight, Stormtrooper og Battle Poncho). Han Solo og Princess Leia Organa kom i hver 5 forskellige figurer og Lando Calrissian i 3.
Derimod er der ikke den store forskel på fremtoningen hos Chewbacca, See Threepio og Artoo Detoo i filmene. I 1982 kom der dog nye versioner af C-3PO og R2-D2. For C-3PO's vedkommende bestod ændringen i at figuren nu kunne skilles ad, og denne figur fik det meget passende navn "removable limbs". For R2-D2's vedmommende bestod ændringen i at et af de blå felter på debs hoved blev boret ud og der blev isat en blå dims, der skulle forestille den radar R2 anvender på Hoth, men det kunne jo også være periskopet fra Dagobah (kun fantasien sætter grænser). Selve kroppen er fuldstændig i dentisk med kroppen fra den oprindelige figur, og den er endda stadig stemplet som værende fremstillet i 1977, denne figur fik navnet "with sensorscope". Med de nye versioner af C-3Po og R2-D2 udgik de oprindelige figurer. Dette er de eneste figurer, fra vintage linien, der udgik (bortset fra blue Snaggletooth selvfølgelig).
I 1984 kom der endu en R2-D2 figur, nemlig pop-up lightsaber. Denne gang var både hovedet og kroppen ændret, men den er stadig stemplet 1977. Der er tilføjet en slidske i kroppen som lyssværdet bevæger sig op i når figurens hoved drejes rundt, ikke noget med en fjeder eller springmekanisme, da dette stadig blev betragtet som farligt på daværende tidspunkt. Denne figur er fra serie 8 (Power of the Force) og er dermed temmelig sjælden, R2-D2 pop-up ligtsaber er endda en af de sjældneste PotF figurer.
Sådanne figurer benævnes ofte som gimmick figurer, da den eneste forskel på dem og de oprindelige figurer, er det tilføjede gimmick. Hvad er jeres holdning til sådanne gimmick figurer? Personligt synes jeg ovennævnte figurer er ok, mne når det kommer derud, at Chewbacca kan fås med håndjern, synes jeg det kammer over (ja sådan en figur findes skam i den nye serie, og det samme gør Chewbacca med sne i pelsen eller Chewbacca med lænke om halsen).
En anden figur, der vel egentlig er en gimmick figur, er Han Solo (Carbonite Chamber), der både findes som vintage og som ny figur. Vintage figuren er fra PotF serien og er dermed ret sjælden. Figuren kan så puttes ind i den medfølgende carbonitblok, hvilket gør den til en gimmick figur i mine øjne.
Skal lige nævnes når jeg beskriver Power of the Force (Potf) figurerne som sjældne, er det set i forhold til de andre figurer i grundserien. I mine øjne er ingen figurer fra grundserien sjhældne. Sjældne figurer i mine øjne er visse variationer og så figurer fremstilet på licens (Takara, Lili-Ledy, TopToys, Glasslite og Toltoys). Læs mere om variaitoner og licensierede figurer i tråden om dette emne.