skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Gimmick figurer

(Læst 4541 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Hovedpersonerne fra filmenere optræder jo i en del forskellige kostumer i filmene, i hvert fald for heltenes vedkommende. Derfor er der også kommet en del forskellige figurer af hver. Den der kom flest af i vintage serien er Luke Skywalker, der kom i 7 forskellige figurer (Tatooine, X-Wing Pilot, Bespin, Hoth, Jedi Knight, Stormtrooper og Battle Poncho). Han Solo og Princess Leia Organa kom i hver 5 forskellige figurer og Lando Calrissian i 3.

Derimod er der ikke den store forskel på fremtoningen hos Chewbacca, See Threepio og Artoo Detoo i filmene. I 1982 kom der dog nye versioner af C-3PO og R2-D2. For C-3PO's vedkommende bestod ændringen i at figuren nu kunne skilles ad, og denne figur fik det meget passende  navn "removable limbs". For R2-D2's vedmommende bestod ændringen i at et af de blå felter på debs hoved blev boret ud og der blev isat en blå dims, der skulle forestille den radar R2 anvender på Hoth, men det kunne jo også være periskopet fra Dagobah (kun fantasien sætter grænser). Selve kroppen er fuldstændig i dentisk med kroppen fra den oprindelige figur, og den er endda stadig stemplet som værende fremstillet i 1977, denne figur fik navnet "with sensorscope". Med de nye versioner af C-3Po og R2-D2 udgik de oprindelige figurer. Dette er de eneste figurer, fra vintage linien, der udgik (bortset fra blue Snaggletooth selvfølgelig).

I 1984 kom der endu en R2-D2 figur, nemlig pop-up lightsaber. Denne gang var både hovedet og kroppen ændret, men den er stadig stemplet 1977. Der er tilføjet en slidske i kroppen som lyssværdet bevæger sig op i når figurens hoved drejes rundt, ikke noget med en fjeder eller springmekanisme, da dette stadig blev betragtet som farligt på daværende tidspunkt. Denne figur er fra serie 8 (Power of the Force) og er dermed temmelig sjælden, R2-D2 pop-up ligtsaber er endda en af de sjældneste PotF figurer.

Sådanne figurer benævnes ofte som gimmick figurer, da den eneste forskel på dem og de oprindelige figurer, er det tilføjede gimmick. Hvad er jeres holdning til sådanne gimmick figurer? Personligt synes jeg ovennævnte figurer er ok, mne når det kommer derud, at Chewbacca kan fås med håndjern, synes jeg det kammer over (ja sådan en figur findes skam i den nye serie, og det samme gør Chewbacca med sne i pelsen eller Chewbacca med lænke om halsen).

En anden figur, der vel egentlig er en gimmick figur, er Han Solo (Carbonite Chamber), der både findes som vintage og som ny figur. Vintage figuren er fra PotF serien og er dermed ret sjælden. Figuren kan så puttes ind i den medfølgende carbonitblok, hvilket gør den til en gimmick figur i mine øjne.

Skal lige nævnes når jeg beskriver Power of the Force (Potf) figurerne som sjældne, er det set i forhold til de andre figurer i grundserien. I mine øjne er ingen figurer fra grundserien sjhældne. Sjældne figurer i mine øjne er visse variationer og så figurer fremstilet på licens (Takara, Lili-Ledy, TopToys, Glasslite og Toltoys). Læs mere om variaitoner og licensierede figurer i tråden om dette emne.
Senest Redigeret: 13-11-2006, 19:47:56 af Darth-Wulff
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Køn: Kvinde
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Hm, teknisk set er de vel meget sjove, men jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan se forskellen på f.eks. artoo med pop-up lightsaber og chewbacca med håndjern. Så synes jeg Chewbacca med sne i pelsen er værre, for håndjernene havde da alligevel en væsentlig rolle i filmene.
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Mr. Mundi

• C4 Deltager
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Are Too in the making...
Wulff, de figurer der blev udgivet på potf-kort blev de også alle udgivet på trilogo-kort eller var det kun nogle enkelte?
Jeg spørger fordi jeg havde Han Solo i carbonite, men det har været på et trilogo-kort, for jeg har aldrig ejet en figur på potf-kort.

Good judgment comes from experience
Experience comes from (surviving) bad judgment

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Wulff, de figurer der blev udgivet på potf-kort blev de også alle udgivet på trilogo-kort eller var det kun nogle enkelte?
Jeg spørger fordi jeg havde Han Solo i carbonite, men det har været på et trilogo-kort, for jeg har aldrig ejet en figur på potf-kort.

PotF figurerne udkom alle på tri-logo kort her i Europa, der er aldrig udgivet figurer på PotF kort herhjemme.
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.

Mr. Mundi

• C4 Deltager
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Are Too in the making...
OK, synd og skam, men tak for svaret. :-)

Good judgment comes from experience
Experience comes from (surviving) bad judgment

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Ja det er lidt ærgeligt Mundi, PotF kortene er ret flotte og det var ret cool med den mønt, der fulgte med til dem (ok det er måske også lidt et gimmick, når alt kommer til alt).

Synes ikke at antallet af gimmick figurer var så voldsomt i vintage serien, da der udover de allerede nævnte ikke kom nogle af slagsen. I den nye serie, er der derimod kommet en del gimmick figurer.

Her er lidt eksempler:
R2-D2 (with Datalink and Periscope)
Chewbacca (as Boushh's Bounty) (figur hvor Chewbacca har lænke om halsen)
Chewbacca (Hoth)(figur hvor Chewbacca har sne i pælsen)
Luke Skywalker "Wampa Cave" *Obs: Dette er ikke figurens officielle navn* (figur hvor Luke har skrammer i ansigtet og hans tørklæde kan dreje rundt)
Luke Skywalker Jedi "Rancor Cave"  *Obs: Dette er ikke figurens officielle navn* (figur hvor Luke har skrammer i ansigtet)
Spirit of Obi-Wan Kenobi (blågrøn gennemsigtig figur)

Figur sæt:
Mynock Hunt (Han Solo, Princess Leia og Chewbacca med gasmasker)
Death Star Escape (Han Solo og Luke Skywalker som Stormtrooper og Chewbacca med håndjern), både Luke og Han var allerede kommet i Stormtrooper Outfit i den nye serie, blot står de nu i en anden positur.

Hvad er jeres holdning til sådanne gimmick figurer af figurer, der praktisk talt eksisterer i forvejen? Jeg synes der er mange andre figurer, Kenner og Hasbro kunne vælge at udgive inden de udgiver disse gimmick figurer. Den eneste af de nævnte nye gimmick figurer, jeg synes er helt på sin plads er Spirit of Obi-Wan Kenobi, den er faktisk ret flot (har haft et par stykke af den).
Senest Redigeret: 20-11-2006, 10:28:41 af Darth-Wulff

Wookiee

• Gæst
Jeg har set nogle af de ovennævnte gimmick figurer, og jeg må sige, at den med Chewie varianterne er lige lidt i overkanten; det virker som et meget bevist forsøg på at suge penge ud af dedikerede samlere. Derimod synes jeg, det er helt okay at lave action figurer baseret på EU karaktere. Mange af disse, ligesom Kez-Iban, forekommer mig som nogle interessante kuriosia. Men de skal laves ordenligt og ikke ligne den der grimme Kyle Katarn gifur med sort skæg.

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Gammelt emne bliver lige genoplivet.

Har udtrykt min mening om, at Hasbro er gået for langt med deres gimmick figurer, men nogle samlere har måske behov for at have 5 - 6 forskellige Luke Jed eller Darth Mauli, "ser her, den har jo skrammer efter Rancor'en og den her har srammer efter Wampaen og kan dreje halstørklædet".  Jo jo :roll: Ok det er jo stadi Star Wars og flere af disse kom sammen med et creature eller skib, f.eks. kom Luke Jedi med det nye Tatooine Skiff (man kan jo tage lidt mere for det, når der følger en figur med).

Disse nedenstående figurer, er dog FOR langt ude efter min mening.

Darth Vader på chopper:

Anakin Skywalker ghost (ligner nærmere en glamrock stjerne fra 1970'erne):

Sidstnævnte er direkte grim, men så bizar den ligefrem har en vis charme. 

AlusCWM

• Jedi Ridder
  • Cuy'Val Dar
Har egentlig ikke noget mod de hersens gimmick figurer, nogle bliver kun bedre af en tilføjet feature. Men selvfølgelig er der latterlige ting i mellem dem, de to som du viser er klare eksempler. Ingen rigtig grund til at lave de 2. Har selv 3 forskellige Lukes, hvoraf en er den fra legacy wave 1 som egentlig er rigtig god, og så den fra 30 års serien med knoglen han bruger mod rancoren i RotJ og så en der er baseret på ham fra eraen efter RotJ. I forskelligt outfit er egentlig rigtig lækkert, selv er jeg på udkig efter bl.a. Leia som hun er i ANH, den fra Medical Frigate i ESB (kommer snart i nye legacy) og en med Boushh outfit, som sagt er den slags forskellighed lækkert, samme med den samme clone trooper, bare fra forskellige grupper. Men figurer hvor det blot er evt, en ny kappe, eller med aftagelig klinge på lyssværd eller sådan noget lille lettere latterlig tilføjelse så kan vi godt leve uden den udkommer for ofte.
Alex Kingston stole my heart <3

They call me Tauntaun ;)

Star wars is a 30 plus year old movie, it is a marriage not a one night stand.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Chopperen er... ubeskrivelig. :-o

Anakin ghost er bare gyselig. De farver! (Lilla? Siden hvornår har der været noget som helst lilla på ham?)

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

sunejensen01

• Uberørt af Kraften
  • *
Anakins ghost er pænt sjov.....men også lidt latterlig. Og chopperen....honestly. :roll: :roll: :roll:
Generelt synes jeg egentlig bare gimmick figurer er dumme og grimme og lidt latterlige. Og der er masser af dem: George Lucas som stormtrop, javaer med en julegave og så videre. Synes egentlig også coins er til grin. Vil langt hellere have stands.
Men pyt, hver sin smag. Bare en ærgerlig måde hasbro prioriterer på, når de laver sådan noget. Tænk på at de kunne lave en ny ewok eller gungan eller en af de endnu ikke prodcurede padme'er i stedet.

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Coins er jo en hentydning til Kenner's PotF serie fra 1985, men du har ret Sune, stands ville være bedre.

Hwlt enig i, at samme karakter i forskelligt tøj er fed Lora, mne det er jo også forskellige figurer, f.eks. kom det 7 Lukes i vintage serie. At f.eks. Luke Tatooine farm boy findes, med 4 forskellige tarver hår tæller ikke med, det er bare variationer alt efter hvad maling de pt brugte, da figuren blev støbt (der er en del variationer i vintage serie, og for en variationssamler som mig er det både godt og skidt, holder en beskæftiget men letter også tegnebogen).

Gimmick figurer er figurer der har et gimmick, som R2-D2, der kan skyde misiler eller C-3PO, der kan skilles ad. Her er det jeg synes nogle er for langt ude. Uden tvivl er C-3PO, der kan sikilles ad en fed feature og en klar forbedring af den eksisterende figur, da den kom i 1982.

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Har lige fået ovenviste "Anakin Skywalker's Spirit" figur ind ad døren i dag, og den er om muligt endnu grimmere i virkeligheden, end den fremgår af billedet. Det er ikke kun han tørklæde, der er lilla, da båede kroppen arnene og hovedet har et lilla skær over sig. Den har så en ganske fin og tynd guldkåbe. Kåben virker meget skrøbelig, så vidt jeg kan vurdere (figureren er moc (mint on card) og forbliver sådan). I sandhed Anaking som glamrock stjerne.

Har dog ingen planer om, at samle på nye figurer eller gimmick figurer, købte den kun fordi, den er så ustyrlig grim.  :-)

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
Det er så en fair grund. :wink: Tror dog mine øjne ville gøre ondt af at kigge alt for meget på en sådan grim figur til selv at ville eje en.

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"