skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Wulff's limelight tråd opdateret 23/04-2012.

(Læst 33012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Hej Star wars friends and fans.

Jeg vil lige prale lidt, jeg har fået fat på en original Jawa (vinyl / plastic cape).  :D  :D  :D

-Henrik
Senest Redigeret: 25-04-2012, 21:53:24 af HWR
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Ganner Rhysode

• Gæst
Jeg har ikke den fjerneste ide om hvad det er men så længe du er glad.....
Tilykke!

luke_Skywalker

• ^^
  • Medlem af Jedi Rådet
tillykke jeg ved nu ikke hvad det er kun at det er en Jawa  :)
Mmm. lost a planet Master Obi-Wan has. How embarrassing.

Star Wars Galaxies:
Xyrec - Elder Jedi
Dakia Rhyrax: Master Entertainer
Raia Lightray: Master Armorsmith
Waso Freewave: Officer
Zarith Shueli: Master Architect

<Roleplayer>

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Ved ikke hvad en Jawa (vinyl cape) er, hvor uvidende ungdommen er nu til dags.  :wink:

Ok, her er dens historie. Da de første Jawa figurer kom ud i handlen, syntes kenner den så for billig og simpel ud. Den kostede det samme som de andre figurer, og er jo kun halv så stor. Derfor ændrede de dens plastik / vinyl kappe og erstattede den med stof kuten som i måske kender. Dermed er det en af de sjældneste og dyreste af alle de gamle Star Wars figurer.

Jeg vil her nævne nogle af de sjældneste og dyreste af figurerne. Alle priser er i US dollar og for figurer i løs stand, og graden af sjældenhed er nævnt i procent. Som det kan ses er det ikke kun sjældenheden, der er afgørende for prisen, efterspørgslen efter en bestemt variant spiller bestemt også ind.

Jawa (vinyl cape) 200 - 350 usd - 75 %
Luke Skywalker (double telescoping lihtsaber) 250 - 275 usd - 80 %
Darth Vader (double telescoping lightsaber) 1000 - 1500 usd - 99 %
Ben (Obi-Wan) Kenobi (double telescoping  lightsaber) 3000 - 3500 usd - 100%
Rebel Soldier (darkbrown trilogo) 20 - 80 usd - 85 %
Luke Bespin (dark boots tr-logo) 20 - 80 usd - 88 %
Luke X-Wing Pilot (trilogo) 20 - 80 usd - 90 %
Boba Fett (lightblue trilogo) 100 - 150 usd - 70 %
"Blue" Snaggletooth 100 - 200 usd - 70 %
Yak Face 100 - 200 usd - 65 %

Med trilogo menes figurer, der stammer fra de Europæriske trilogo kort. Disse figurer kom kun på dette kort, men langt fra alle trilogo kort havde den specielle variation. På de fleste trilogo kort var de almindelige figurer, hvilket gør variationen sjælden. Der har ikke tidligere været den store intereresse for disse variationer, hvilket er årsagen til den beskedne pris, men dette er ved at ændre sig, og jeg tror at de nævnte trilogo variationer vil nærme sig prisen på trilogo Boba Fett.

Jeg arbejder på artikler om figurerne, som bliver lagt ud på de danske Sw sider: Universet her, Star-Wars Fansitet, DSF's hjemmeside, og en engelsk oversigt  kommer på "The Archive" (toysrgus.com).

Håber det giver lidt indsigt i de gamle figurer for hvem det måtte have interesse. Men husk på disse priser er et estimat, og man kan jo kun få det for en figur som køberen er villig til at betale.

M.v.h.
Henrik
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.

Ganner Rhysode

• Gæst
Well.... intet fløj ind på lystavlen.....

Hvor får du de figurer fra?
og hvordan startede du med at samle, og har lært alle de ting og samlinger udenad?

luke_Skywalker

• ^^
  • Medlem af Jedi Rådet
jeg har samlet sådan lidt og fik mange figure af min mor :D  da jeg var omkring 6-7 år og nu er det sådan at hvis jeg finder en star wars figur som jeg har penge til så må jeg købe den :D
og jeg vil gerne vide hvor du for dem fra og har du en liste af nogen figure eller noget

Star Wars Galaxies:
Xyrec - Elder Jedi

<Roleplayer>

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Først, bare rolig det er ikke udenads-lære, jeg har mine lister fremme.

For at tage et spørgsmål ad gangen.

Jeg har min viden fra internettet, jeg er på et af de store amerikanske fora, hvor vi er mange variationssamlere. Desuden fra mine bøger om det gamle legetøj.

Min liste over variationer er meget meget lang, og nogle af variationerne er da også meget små, nærmest ubetydelige. Listen er samlet fra flere forskellige kilder, såsom bøgerne om det gamle legetøj, hjemmesider, andre samlere's lister osv.

Hvor jeg har figuerne fra? Ja en del er jo købt tilbage da de var nye, og jeg var ern knægt. Ellers på loppemarkeder, Ebay.com og gennem ovennævnte forum.

Hvornår jeg begyndte at samle? En lørdag i 1984 hvor min far gav mig min første figur "Luke (Jedi Knight)". Siden er det blevet til hele grundserien og de fleste af de større varianter.

Jeg kan godt sende listen over variationer, eller få Obi-Wan til at ligge den ud på Universet. Der kommer som sagt beskrivelser ud på de tre store danske sider (starwarsfanklub.dk, star-wars.dk og starwars.nu), og listen kommer som sagt på den mest anderkendte af alle samler sider, nemlig toysrgus.com når ellers Chris Georgoulias får tid til at redigere den.

M.v.h.
Henrik

Ganner Rhysode

• Gæst
Citat fra: luke_Skywalker
jeg har samlet sådan lidt og fik mange figure af min mor :D  da jeg var omkring 6-7 år og nu er det sådan at hvis jeg finder en star wars figur som jeg har penge til så må jeg købe den :D
og jeg vil gerne vide hvor du for dem fra og har du en liste af nogen figure eller noget

Bestemmer du ikke selv hvad du køber? ;)

luke_Skywalker

• ^^
  • Medlem af Jedi Rådet
jo :D og det er ikke på den måde jedilearner

Star Wars Galaxies:
Xyrec - Elder Jedi

<Roleplayer>

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Omkring Nytår rystede i mig ved ikke at vide hvad en Jawa (vinyl cape) er for en størrelse. Når jeg nu fortæller at jeg også har fået fat på en Luke Skywalker (double telescoping lightsaber) siger i sikkert at i heller ikke ved hvad det er.

Jeg kan så fortælle at den er den anden af de to mest sjældne og eftertragtede figurer. Jeg gav dog langt fra den pris jeg har nævnt ovenfor, og det var fra en pålidelig sælger (den samme som solgte mig Jawa'en) så den er ægte nok. Problemet er at der er så mange forfalskninger af disse to figurer.

Ja ja, jeg ved godt jeg nævner Ben og Vader med såkaldte "double telescoping lightsabers", men de er så sjældne at de fleste samlere ser bort fra dem.  Mange ved end ikke at de eksisterer.

-Henrik

Ganner Rhysode

• Gæst
Tja Wullf. Jeg respekterer at du går sådan op i det, men jeg ville nok også få et chock hvis du ikke kunne fortælle mig hvem Bensin Tomri er...

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Ja så skete det langt om længe.

Da jeg er ved at have alle de Kenner variationer jeg ønsker (mangler stadig de samme 5-6 figurer som jeg har gjort længe) expandedere jeg til også at samle på figurer lavet på licens i andre lande.

Derfor har jeg lige købt fire Lili-Ledy figurer fra en samler i Mexico, det er Bib Fortuna (grøn kåbe), Squid Head (rødbrun kappe), The Emperor (med sort "Chief Chirpa stav") samt en mørk Boba Fett (med fixed rocket).

Her er en kort baggrund for disse figurer produceret på licens.

Kenner figurerne, der blev solgt i bl.a. USA og Europa er produceret på fabirkker i: Hong Kong, Taiwan, Kina, enkelte i Macau og enkelte i Mexico.

Derudover er der produceret figurer på licens i følgende lande: Japan (Takara, samme figurer som Kenner hvoraf 4 er anderledes end Kenner figurerne resten identiske), Mexico (Lili-Ledy, ca. 50 figurer alle forskellige fra Kenner figurerne i større eller mindre grad), Argentina (Top Toys, 7 figurer der alle er anderledes end standard figurerne), Braclilien (Glasslite, 8 figurer der alle er anderledes end standard figurerne) samt Australien (Tolltoys, her er der kun én variant).

IceH@wk

• Youngling
  • **
Kan vi ikke få nogle foto af se af dem :?:
Join The Dark Side!
                             STAR WARS FOREVER!

thomaz

• The "chuugi Gakusei" from Denmaaku
  • Medlem af Jedi Rådet
  • VI ELSKER ALLE HAN SOLO!!!
Som sagt ovenover, kan vi ikke se nogle billeder af dem???

Så af ren nysgerrighed:
1. Hvor mange figurer (ca. altså, kan forstå du har mange) figurer har du???
2. Er mange af dem ikke der er vintage???
3. Hvor længe har du samlet på dem???

Kan ikke huske om det står i personen bag profilen, men ville lige spørge...
"Do or do not - There is no try"

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Hej Thomaz.

Ingen billeder endu men det kommer på et tidspunkt.

1: Jeg har en del figurer og variationer (144 Kenner og de fire mexikanske Lili-Ledy). Desuden har jeg reserveret to TopToys figurer (Chief Chirpa og Logray) fra en samler i Argentina. Venter bare på min "varification code" til Paypal, der kommer på min næste PBS opgørelse, så jeg kan overføre pengene til ham.

Jeg er dog ikke den herhjeme, der har flest vintage figurer, der er 4-5 personer her i Danmark der har flere.

2: alle disse figurer er vintage. Jeg har kun én ikke vintage figur, nemlig Imperial Sentinel, pga. dens relation til Atha Prime (se mit indlæg om denne karakter under Expanded Universe).

3: Jeg har samlet på figurer siden jeg som 11 årig fik min første figur i 1984.