skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

lyssværdenes farve

(Læst 28704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jedi Knight of Den

• Gæst
Kan det ikke være, at det tidligere ( i The Old Republic) var sådan, at man valgte efter hvilken form for jedi type man var?
LucasArts fokuserede meget på det i KOTOR.

Mai-kel

• Føler Kraften
  • *
Tror du er inde på noget der jedi knight og the den...Det er nemlig noget der ligges vægt på i spillet. Anyhow farven HAR betydning for holdning, eller er det et tilfælde at stort set alle sith-sabers er røde?
You underestimate my powers!

Darth_Plagueis

• Gæst
Er det bare mig eller har i også tænkt over hvorfor george lucas netop valgte de farver til jedis og siths? Jeg har fundet noget inde på wikipedia, hvor der står noget om hvad de forskellige farver symboliserer:

Grøn: Den grønne farve er håbets, det levende og vækstens farve. Det er hjertesidens farve. Den symboliserer tøbrud, genskabelse og genfødsel.
Det er farven i midten, som er formidlende, beroligende, forfriskende, menneskelig, kontemplationens og opstandelsesforventningens farve. Det er de udvalgtes farve. I folkesproget kan den også symbolisere umodenhed, en grønskolling. Grøn betyder fri bane.

Rød: De indiske modergudinder repræsenteredes ved rødt. I Ægypten blev rød sat i forbindelse med guden Seth (læg iøvrigt mærke til ligheden mellem sith og seth :-o) (kaos) og den fjendtlige Apophis slange. Hos mayafolket forestillede den øst, hos højlandsfolket i det gamle Mexico.
Rød forbindes med blod, hjerte, liv, lidenskab, stærke følelser, varme, hede, ild, opofrelse og fare. Den står for aggressivitet og vitalitet.
Det er kærlighedens farve, men også hadets og raseriets. Det er kampens, krigens og dermed også militærets farve. Romerne brugte rød som symbol for magten, kejseren, adelen og krigerne.

Blå: Blå er farven for kærlighed og spiritualitet. Det er troskabens og det hemmelighedsfuldes farve. Også farven for fjernhed (de blå bjerge) og udlængsel. Det er tænkningens farve.

AnakinLuke

• Sméagol: But I don't like coffee. I don't WANT coffee.. I want the fish, I WANT THE FREAKING FISH!!! I mean the precious fish...
  • Padawan
  • **
  • Køn: Kvinde
  • Pippin: But what about second breakfast??
hvad så med lilla :? :? :?

Mit banner er lavet af lumi :wink:

Darth Doomios

• Gæst
Den anderledes farve? :lol:

AnakinLuke

• Sméagol: But I don't like coffee. I don't WANT coffee.. I want the fish, I WANT THE FREAKING FISH!!! I mean the precious fish...
  • Padawan
  • **
er det egentlig ikk få jedier der har lilla (altså i forhold til blå og grøn) :?eller er jeg bare blind :-P

Nieal

• Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • [*ord cencureret*] this shit, I'm getting the bazooka.
er det egentlig ikk få jedier der har lilla (altså i forhold til blå og grøn) :?eller er jeg bare blind :-P

Der er skam også jedier med Gule, orange og ligefrem pinke og hvide lyssværds klinger. ;)

AnakinLuke

• Padawan
  • **
der har vi beviset! jeg er blind når det gælder om at finde detaljer i film :wink: :-P

Nieal

• Medlem af Jedi Rådet
der har vi beviset! jeg er blind når det gælder om at finde detaljer i film :wink: :-P

Der er skam ingen gule, orange, pinke eller hvide i filmene. Men filmene er jo ikke alt. ;)

Men egentlig burde dette emne da egentlig flyttes, da denne måske ikke høre helt til i Merchandise/samleobjekter. :)

AnakinLuke

• Padawan
  • **
nå så de andre faver er i bøgerne og alle de andre ting der blevet lavet
om emnet burde flyttes er jeg ikke sikker på :|
måske ville Darth_Plagueis bare informerer folk om farvernes betydning :-)

Nieal

• Medlem af Jedi Rådet
måske ville Darth_Plagueis bare informerer folk om farvernes betydning :-)

ja men det høre mere inde under SW generelt end Samleobjekter. ;)

men lad os nu passe lidt på, sorry admins for offtopic.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Dettte indlæg ligger helt klart i den forkerte lyssværdssektion, så jeg flytter det lige på plads.
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Nej, jeg har aldrig undret mig over hvorfor Lucas netop valgte de her farver i filmene og jeg mener faktisk vi har diskuteret det her før.

Du påpeger selv, Plaguis, hvad de forskellige farver står for og det står nok lidt tydeligt hvad der hører til hvad. Blå og grøn passer meget godt til hvad jedierne står for og det samme med den røde farve med Sith-fyrsterne.

En anden ting kan så påpeges med den røde farve stillet over for den mørke side. Sith-fyrsterne er, stort set, altid klædt i sort. Da jeg lærte om farvesymbolik for et par år siden, lærte jeg, at rød sammen med sort gav djævlens farve, hvilket hvis man ser det fra mit synspunkt, godt kan sætte det i forbindelse med en Sith som Kejseren eller Vader eller (i EU's tilfælde) Jacen Solo/Darth Caedus.

Og som andre har nævnt er der mange flere farver der kommer ind i billedet: bronzefarvet, turkis, lilla, sølv, hvid, gul, mørkere grøn, lavafarvet (vist nok kan ikke helt huske det) og jeg kunne fortsætte.

Lucas valgte bare at sætte det ned til de tre og jeg synes det er fornuftigt i filmenes tilfælde. Der er rart med lidt symbolik :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Lyn Me

• Min filur har er perfekt ansigt!
  • Jedi Ridder
  • Abby Sciuto -NCIS
Har alle på den mørke side af Kraften samme farve lyssværd?

"Just because you've got the emotional range of a teaspoon doesn't mean we all have."  -Hermione Granger, HP 5

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Det lader det i hvert fald til. I filmene har de alle røde farver lyssværd og i bøgerne har de rød i alle nuancer kunne man sige.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible