skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Liste over Star Wars litteratur fra 1970'erne og 1980'erne.

(Læst 13135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Hejsa.

Som jeg lovede i diskussionen om de sejeste EU personer vil jeg her opstille en lise over det Star Wars litteratur, der udkom i 1970'erne og 80'erne.

Listen her hentet fra Star Wars Bladet #20, der udkom i december 1986, og allle bøger er ældre end det. Forlag og udgivelsesår er skrevet i parentes efter titlen.

Faglitteratur:
A Guide to the Star Wars Universe (Raymond L. Velasco) (Del Rey Book, 1984)
The Art of Star Wars (Ballentine, 1979) senere genudgivet
The Art of The Empire strikes Back) (Ballentine, 1979)  senere genudgivet
The Art of Return of the Jedi, 1983) senere genudgivet
>>Soldiers of the Empire<< - The world of Star Wars: (Anthony Fredrickson) (Paradise Pres, 1981)
The Star Wars Sketchbook (Joe Johnson & Nilo Rodis-Jamero) (Ballentine, 1977)
Star Wars: The Empires Strikes Back Sketchbook (Joe Johnson & Nilo Rodis-Jamero) (Ballentine, 1980)
Star Wars: Return of the Jedi Sketchbook (Joe Johnson & Nilo Rodis-Jamero) (Ballentine, 1983)
The Jedi Master's Quizbook (Rusty Miller) (Del Rey Book, 1982)
The Making of Star Wars (1977)
The Making of Star Wars: The Empire Strikes Back (1980)
The Making of Star Wars: Return of the Jedi (Red: John Philip Peecher) (Del Rey Book, 1983)

Portefolier, filmprogrammer mv.:
Star Wars Album - Official Collectors Edition (Paradise Press, 1983)
>>Star Wars: The Full Story<< (Paradise Press, 1977)
The Star Wars Portfolio (Ralph McQuarrie) (Ballentine, 1977)
Star Wars: The Empires Strikes Back - Official Collectors Edition (Paradise Press, 1980)
Star Wars: The Empire Strikes Back Portfolio (Ralph McQuarrie) (Ballentine, 1980)
Star Wars: Return of the Jedi Official Collectors Edition (Paradise Press, 1983)
Star Wars: Return of the Jedi Portfolio (Ralph McQuarrie) (Ballentine, 1983)
Star Wars: The Wookie Story Book (Random House, 1979)

Derudover er der artikler i diverse film-magaziner mv.  om Star Wars filmene.

Romaner:
Alan Dean Foster : Splinter of the Minds Eye, 1978
Brian Delay : Han Solo trillogy
- Han Solo at Star's End, 1979
- Han Solo's Revenge, 1979
- Han Solo and the Lost Legacy, 1980
L. Niel Smith : Lando Calrissian trillogy
- Lando Calrissian and the Flamewind of Oseon, 1983
- Lando Calrissian and the Mindharp of Sharu, 1983
- Lando Calrissian and the Starcave of Thon Boka, 1983
Geogre Lucas: Star Wars, 1976
Donald F. Glut : The Empire Strikes Back, 1980
James Kahn : Return of the Jedi, 1983

Alle romaner er udgivet af forlaget Del Rey, Han Solo trillogien og Lando Calrissian trillogien er senere genudgivet samlet i ét bind for hhv. Solo og Lando, også "Splinter..." er genudgivet, og disse kan stadig fås, f.eks. ved Fantask.

M.v.h.
Henrik
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.

Dalla Suul

• Gæst
Sej liste, det var lige det jeg manglede :D

Det sætter ligesom det hele mere i perspektiv :D

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Det er rigtigt, Dalla, så ved man da hvad der stammer fra det gamle og det nye EU. Jeg tror dog ikke, at man kaldte det det dengang.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Citat fra: Jaina Solo
Det er rigtigt, Dalla, så ved man da hvad der stammer fra det gamle og det nye EU. Jeg tror dog ikke, at man kaldte det det dengang.

Det har du ganske ret i, ingen kaldte det EU dengang, men ser man i nyere guides, f.eks. "Star Wars Encyclopedia" eller anden og tredje udgave af "A Guide to the Star Wars Universe", er personerne fra de gamle romaner anderkendte som ægte EU personer, modsat personer fra de gamle Marvel tegneserier, der som hovedregel ikke anderkendes.

Du må huske på at tiden var en ganske anden dengang, Star Wars var stort, ellers have legetøjet heller ikke holdt 10 år inden det kom på tilbud. Men SW univeret var meget mindre, og der var meget mindre baggrundsmateriale om personerne, og set i det lys er disse bøger ganske interessante.

Jeg må dog tilføje at jeg ikke har læst dem alle, jeg er mere til SW faglitteratur end SW skønlitteratur. Jeg holder meget af sci-fi romaner (holder meget af romaner i det hele taget), bare ikke så meget af SW romaner, jeg er mere til klassisk sci-fi.

Jeg håber dog på at få samlet alle de fagbøger jeg har nævnt, foreløbig  har jeg "Guide to SW Universe" i første og anden udgave, "Jedi Master's Quizbook" og de tre "Art of" i førsteudgaver.

M.v.h.
Henrik
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Ey, hvor fedt.

Dalla Suul

• Gæst
Hey Darth-Wulff... Hvorfor står der at Star Wars er udgivet af GL i 1976 :?:  Var det ikke i 1977 den første film kom ud :(

HWR

• Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
Citat fra: Dalla Suul
Hey Darth-Wulff... Hvorfor står der at Star Wars er udgivet af GL i 1976 :?:  Var det ikke i 1977 den første film kom ud :(

Jo, jo, filmen fik ganske rigtigt verdenspremiere i maj 1977, men bogen kom inden filmen fik premiere. Den er sikkert først udgivet i 1977, men er blevet trykt i 1976, og så ligget på lager indtil maj 1977.

Husk på at Lucas startede på manuskriptet til Star Wars i 1973, og da manuskriptet var færdigt, og filmen optaget, blev bogen skevet med baggrund i manuskriptet. Så vidt jeg er orienteret.

-Henrik

Dalla Suul

• Gæst
Okay det giver mening :P

Pippin

• Padawan
  • **
Hej

Jeg sad lige od undrede mig over det. Det er interessant at han selv skrev bogen. Jeg har ikke læst den, men kun indledning. Det er sjovt at bemærke at Kejseren allerede på det tidspunkt bliver benævnt som Palpatine.

Pippin
Kim H. Pierri, www.pippin.dk

Jaina Solo

• C4 Deltager
  • I ét med Kraften
Hvis det var efter ANH, så havde han ham nok allerede i tankerne som en der hed Palpatine, men var Kejseren. Jeg tror ikke, at GL havde navnet helt på plads dengang ANH kom ud, da Kejseren kun bliver nævnt en eller to gange i ANH og medvirker kun som hologram i ESB.

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D
jeg kunne godt tænke mig at læse noget af det gamle EU. måske især trilogien med Lando, og så nogle af facts bøgerne.

jeg har skrevet over 50 indlæg i dag, og er blevet "den udvalgte". temmelig syret, ikke? faktisk tror jeg nærmere det er over 60, men jeg har ikke helt styr på det længere.   :roll:

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

Ganner Rhysode

• Gæst
Jeg bad om at blive frosset fast på Jedi Mester, men fik aldrig noget svar fra obiwan... han er også væk

Leia Skywalker

• Clone Lead, køkken-klon 85 og jedi-kunstner
  • Global Moderator
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • Kald mig Lora :-D

"We are Clone Squadron. Fanfic is our stock in trade, and Insanity is what we deliver." Reporter og initiativtager til WC - Wookiee Channel. "Med Livet Som Indsats!"
“What about the time we got drunk and you persuaded me to help you decorate the hull of the ‘Wild Karrde’ with Hutt swear-words?"

luke_Skywalker

• ^^
  • Medlem af Jedi Rådet
han er ikke væk han har nok bare glemt det(det kan jo ske)
Mmm. lost a planet Master Obi-Wan has. How embarrassing.

Star Wars Galaxies:
Xyrec - Elder Jedi
Dakia Rhyrax: Master Entertainer
Raia Lightray: Master Armorsmith
Waso Freewave: Officer
Zarith Shueli: Master Architect

<Roleplayer>

Silberg

• Gæst
Hej..

Vi sidder nogle stykker og snakker om hvordan bøgerne og filmene hænger sammen.
Vi ved at der findes nogle bøger kaldet "star wars", men vi er ikke sikkre på hvordan George Lucas er relateret til dem. Er det Lucas som ene og alene startede det hele? Eller kom bøgerne først. Nu er filmene jo lavet fra episode 1-6. -og der skulle jo være tre mere; episode 7,8,9. Men findes de som bøger? Eller der det bare skitser, som Lucas holder tæt ind til kroppen???

Håber er der er nogen som kan hjælpe os.

På forhånd tak... :)

Janus