skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Lyssværd i fri luft

(Læst 6196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bagpipe

• Gæst
Jeg kom til at tænke på...

I Episode III: Revenge of the Sith kaster Yoda sit lyssværd, så det sætter sig fast i et clonetrooper. Havde et par ting jeg undrede mig over, som jeg håber I kan hjælpe mig med at blive klogere på.

1) Han kaster sit lyssværd. Det sker så vidt jeg erindrer også i en af de andre film, men jeg kan ikke huske hvilken.
Har læst et sted, at lyssværd som regel bygges med en sikring eller en dead-man's switch, der gør, at lyssværet i hånden på en bevidstløs slukker. Da jeg ikke har hørt om, at lyssværd skulle kunne måle eksempelvis hjernefunktionalitet, vil jeg gå ud fra, at de ikke kan det. En sådan switch vil formentlig da slå bladet fra, i tilfælde af, at man slipper sværdets hilt, da det formentlig reagerer på tryk.
Når man ser andre Jediknights tabe deres lyssværd slukkes de som regel, men mener der er et par enkelte modstridende tilfælde.

2) Lyssværdet sidder 'fast' i clonetrooperen til Yoda trækker det ud. Da selve bladet er antiprotoner vejer det jo så tæt på ingenting som muligt. Jeg citerer fra en tekst om antiprotoner:

Citér
Antiprotons are short-lived in nature, since any collision with a proton will cause both particles to be annihilated in a burst of energy.

Så vidt jeg kan se, er der heller intet, ifølge ovenstående tekst, der forhindrer bladet i et bevæge sig, det sidder altså ikke fast. Derfor burde, så vidt jeg kan se, bladet dreje, da skaftet ville falde ned, og næppe i en vandret position.

Begge kan jeg selv kun anderledes forklare ved at Yoda bruger kraften til at kaste og holde sværdet. Ville bare høre om der var bud på andre muligheder.[/quote]

Master Lukas

• Gæst
jeg vil sige at på punkt 1 der er det darth vader der kaster sit lyssværd mod luke i ROTJ og på punkt 2 vil jeg tro at han sikkert bruger kraften til at holde sværdet i klonen så han nemt kan hive fat i det igen

Tionne

• Tvilling og klon
  • Jedi Mester
  • Køn: Kvinde
Hm...Men hvis han alligevel allerede har fat i lyssværdet med kraften, hvad er grunden så til, at han løben hen og 'hiver' det ud af trooperen? -når han bare kunne tilkalde det med kraften?

Master Lukas

• Gæst
tja han kommer tættere på de andre kloner og kan så hugge dem i stedet for at skulle parerer deres skud

Lienna

• cand.alt - 2004 & 2013
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Visse vasse..
Jeg mener at have læst et sted at det kommer an på hvordan den er bygget!!

Dog lyder det logisk at de (som regel) indbygger den der dead-mans-switch.. Og det i den anden ende giver jo osse mening, for de er jo ikke bevistløse når de kaster med lyssværdet.. Jeg tror osse at de bruger the Force i den sammenhæng..

(Det lyder noget rodet, men håber at I kan følge mig)
Life always offers you a second chance. It's called tomorrow.

Grief never ends. But it changes. It's a passage, not a place to stay. Grief is not a sign of weakness, nor a lack of faith. It's the price of love.

Kyle Katarn

• Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
Det kommer helt an på, hvordan de har konfiguret deres lyssværds. Yoda kunne bare ha' en tænd og sluk knap der kun slukker, når han trykker, eller han kunne simpelhent bare bruge kraften til at holde det tændt. Kyle Katarn i Jedi Knight spillene kan kun holde sit lyssværd tæt, hvis han fokusere på det, når han laver Lightsaber throw. I det sekund man f.eks. tager et andet våben frem. Så falder det ned slukket på jorden.

Det med antiprotoner. Så kunne hans lyssværd hånd sagtens sidde fast i klonens rustning. Og gøre den sidder i livet. Udover det fik han, et afsæt fra klonen der gjorde, han kunne komme endnu tættere på de andre kloner. Hvilket selvfølgelig var meget smart.

Master Lukas

• Gæst
ja faktisk ret upraktisk

Jedi Knight of Den

• Gæst

Bagpipe:
Kan godt forstår du undre dig, og jeg mener også at der er noget om det du siger.

Dog skal det lige siges, at faktisk alle jedierne og sith'ene (Eller hvad de hedder i flertal) har på et tidspunkt IKKE rørt knappen, der holder sværdet tændt: Når de "svinger" sværdet mellem fingerne og hænderne.

Der er åbenbart et eller andet, der styrer det. Men det kan ikke være Kraften, da General Grievous jo ikke havde kendskab til den. Men han kunne afligevel bruge lyssværd.

Mace_windu

• Gæst
det kan næsten kun lade sig gøre ved hjælp af KRAFTEN  :-D

thomaz

• The "chuugi Gakusei" from Denmaaku
  • Medlem af Jedi Rådet
  • VI ELSKER ALLE HAN SOLO!!!
Hm hm! For lige at få det afklaret. Man KAN få installeret i lyssværdet, så man kan lade det forblive tændt hele tiden ved tryk på en knap. Rimelig upraktisk til tider vist.

Dernæst, har læst at Vader, ligeså som andre Jedi's/Sith's bruger Kraften til lade lyssværdet forblive tændt ved kast...

- Så kommer der ikke flere forviklinger.
"Do or do not - There is no try"

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Det er sket flere steder at jedier kaster med deres lyssværd og det stadig er tændt. Blandt andet Vader i ROTJ, da han kaster lyssværdet i kampen mod Luke og broen Luke står på, bryder sammen.

Jeg tror, at det handler om, det har en begrænset tid at være tændt på, udenfor hånden på den der har det.

Eller også er det, som Mace_Windu skrev, på grund af Kraften

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

RISE LORD VADER

• Gæst
tror Thomaz har ret ..

Jedi Knight of Den

• Gæst
Ja, det kan i hvert fald ikke have noget med Kraften at gøre, at lyssværdet er tændt i hænderne (sikkert når det er i luften passer det). At det bliver i luften har noget med Kraften at gøre.

Darth Chfm

• Padawan
  • **
Jeg har læst et sted at der sidder en lås på lyssværd. Når Vader kaster sit lyssværd efter Luke i ROTJ er det fordi han har sat låsen til. Og når de bare kæmper holder de knappen inde og når de slipper knappen slukkes lyssværdet.

Give yourself to the dark side!

Darth Natas

• Medlem af Jedi Rådet

1) Han kaster sit lyssværd. Det sker så vidt jeg erindrer også i en af de andre film, men jeg kan ikke huske hvilken.
Citér

Dooku kaster det efter Yoda i AOTC.

Yoda kaster det efter klonsoldaten i ROTS.

Vader kaster det efter Luke i ROTJ.
Darth Natas er født d. 11 august 1989.
Ian McDiarmid er født d. 11 august 1944.
Peter Cushing døde d. 11 august 1994.