skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Viden om kamp/Lyssværds Koregrafi.

(Læst 2418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mike2468

• Gæst
Der er ingen rigtige hemmeligheder i at kunne lave de flotte livlige bevægelser fra filmene, det kræver bare at man kender et par basic regler. Det at kæmpe med lyssværd generalt er nemt. Men så alligevel ikke. Indenfor kampsport som jeg selv har trænet, bruger vi også koregrafi. Ligesom man gør indenfor fægtning, og så ellers lyssværds kampe. Indenfor kampsport, fungerer det i mange stilarter som f.eks. kung fu: At under alle bæltestreger op til sort bælte træner man en fast øvelse, som så indgår i trænerens koregrafi og kung fu. De øvelser udgør så hoveddelen af ens koregrafi. under øvelsen til Det sorte bælte er det så meningen at gennem trænerens koregrafi skal man kunne udkæmpe en helt virtuel kamp, på høj plan med høj hastighed, med kreative angreb og forsvar.  Hvilket gør at man ikke kun ville kunne forsvare sig selv mod alle former for angreb, men også ville give et virkelig flot show, uden virkelig at tænke over hvad man gør.

Alle bevægelser indenfor koregrafi kan se svære ud, hvis gjort hurtigt. Men der er ingen ''virkelige tricks'' indenfor koregrafi, udover at træne de samme ting igen og igen, til at man kan gøre det i sådan en fart, at det ser helt virkeligt ud. Ægte koregrafi kræver træning, nu ved jeg ikke hvor meget skuespillerne har trænet de her faste kampe. Men indenfor kampsport som Kung Fu. Indgår der op til 9 faste koregrafiske øvelser med over 100-200 bevægelser. At lære dem udenad, og kunne dem til perfektion, vil tage måske 5 år. Men så at kunne virtualisere uden at tænke over det. Og direkte gøre alle ting som en refleks tager endnu længere tid.

Meningen med koregrafi, både indenfor kampsport (Med spark og slag), sværd, lyssværd, stave, osv. Er så at til slut at man skulle kunne huske så mange af de her øvelser udenad, at man vil kunne lave dem automatisk, i hvilken som helst sitiuation, hvilket også udgør man ville kunne tage en kamp, med høj fart, som ville se helt fantastisk ud, uden at lave en eneste fejl, eller ramme sin træningspartner.

Reflekser udgør også en stor del af koregrafien. Selvom du ikke ved hvad modstanderen vil gøre, kan du have reflekser til at føle hvad der vil ske. Nogen folk træner gennem mange år for at få stærke reflekser. Og nogen har dem bare (Referer til Anakin, og vores kamp  :)).

Våben har aldrig været den del indenfor kampsport etc. Jeg har været mest interesseret i. Og selvom jeg har trænet kampsport siden jeg var 9 år gammel. gik jeg generalt mere op i kamp uden våben end med. Jeg træner selv ''fri'' koregrafi som man vil kalde det for.

Et eksempel på fri koregrafi i noglelunde fart kan findes på: http://www.amagerkungfu.dk/index_main.htm (under sektionen video, med filnavnet ''Frederik og Nick''. (Bare vælg åbn, i stedet for download).

Der er både brugt spark og slag under øvelsen, ingen af tingene er forberedt før kampen, og mange gange bliver der brugt fejninger mod benene, og hurtige spark efter hovedet. Ligemeget hvor den ene ville slå eller sparke efter, ville den anden altid undvige på den ene eller den anden måde, og selvom det ser simpelt ud, ved mange af jer som har prøvet FAST koregrafi, hvor svært det er. Gennem mange års koregrafiske øvelser, er det så muligt at øge hastigheden endnu mere. Samme gælder for våben. Kig på det, og lad mig høre jeres meninger  :).

Det jeg i slutningen vil frem til med det her er at. Vi faktisk kunne udvikle vores helt egen form for koregrafi, hvilket udgør en helt ny form for kampstil. bare med Lyssværd. Anakin, Pingu, mig og nogen andre prøvede nogen øvelser af til dvd marathonnen. Så det er ikke sværere end at man KAN lave 8-9 korte øvelser, og så ellers køre derfra. Jeg syntes ihvertfald ideen er interessant, for jer lyssværds glade folk  :).

grevious

• [] [] []
  • Jedi Ridder
  • Køn: Mand
  • Wino Forever
hej mike!
jeg syntes at det var spændene det du fortalte! og ewan og hayden brugte (mener jeg) 11 uger på kampen i ROTS! heng mig ikke op på dette hvis at det er forkert!
.:il[Johnny Depp - The worlds greatest]li:.

RISE LORD VADER

• Gæst
det vidst rigtig nok .. de brugte 11 uger

Mike2468

• Gæst
tak  :). Hvis du endnu ikke har kigget på det klip af en demonstration fra den side jeg skrev af en ''koregrafi'', så foreslår jeg du gør et. Da det giver en større forståelse for min forklaring  :).

Lienna

• cand.alt - 2004 & 2013
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Kvinde
  • Visse vasse..
Jeg kiggede lige på det klip og det ser vildt ud.. Men det giver jo osse mening når alt kommer til alt..

Jo hurtigere dine reflekser er, desto bedre er du til at reagere på hvordan den anden "angriber" og dermed forsvare dig..
Life always offers you a second chance. It's called tomorrow.

Grief never ends. But it changes. It's a passage, not a place to stay. Grief is not a sign of weakness, nor a lack of faith. It's the price of love.

Mike2468

• Gæst
Det var sådan set også meningen med det  :). Hvis nogen interesserer sig for lyssværd, og koregrafi, så vil jeg også stærkt andbefale i læser mit øverste indlæg igennem  :).