skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

tænd lyssværd

(Læst 9443 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

*VADER-HAYDEN*

• Gæst
nu kan det godt være jeg spørg lidt dumt, men skal man trykke på en knap for at tænde et lyssværd? jeg mener ikke man skal det.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Køn: Kvinde
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
Jeg mener det er er med en knap, man tænder lyssværdene.
Dog er jeg ikke sikker på, om Hethrirs (fra Crystal Star) er anderledes, idet han har en prøve, hvor børnene skal række ud med kraften, og tænde sværdet. Men jeg er ikke sikker på, om hans sværd rent faktisk tændes vha. kraften, eller om de blot skulle trykke knappen ind vha. kraften?
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Nova

• Jedi Ridder
  • Køn: Mand
  • When you're Yoda, nothing can stop ya
Jeg har selv spekuleret på det. Det er muligt de gør det med kraften. Måske holder de en knap inde? For hvis de får slået sværdet ud af hånden, slukker den helt automatisk.
Porkins died as he lived - Covering a vast amount of space.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
ok, har nu taget mig sammen til at slæbe min "Essential guide to weapons and technology" ned fra hylden - her er hvad jeg har fundet ud af:

"A lightsaber's handgrip is approximately twenty-four to thirty centimeters long and features a mirrolike concave metal disk called a blad emitter on one end. Controls include an activation lever, a recharge socket, diagnostic readouts, and in some cases blade length and intensity controls. Opening the small access panel reveals a tiny, but very sophisticated power cell as well as at least one - and sometimes several - multifaceted crystals or jewels."

samt:

"Most lightsabers have customized features such as pressure-sensitive activation levers (so that the blade disappears as soon as the saber is released) and multiple crystals that enable the user to alter the amplitude and length of the blade."

So...var det svar nok på spørgsmålet? :)

thomaz

• The "chuugi Gakusei" from Denmaaku
  • Medlem af Jedi Rådet
  • VI ELSKER ALLE HAN SOLO!!!
Altså, de rer jo de ting som Mara siger, og har selv i lang tid tænkt over det (ikke uafbrudt :wink: ).

Dog, ville jeg komme med den konklusion, at når Vader kaster sit i ROTJ, bruger han Kraften til at holde knappen inde, men det kan jeg se, at Mara's indlæg, modsiger (måske). Det kan jo være at Vader gør det, og han har en indstilling, der gør at hans fingre skal være på knappen. Ved ikke.
"Do or do not - There is no try"

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Jeg vil tro han bruger kraften - der står jo den er "pressure" sensitive, og derfor kan han vel godt bruge kraften til at holde det tryk mod pladen/knappen. Yoda kaster jo også sit i ROTS. Når man kaster det mod en fjende har det naturligvis en fordel, at det ikke slukker - hvorimod man ikke gør noget særligt for at holde baldet ude, hvis sværdet slås ud af hånden på en, idet det ikke tjener noget formål :)

Håber I forstår hvad jeg mener :)

Kyle Katarn

• Medlem af Jedi Rådet
Vi ved nu ikke om Yoda lyssvaerd er grundet paa pressure. Den kunne vaere lavet saa, han skulle deaktivere sit lyssvaerd for at faa til et slukke. Saa han ret faktisk, ikke behover han trykke paa knappen. Han skal bare trykke paa en knap en gang, ogsaa er den taet permanent, indtil at Yoda trykker paa en slukkeknap.

Det var vist i De Nye Jedi Riddere, at de forskellige taende mekanismer blev beskrevet.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
well, nu går jeg så ud fra det, der står i min essential guide, om at lyssværd har en pressure sensitive activation lever... så derfor min forklaring ;)

Kyle Katarn

• Medlem af Jedi Rådet
Citat fra: MaraJade
well, nu går jeg så ud fra det, der står i min essential guide, om at lyssværd har en pressure sensitive activation lever... så derfor min forklaring ;)

EU siger noget andet. Lyssvaerd kan baade blive taendt og slukket ved kraften. Ogsaa ved tryk pladser men bestemt ogsaa med taend og slukke mekanismer. Mauls lyssvaerd er paa taend og slukke mekanismer. Han holder nemlig ikke paa knapperne hele tiden.

SithLordAdamsen

• Gæst
hmm hvis de kan slukkes med kraften kommer der nogle mærkelige dueller :D

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
lol ja, good point.

"ÆV! Hold så kraften fra mit sværd!"

:lol:  :lol:  :lol:

Jedi Master Hugomand

• Gæst
Citat fra: Kyle Katarn

EU siger noget andet. Lyssvaerd kan baade blive taendt og slukket ved kraften. Ogsaa ved tryk pladser men bestemt ogsaa med taend og slukke mekanismer. Mauls lyssvaerd er paa taend og slukke mekanismer. Han holder nemlig ikke paa knapperne hele tiden.

Ja, hvordan kan Han Solo så tænde Luke's lyssværd i ESB??? Så det er nok begge dele.

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Citat fra: Kyle Katarn

For øvrigt - selv hvis man ikke holder på knapperne hele tiden, burde man jo godt kunne holde lyssværdet tændt, hvis man bruger kraften til at holde knappen inde?

Tionne

• Tvilling og klon
  • Jedi Mester
Veldig furnuftigt teorier i har lagt til diskusion :)
Jeg mener at have læst et eller andet sted, i en eller anden Star Wars bog, at sværdene kan bygges op på et hav af måder, alt efter ens foretrukne kampteknik.
Altså, dobbelt klinge (som Darth Maul), ekstra længde funktion, tænd/sluk knap(til evt. kast), holde-inde knap(hvis det skulle blive slået ud af hånden) o.s.v.
Mener derfor at det er vidt forskelligt, fra lyssværd til lyssværd, hvordan det 'virker'.

Pingu

• I ét med Kraften
  • Pingu the Biker
Det må virke på den måde at det kun er tændt når man har det i hånden fordi i ROTJ kaster Vader jo hans saber efter luke i deres sidste kamp og når det så lander på gulvet er det slukket så det er sikkert en aktiverings plade der sidder hvor tommelfingeren er ligesom et finger aftryks plade som tænder når man har den i hånden bortset fra den ik kører på finger aftryk da de jo tit har hansker på eller ihvertfald Vader har det
Darth Pingu Awakens