skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Boganmeldelse: Star Wars PBP/Poch Made in Spain Comprehensive Catalog.

(Læst 501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

HWR

• skywalker.dk administrator
  • Administrator
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Køn: Mand
  • I'm not a Star Wars fan, I'm a Star Wars collector
Dette er en bog omhandlende figurer udgivet /produceret på licens i Spanien, først under navnet Poch og sidenhen PBP. Dette er et af de områder inden for figurer /variationer, hvor der stadig er mindst information, hvilket denne bog råder bod på. Specielt Poch figurer kan være svære at identificere, da der findes Kenner figurer med tilsvarende coo stempel og ofte er figurerne blot samlet eller malet i Spanien, medens PBP, som er fremstillet i Spanien, har fået fjernet landenavn. Bogen er skrevet af mine gode ven Javier Ruilopez, som jeg faktisk var nede at besøge og boede privat hos tilbage i oktober.

Bogen er en af de bedste bøger, som nogensinde er skrevet om vintage Star Wars figurer, og henvender sig både til nye samlere og til folk, der som jeg, har samlet i mange år. Der lægges ud med en kort beskrivelse af bogen og dens formål, derefter følger et interview med en tidligere PBP ansat, og derefter en beskrivelse af firmaet PBP (som er en fusion af Poch og to andre selskaber). Herefter følger to meget interessante kapitler om henholdsvis produktionsprocessen og formelle karakteristika for figurer produceret/udgivet i Spanien. Denne del af bogen, lærte jeg nyt af, trods det, at jeg har samlet på variationer i 15+ år.

Efter disse indledende kapitler kommer en gennemgang af de 37 Poch og 33 PBP figurer, hvor de sammenlignes med tilsvarende Kenner figurer og forskelle beskrives udførligt i form af tekst og billeder. Det er dog ikke alle sub-variationer, som er medtaget. f.eks. findes der to meget forskellige Poch Leia Bespin med hver sine træk, som gør dem unikke, hvor kun den ene er medtaget. Ligeledes er Dengar og AT-AT Commander med pale face beskrevet men ikke variationen med pink face. Jeg nævnte dette for Javi, da jeg var på besøg hos ham, og han sagde, at det var for at bogen også skulle henvende sig til nye samlere.

Skulle man få lyst til at købe bogen, hvilket jeg varmt kan anbefale, hvis man samler på, eller interesserer sig for vintage Star Wars legetøj, kan man bestille via denne adresse:
pbp.book.reserve.your.copy@gmail.com

Og her et link til den oficielle FB side om bogen:
https://www.facebook.com/STAR-WARS-PBPPoch-Comprehensive-Catalog-1396708397293772/
Har 3 gange fået mit navn på officielt Star Wars merchandise
Collector of Danish SW merchandise (1977-1997) and vintage figures and variations.
Pessimisten ser kun skyerne. Optimisten ser slet ikke skyerne - han går på dem.
Stol ikke på plapreslangerne.