skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

hvem er stærkest Qui-gon jinn eller obi-wan kenobi

(Læst 8448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

darth vondo

• you can not kill the metal
  • Padawan
  • **
  • Køn: Mand
  • det er mig og jeg er 11 og jeg har intet liv. lol
tror også at qui gon jinn  er  stærkere i ep1. men ellers synes jeg at obi-van i resten af sagaen er ligså stærk  som qui gon i ep1 :lol: :-)
i love metallica, iron maiden, linkin park and disturbed. hard rock halleluja. stop all this madnees on earth or we are out of the silent planet

master jonas

• master jonas
  • Føler Kraften
  • *
  • master jonas the best master ever
helt klart Qui-gon
i love star wars!!!!!!!!!!!!!!

rsjessen

• Uberørt af Kraften
  • Køn: Kvinde
Erfaring spiller vidst en stor rolle her. I ep. I er Qui-Gon jo Obi-Wan's master og naturligvis har han derfor mere erfaring i både missioner, kampe, og the force. Qui-Gon er jo også den første Jedi af hvad vi ved) der finder ud af hvordan man bliver ét med the force, hvilket meget sandsynligvis betyder at hans indsigt langt overgår de andre jedis, deriblandt også Obi-Wan.

Men efter Qui-Gons død vokser Obi-Wan naturligvis, han får selv en Padawan, hvilket virker til at gøre ham mere vis (alder har naturligvis også en finger med i spillet der), og får selv noget af den erfaring som Qui-Gon besad.

Hans kamp-erfaring tror jeg tilgengæld langt overgår Qui-Gons hen mod slutningen. Qui-Gon levede i en tid med mere fred end Obi-Wan. (Jvf. Clone Wars, Ep. II og frem.) Derfor vokser Obi-Wans kamp-skills naturligvis gradvist med det.

Så hvis vi kigger på hvem der kan "smadre" den anden, ville jeg nok sige at i sidste ende ville Obi-Wan vinde pga. hans erfaring. Qui-Gon er en af de bedste Jedis der er, hvis du spørger mig, men pga. omstændighederne bliver Obi-Wan "tvunget" til at blive en "stærkere" Jedi.
I don't always go to Mordor.
But when I do, I simply walk in.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Det er endnu uvis, hvordan Qui-Gon fandt ud af at gå i et med Kraften, eftersom der stadig er en del mystik omkring det. Kan være fordi han interesserede sig meget for The Living Force og han dermed lærte et og andet, som måske ikke var kendt for alle. Men, han må jo nok have lært det et eller andet sted fra. 25.000 år med Jedi-Ordenen og ingen anden der er gået i et med Kraften?? I don't think so. Og det er jo heller ikke noget der er forbeholdt enkelte jedier, da andre lærte det sidenhen. Men, jo, det var nok ham der banede vejen for det.

Ellers interessant indlæg :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

rsjessen

• Uberørt af Kraften
Ah yes, naturligvis er det meget usandsynligt at Qui-Gon var den aller første force ghost, hvilket også er grunden til at jeg skrev "af hvad vi ved" (indser nu det var meget dårligt formuleret, sorry :/).

Efter at have kigget lidt på Wookieepedia fandt jeg desuden også ud af at de gamle Jedis besad den viden, men det blev tabt, hvilket gør Qui-Gon til den første Jedi der genopdager den viden :) hvorefter han naturligvis gav hans viden videre til hans forhenværende Padawan og Yoda. (Noget der altid har undret mig, er hvordan Darth Vader lærte det, men det har vel mere at gøre med at Lucas havde behov for at vise at han atter var Anakin Skywalker, og at han nu var "god" igen :))

Men du har ret, det er helt klart ikke forbeholdt enkelte jedier :)

Senest Redigeret: 12-03-2012, 20:51:51 af rsjessen
I don't always go to Mordor.
But when I do, I simply walk in.

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Af en eller anden grund, har jeg en fornemmelse af, at det handler om noget i retning af, at hvis en Jedi har noget unfinished business de har efterladt bag sig, at de fra den vej, har fundet en måde, at vende tilbage til livet på. Teorien holder ikke helt, I know, men som sagt, er det et af de emner, der stadig er temmelig mystiske. Hvilket jo kun gør det mere interessant, at gå i dybden af, jo :wink:

Kejseren gjorde det teknisk set også, hvis vi tænker på EU perspektivet og ser på, at han vendte tilbage og hans ånd besatte klonede kropper af sig selv, et vist antal år efter hans død. Så kan man jo også omvendt stille spørgsmålet, hvordan han dog fandt ud af det. Who knows, han kendte måske til den egenskab og lærte Vader det.

Der kan være rigtig mange gæt.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Nu er det selvfølgelig ved at gå lidt off-topic, men hvis vi fortsat trækker på EU, så eksisterede Exar Kun jo også som force ghost i over 4000 år. Callista formåede også at holde på sin sjæl og overføre den. Personligt synes jeg det er meget uafklaret hvordan det hænger sammen og jeg er sikker på, at specielt den tidlige EU skal man lade være lidt non-canon lige på det punkt. Jeg tror ikke forfatterne har vidst hvad Lucas havde i tanker omkring det.

Personligt tror jeg meget at det handler om forbindelsen til The Living Force. En dyb forståelse for livet og den kraft, der binder livet sammen er nødvendig. Vi ved jo Qui-Gon (gen)opdagede teknikken og lærte den fra sig til Obi-Wan og Yoda. Jeg tror en af forudsætningerne er en balance i sig selv og en afklaring med hvad ens formål i livet er. Det er den rolle Yoda og Obi-Wan finder. Dette er også årsagen til at Anakin formår at blive Force ghost. Da han dræber Palpatine udsletter han Sith ordenen, hvilket var hans rolle i livet.
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor