skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

Gode SW bøger som skal læses?

(Læst 4437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

K.Johannsen

• Uberørt af Kraften
  • Køn: Mand
Hej alle, jeg søger lidt inspiration her.

Har læst Kenobi for ikke så længe siden, som jo udkom lige inden man fra officiel side, endegyldigt, afskaffede EU som canon. Jeg fandt den ganske god, og med en udgivelse 1 måned før ALT nyt skulle gennem LucasFilm og godkendes og udgives som canon, kan man vel godt lidt se det som sådan? :)

Har også en bombe, jeg ved at det er meget kontroversielt. Men noget af det formentligt bedste SW jeg nogensinde har læst, var for nyligt, og det drejer sig om republic commando-bøgerne. Jeg var igennem kuldegysninger og rysteture og hele molevitten. Velvidende at det nok er omtrent så langt fra canon som vi kommer, så åd jeg dem.. Råt og grådigt og hvor jeg dog ønskede at jeg var vokset op som sådan en mandalorianer. Læg mig venligst ikke under alt for meget had, men jeg ELSKER de bøger :)

Anyway, hvad kan anbefales at læse? Har været en del af det ældre igennem, men både nyt og gammelt har interesse.

K'oyacyi og må kraften være med jer :)

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • Køn: Kvinde
  • The Clone with the Quote book!
Det var ret træls at EU blev gjort non-canon. Men det forhindrer jo heldigvis ikke folk i ikke stadig at læse dem.

Hvad du vil læse, afgør meget af hvad du interesserer dig for at læse om. Skal det være fra Old Republic tiden, Imperial Era, New Republic Era, New Jedi Order era eller Legacy Era?

Personligt vil jeg foreslå, at du ikke læser New Jedi Order eller Legacy Era før du har læst noget af New Republic tiden, fordi man har brug for noget baggrundsviden før du læser de dertilhørende bøger.

Der er RIGTIG mange bøger at vælge og tage imellem. Men hvis du fx. skulle være interesseret i at finde ud sf hvordan det gik efter ROTJ, så læs Timothy Zahns Thrawn trilogi, efterfulgt af duologien. De er stadig nogle af de bedste bøger idag efter min mening og Zahn anses for værende den der startede EU :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

K.Johannsen

• Uberørt af Kraften
Ja nu sidder jeg faktisk og bliver helt i tvivl om jeg nogensinde kom helt til enden i Thrawn-trilogien :/
Dem må jeg ha fundet frem igen :)

Når du snakker om de to efterfølgere, så er det vision of the future og specter of the past (ved ikke om det er eksakte titler), ikke? Hvor Luke bl.a. Finder Thrawns skjulte hovedkvarter og ysalamiri osv? :/

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Bliver i tvivl om ysalamirerne i duologien (det er år siden jeg har læst dem) men jo, det er dem og det er de rigtige titler :-)

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Nemo

• En jedi i clone outfit
  • Jedi Mester
  • Quod in omni vita facimus in aeternum resonat
Thrawn bøgerne er de eneste der indtil nu har fanget mig, jeg er ikke den store læsehest. Zahn skriver bare på en super fed måde og jeg har læst både trilogien og duologien tre-fire gange over de sidste par år. Det er ret meget i min verden, da jeg måske har læst en bod ud over disse om året.

Men takt for reminderen, jeg skal snart på kursus igen, så ved jeg hvad jeg skal have med til aftnerne.
I reject your reality and substitute my own!!

K.Johannsen

• Uberørt af Kraften
Har dem begge, og har læst dem :) Nogle gange skal man bare lige mindes om hvad man ikke kan huske. Generelt set føler jeg mig ikke så kritisk når det kommer til SW-bøgerne, nok et softspot, heh heh. Selv 'splinter of the mind's eye' værdsætter jeg, fra vidst synspunkt :)

Jeg ville da egentligt godt anbefale shadows of the Empire, om spillet kom først og så bogen eller den anden vej rundt ved jeg ikke, men bogen har altid tiltalt mig. En god combo af velkendte + nye karakterer i god Star wars ånd. Den kunne du tage med hvis du kunne få fingre i den :)

thrawn

• Storadmiral T
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • The name's T btw
Republic Commando bøgerne er nok den bedste serie, jeg har læst, så det er virkelig at starte på toppen, efter min mening  :wink:
Dog findes der en masse gode, og jeg vil også gerne stemme i mht. Thrawn trilogien og duologien. Zahn har også skrevet Outbound Flight (mener jeg den hedder), og kombineres den med Survivors' Quest, så er der lagt op til spændende læsning.

Jeg vil også gerne være lidt kontroversiel og anbefale en bog, som jeg ved nogle har et lidt anspændt forhold til. For mig var "Darth Bane: Path of Destruction" også en, som jeg måtte læse mere end én gang - med et friskt perspektiv på nogle ting, og generelt bare en spændende tilgang til Kraften og specielt den mørke side. "Labyrinth of Evil" er også en virkelig god bog, og "The Cestus Deception" er også fin. Begge er til hvis du kan lide perioden mellem Episode II og III.

K.Johannsen

• Uberørt af Kraften
Jeg skal beklage at der er gået noget tid, jeg har ligget mere eller mindre vandret på jobbet de sidste par måneder, og desværre ikke for at slappe af :)

Du lyder som en sand ven for mig Thrawn :)

Jeg tror egentligt at jeg skal til at have fat i noget af det nyere, SW-bøger var altid lidt svære at finde før i tiden, så nu hvor de er blevet så lettilgængelige, er det bare at komme med på vognen :) Darth Bane må være i den kategori, ja?

Kenobi er faktisk den første SW-bog jeg nogensinde har ejet, som ikke var second-hand, opstøvet på et eller andet loppemarked, så det var en fed følelse da jeg fik den, at stå med den absolut nyeste udgivelse. Nørderiet har desværre lidt grove betingelser i mit område, heh heh.

Sindhøj

• Premierløjtnant
  • Jedi Ridder
Mit indspark til denne snak er også at anbefale X-wing bøgerne. Personligt kunne jeg godt lide dem fordi de ligesom Commando bøgerne handler om de mere anonyme figurer i SW-universet. Specielt Aaron Allstons bøger synes jeg er rigtig god og han har også en ret nem læsestil.

Jeg er ellers også fuldstændig enig med dig i at Commando bøgerne er fremragende og jeg blev helt fanget af den udvikling personerne går igennem. Lidt det samme er tilfældet i X-wingbøgerne bare ikke helt i samme stil
"This threshold," he announced through a happy grin, "is mine. I claim it for my own. Bring on your thousands, one at a time or all in a rush. I don't give a damn." His flourish ended with the blade slanted before his chest, and his teeth flashed in the gloom. "None shall pass."
- Ganner's Last Stand, Traitor

K.Johannsen

• Uberørt af Kraften
Ah ja.. Kan mindes at have læst Bacta War på et tidspunkt.. Måske jeg skulle erhverve mig den første i serien og tage den fra en ende af..

Ellers ender det som i RC-bøgerne, hvor jeg ved "en fejl" fik købt nr 4 i serien, og dermed kendte afslutningen før jeg nåede til det, og endnu værre, jeg var nødt til at læse den 2 gange, med store hjertesorger til følge :)

K'oyacyi

-K

trager

• Clone nine, lieutenant and third-in-command of Clone Squadron
  • Jedi Mester
Jeg er enig med Sindhøj om at X-wing bøgerne er rigtig gode. Og hvis ikke du falder i den gruppe der hader Corran Horn så er I, Jedi også rigtig god.

Hvis du er til tegneserier er X-wing tegneserierne også super. De findes samlet i tre omnibus'er og starter på en måde historien der fortælles i bøgerne.
"The Empire or Us - there is no compromise. Biggs Darklighter, Wedge Antilles, Jek Porkins." I Jedi

We're Clone Squadron. FanFic is our stock in trade and insanity is what we deliver.

TK 421

• Uberørt af Kraften
Jeg er lidt gammeldags, og har indtil videre kun læst EU- historier, der er udkommet på dansk... :lol:

Der er topscoreren helt klart Han Solo Trilogien, og Thrawn Trilogien...
Bundskraberen er IMO Krystalstjernen....

Men har da fået læst en masse historier fra EU, og har intet imod at læse flere:
Sådan lige frit fra hukommelsen:

Den usynlige fjende - Episode 1 - af Terry Brooks
Klonernes angreb - Episode 2 - af R. A. Salvatore
Sith-fyrsternes hævn - Episode 3 - af Matthew Stover
Paradisfælden - Han Solo trilogien 1 - A. C. Crispin
Dobbeltspillet - Han Solo trilogien 2 - A. C. Crispin
Oprørsgryet - Han Solo trilogien 3 - A. C. Crispin
Prinsesse Leias bejlere - af Dave Wolverton
Imperiets arving - Legenden om Star Wars 1 - af Timothy Zahn
Den mørke styrke - Legenden om Star Wars 2 - af Timothy Zahn
Den sidste kommando - Legenden om Star Wars 3 - af Timothy Zahn
Jagten på jedierne - Jediakademiet 1 - Kevin J. Anderson
Den mørke jedi - Jediakademiet 2 - Kevin J. Anderson
De nye jedier - Jediakademiet 3 - Kevin J. Anderson
Mørkets sværd - af Kevin J. Anderson
Krystalstjernen - af Vonda N. McIntyre
Et spøgelse fra fortiden - Thrawns hævn 1 - af Timothy Zahn
Et syn fra fremtiden - Thrawns hævn 2 - af Timothy Zahn
Kraftens arvinger - De nye jedi-riddere 1 - af Kevin J. Anderson
Skyggernes akademi - De nye jedi-riddere 2 - af Kevin J. Anderson
De fortabte - De nye jedi-riddere 3 - af Kevin J. Anderson
Lyssværd - De nye jedi-riddere 4 - af Kevin J. Anderson
Vector Prime - indgangsportal til galaksen - Den nye jediorden 1 - af R. A. Salvatore