skywalker.dk

Dansk Star Wars fan forum

Nyheder: skywalker.dk endelig opgraderet

kraftbrugere - en debat

(Læst 2570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
  • Køn: Kvinde
  • Mynocks kommer med de små børn - har du postet?høh
I dag løftede jeg vores "ban" på antallet af kraft sensitive karakterer. I dag fik jeg tilkendegivelser fra 4 spillere, der overvejer nye karakterer. De tre af dem var henvendelser om kraftbrugere.

Det gjorde mig faktisk på en eller anden måde ret tænksom. Kraftbrugere er sjove. Det er der ingen tvivl om. De kan nogle fede ting, og de har sådan et flot sværd.

Men, jeg spekulerer lidt på, hvad det er, der gør, at de er så meget mere efterspurgte, end alle mulige andre karakterer? Som GM sidder man lidt med følelsen af, at spillet kun er rigtig sjovt, hvis ens karakter er kraftbruger :) Og sådan skulle det jo helst ikke være!

Så jeg ville gerne starte en debat om kraftbruger/ikke kraftbruger. Hvorfor vælge det ene, over det andet, hvad er sjovest, og hvorfor? Det ville jo være fedt, hvis vi kunne gøre "ikke kraftbruger" til ligeså sjov en karaktergruppe, som kraftbruger :)
"reporter på og initiativtager til Wookiee Channel - Med Livet Som Indsats!"

Bloody87

• Jedi-Aliraner, Arenadummy og
  • Senior Medlem af Jedi Rådet
  • To achieve one thing, you must sacrifice another..
Jeg må sige, at når det er en Sith, vi er oppe imod her i spillet, så kunne det være en naturlig reaktion, at man som spiller måske gerne vil have en karakter, som kan sparke lidt mere bagdel med Kraften i stedet for en ikke-kraftbruger. Særligt hvis man tænker på de tricks som Bo Vanda og de tilbageværende mørke Jedier bruger.
Så kan vi også se i andre SW-medier, at jedierne bare tager kegler (De har lyssværd, let's face it, det tager bare kegler i forhold til en blaster). Ikke-kraftbrugere kan også være sjove at spille med, men de kan altså ikke stille så meget op imod hverken Siths eller Kraftbrugere. Hvad der skal til for at lave om på det, er et enormt godt spørgsmål, som jeg ikke kan besvare i skrivende stund.

Men hvad med kraftfølsomhed? Hvor hører den hjemme? Er den i samme pulje som kraftbruger, for der er jo egentlig en stor forskel?

I sidste ende synes jeg, at man skal skrive en karakter, som man har det sjovest med at spille. Det varierer jo fra person til person.

May the Force be with us.. Admiral Ackbar, ROTJ
Doody & Blust - RULERS OF THE GALAXY!

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!
Jeg vil ikke sige, at det er fordi det er sjovere at spille en kraftfølsom karakter, men måske fordi det giver en lidt flere muligheder og lidt mere udfordring.

Jeg har så kun en karakter der ikke er kraftfølsom som jeg så også kun har postet med en gang nu, men det er fordi jeg indtil da jeg skrev hende ikke rigtig havde inspiration til at lave en anden karakter.

På nogle enkelte måder kan det måske være sjovere at man har Kraften med, men det hele handler trods alt ikke kun om det :-) Giver dog også Bloody ret, men eftersom vi er i den tid vi er i, så er det jo begrænset hvor mange jedier der kan være. Derfor vil det måske også være godt stadig at have begrænsningen til en vis grad. Men det kan jo også være at der er nogle spillere, som har ligget inde længe med ønsket om at spille med en kraftfølsom karakter og derfor kommer der 3 mulige af dem samme dag som du hæver grænsen :wink:

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Tvilling, Arena-mor og morklon, samt rollespiller - med et spark som en tauntaun
  • Administrator
  • Jedi Holocron
Det kan jeg også sagtens se - at man har haft ideen længe, og så tænker "yes! Kachiiiing! Afsted med dig" :)

Det får bare en til at tænke på, om Jedis virkelig ER sjovere. Jeg har ikke selv spillet de der online RPG spil rigtigt, men kan huske, at folk var utilfredse med, at Galaxies var overrendt af Jedis. Og granted, når jeg spiller NWN er jeg da også ALTID spellcaster ;)

Men synes også, der er forskel på den slags spil, og så rollespillet, hvor baggrund og personlighed er en ligeså vigtigt del som eventuelle hokus pokus evner :)

Jeg siger jo heller ikke, at det ikke er i orden at ønske sig en jedi karakter, eller synes den er mega fed at spille. Jeg vil bare gerne slå et slag for "alle de andre" - det befalede min absolutte yndlingskarakter mig at gøre ;)

Bloody87

• Jedi-Aliraner, Arenadummy og
  • To achieve one thing, you must sacrifice another..
Jeg vælger normalt ikke, om mine karakterer er kraftfølsomme eller ej... De kommer bare væltende ind i mit hoved, og så finder jeg ud af det hen ad vejen, hvad de er og ikke er.

May the Force be with us.. Admiral Ackbar, ROTJ

Anakin Skywalker

• The Chosen One
  • C4 Deltager
  • All I did, I did it for you... To protect you
Jeg vil ikke sige, at det er fordi det er sjovere at spille en kraftfølsom karakter, men måske fordi det giver en lidt flere muligheder og lidt mere udfordring.

Ikke-kraftbrugere kan også være sjove at spille med, men de kan altså ikke stille så meget op imod hverken Siths eller Kraftbrugere.

Jeg vil nu sige som en med 2 kraftbrugere, at jeg sætter mere pris på mine drenge som ikke er kraftfølsomme, jeg vil jo netop mene der er mere udfordring i ikke at have kraften til at hjælpe sig, man skal tænke kreativ for at kunne klare en jedi uden kraften (Hell jeg kan se at Track skal tænke kreative bare han ikke har lyssværdet) og når man vælger at lave en ikke kraftfølsom karakter så tager man også et valgt her i spillet om at være den lille ind i mellem, uanset hvor sej jake er, så bliver han altså skubbet omkring eller kvalt det kan jeg ikke komme uden om, men det har jeg valgt fordi jeg skal tænke mig lidt mere om, jeg ser det som en udfordring og jeg tager konsekvenserne af det.

Forgiveness Doesn't Change The Past, But It Enlanges The Future
http://www.aniscosplay.proboards.com/index.cgi

Aayla Secura

• - of Doom
  • Sleep is a lie, there is only coffee...
Personligt tiltaler det mig at spille Kraftbruger af samme grund, som det tiltaler mig at spille magiker i fantasy, fx. Et overnaturligt, uforklarligt element giver dybde til en karakter, som jeg godt kan lide at spille på. Det skaber en anden form for konflikt i karakteren, et ansvar og et valg om, hvordan du skal bruge dine evner. Noget, der udfordrer vores sande natur og lægger op til en karakterudvikling, der kan svinge i mange forskellige retninger.

Men det er en personlig præference, og har ikke noget at gøre med dette spil som sådan.

Jeg kan egentlig godt lide at spille både Kraftbrugere og ikke-Kraftbrugere her. I en verden som Star Wars, hvor Kraften er et ret dominerende element, er det netop fedt at opleve kontrasten i at spille en person, som ikke er i berøring med den, men som kommer indirekte i kontakt med den gennem sin omverden og må forholde sig til den på en eller anden måde.

Tilgengæld har Kraftbruger karakterer den bagside, at de ofte bliver ret ekstreme personligheder. Kraften har det med at påvirke dem, der bruger den (No shit, Sherlock), så uanset om ens karakter var ret moderat i starten, vil han eller hun svinge mere og mere i en bestemt retning, alt efter sin udvikling. Det fede i at spille en ikke-kraftbruger er, at du på en måde personlighedsmæssigt har flere tangenter at spille på. Sirua kan sagtens blive gal og hævntørstig, hvis een hun elsker bliver dræbt, uden risiko for at falde til den mørke side. Det, synes jeg, er ret fedt.
- "I hate that he's dead for ONE particular reason:"
- "You wanted to kill him?"
- "Oh, well, TWO particular reasons then."

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
jeg ser det som en udfordring og jeg tager konsekvenserne af det.

Nu er du så også ekstrem konsekvensspiller ;)

Jaina Solo

• Sword of the Jedi, Arenafægter og Klon
  • C4 Deltager
  • I ét med Kraften
  • The Clone with the Quote book!

Det samme gør jeg, men må indrømme, at jeg på et tidspunkt, efter jeg blev inspireret af min trooper karakter fra SWTOR, fik jeg lyst til at lave en officer karakter :-P men må også indrømme at min militære viden er meget begrænset :-P og derfor gik jeg død i den efter noget tid. Og eftersom jeg er meget interesseret i jedis i EU, så falder det mig næsten naturligt at ønske at lave jedi karakterer mest.

Hvem ved, måske har jeg lyst til at tage min officer op igen på et eller andet tidspunkt. You never know :wink:

Jeg vil nu sige som en med 2 kraftbrugere, at jeg sætter mere pris på mine drenge som ikke er kraftfølsomme, jeg vil jo netop mene der er mere udfordring i ikke at have kraften til at hjælpe sig, man skal tænke kreativ for at kunne klare en jedi uden kraften (Hell jeg kan se at Track skal tænke kreative bare han ikke har lyssværdet) og når man vælger at lave en ikke kraftfølsom karakter så tager man også et valgt her i spillet om at være den lille ind i mellem, uanset hvor sej jake er, så bliver han altså skubbet omkring eller kvalt det kan jeg ikke komme uden om, men det har jeg valgt fordi jeg skal tænke mig lidt mere om, jeg ser det som en udfordring og jeg tager konsekvenserne af det.

Kan godt se hvad du mener.

Reporter og editor for Wookiee Channel - Med livet som indsats
The only surprise will be if there are no surprises - Jaina, Invincible

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
Jeg synes, Aayla er inde på noget rigtig spændende med "flere tangenter at spille på". Tianara er sød, men...hun bliver også nemt lidt flad. Det er en fare ved jedi/dark jedi karakterer, fordi de ofte er så sorthvide. Af kraftbrugere er Hottie min absolutte yndlings, fordi han på bunden faktisk er en meget kompleks karakter. Han viser det bare ikke så ofte :)

Militær er også noget af det, der falder mig rigtig svært - men på et tidspunkt sagde jeg "screw det, det er alligevel kun for sjov" - og blev enig med mig selv om, at der nok ikke var nogen, der hadede mig, hvis min karakter ikke burde have gjort honnør der :)

Og så vil jeg altså lige for god ordens skyld sige, at GM'en altså ikke er sur eller vred eller noget :) Hun kom bare til at tænke på, om det virkelig ER sådan, at kraftbrugere er mere eftertragtede end andre spillere, og hvordan det kan være :) Som jeg siger til børnene i mit juleskuespil: I er ALLE lige vigtige - og sådan ville jeg jo egentlig gerne have, det var med karakterer her også :)

Aayla Secura

• - of Doom
  • Sleep is a lie, there is only coffee...
Noget, der hjælper mig rigtig meget, når jeg skal spille millitærroller er, at spørge andre til råds, hvis jeg er i tvivl om noget. Det kan være et godt råd til andre, hvis de er nervøse for at kaste sig ud i militærroller. Og så selvfølgelig, som vores GM siger, så sker der ikke noget ved små fejl, vi skal jo bare have det sjovt. :-)
- "I hate that he's dead for ONE particular reason:"
- "You wanted to kill him?"
- "Oh, well, TWO particular reasons then."

Mara Jade

• Administrator
  • Jedi Holocron
og ellers, så kan man jo altid skrive en "mindre højtidelig" militærrolle - jeg holder f.eks. meget af Tara, fordi hun er så uhøjtidelig, og ikke tager tingene så tungt. Det gør det nemmere at have med at gøre :)

Dust

• Den Ærværdige
  • Medlem af Jedi Rådet
  • Sanity is for the weak
Jeg må indrømme at jeg følte det oprindelige indlæg lidt som en løftet pegefinger, når nu jeg ved at jeg er en af dem der har sagt at jeg kunne tænke mig en jedi. Du siger direkte, at du sidder med følelsen af at vi spillere synes spillet kun er sjovt hvis man er kraftbruger. -men jeg synes at jeg da tydeligt har 'bevist' at jeg morer mig fint med karakterer der ikke har kraften ;) :P En af mine mest brugte karakterer må være June: lavtrangerende officer uden det store alvorlige overblik eller stædige viljestyrke. Hun skal så absolut ikke lægge sig ud med en kraftbruger. - Hvilket hun har fået lov til i et andet rollespil, hvor hun fik grumme bank af en sith. Og det var faktisk fedt at få lov at spille den tydeligt svageste, og skulle beskrive og reagere ud fra det tydelige faktum at der ikke var andet at gøre end at overgive sig, og hvordan karakteren reagerer med erfaret frygt overfor den sith senere hen. Det er både fedt at få lov at spille en stærk karakter og en sårbar. Jeg oplever i rollespil at karakterer udvikler sig mest og får mere dybde når man får lov at undersøge de svage sider af dem, og spille med dem når de har mistet kontrollen eller lader facaden falde.
Det fører faktisk videre til hvordan jeg laver mine karakterer til eksempelvis sky. Det er næppe nogen hemmelighed at jeg genbruger karakterer i flæng, og det er der en grund til. Jo mere jeg spiller med en karakter, og jo mere de kommer ud for, jo mere holder jeg af dem. De fleste karakterer jeg har fundet på er startet som NPC'er der har stukket snuden lidt for langt frem, og pludselig har de spillet en mindre men dog betydelig rolle som næsten-karakter ... og inden jeg får set mig om er jeg i gang med at udforske baggrundshistorie og familieforhold til dem, og sidder og skriver små fanfics om dem. Og så har jeg mig en ny karakter, og jo spiller med den, jo mere holder jeg af den, og finder ud af om den. - og når først det er nået så langt, så kommer der hurtigt små 'hvad nu hvis'-scenarier om dem i mit hoved. Hvad nu hvis han blev gift med hende i stedet? Hvad nu hvis han aldrig var smuttet fra Imperiet? Hvad nu hvis hendes mand var død dér? Hvad nu hvis hun havde været jedi? Osv osv ... Og de bliver til hele rækker af fanfics, og jeg plotter med Bloody om at en håndfuld af vores karakterer alle var sither, eller levede almindelige liv i New York, eller overvejer hvilket fag hver af vores karakterer ville have som skolelærere. Det er ikke kun underholdende (og af og til dybt absurd), men også lærerigt og inspirerende. Det giver mig et nært forhold til mine karakterer, og uundgåeligt giver det mig også lyst til at spille karakteren sammen med andre. (Og ja, jeg har skrevet det meste af June som jedi til Shadow Pages, samt en masse andre omskrivninger af karakterer.) Når jeg vælger karakter tænker jeg sjældent i profession først. Jeg tænker 'denne her karakter ville være sjov at prøve som det eller det på det her board'. Og ja, det er sjovt at lave sin ikke-kraftfølsomme karakter om til jedi eller dark jedi, måske fordi det er en oplagt overvejelse i SW-universet, og fordi det er en evne som nødvendigvis påvirker karakteren meget. Tanken 'Hvad nu hvis Nat havde været helt vildt dygtig til at spille violin' er bare ikke så drastisk :P Det er nemt at sige at han med sin personlighed nok ville have været pænt ligeglad, og være fortsat som pilot. Men hvis han var stærkt kraftfølsom? Det er ikke noget man bare lukker af for. Det kommer på et eller andet tidspunkt til at betyde noget for hans skæbne.
Ligesådan kan jeg godt lide at dele mine karakterer op i 'ville han/hun være varulv eller vampyr' (fordi jeg har en stor kærlighed til fantasyvæsner som disse). Jeg HAR skrevet fanfics om Derek som vampyr. -og som sith for den sags skyld. Det er fedt! Det virker. Jeg har også overvejet hvordan han ville være hvis han ikke var opdraget af sin strenge far (et dovent rodehoved af en hacker!). Det er alt sammen store ændringer på sammen karakter, der er sjove at udforske, og jeg ville helt sikkert skrive ham hvis jeg nogensinde meldte mig til et varulv/vampyr-rollespil. Simpelthen fordi jeg har set at der ligger en sjov mulighed der.
Det er forresten også ud fra Derek at jeg har fundet på resten af Vall-familien. Det blev relevant at finde ud af noget mere om hans familie, og jeg opdagede af hans farfar var lige så streng og gnaven som faderen. -og familien er gammeldags og kønsdiskriminerende, men alligevel var oldemoderen familiens overhoved som ingen turde sige imod, samt en uhyggeligt dygtig soldat. (Hendes navn er for øvrigt Elizabeth, og hun er egentlig Eris' brors ufødte datter. Og Eris' datter Ishtar er let kraftfølsom, ikke helt nok til at blive trænet, men nok til at hele den konservative familie skammer sig over det og forsøger at undertrykke hendes evner, og hun ender med at bliver lettere sindsforstyrret som voksen.
Nåja, og Raiden var oprindeligt an klon af to andre karakterer og 'kraft-negativ'. Han havde også en tvillingesøster. Han var skabt af alle de 'gode' gener, og hun var så hvad der blev sorteret fra. - Og dermed både humørsyg og kraftfølsom.

Nå, nu har jeg plapret løs om hvad der sker i mit hoved når jeg vælger karakterer herind til :P Jeg har glemt alle eventuelle pointer jeg kunne slutte af med, så hvis jeg totalt har overset et spørgsmål så prik til mig. -så ævler jeg videre ;)

Chaos. Panic. Disorder. My work here is done...